Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door EW »

Gekke vraag misschien, maar wat voor banden heb je er onder liggen?

Ik denk dat dat de belangrijkste onderdelen van het remsysteem zijn (nog belangrijker dan de remmen zelf haast)....
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door jpiek »

'k wou dat een Deawoo Nubria zo goed remde :twisted: :lol:
Johan
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
WackoH schreef:
Citroenbx schreef:Wat er opzat toen ik de auto kocht viel mee, maar toen bleek dan 4keer 0-100, 100-0 achter elkaar toch net effe teveel was.
Stuur je me een PB als je naar Joure komt? Dan kan ik de kinderen binnen houden...
Een paar weken terug hadden we een Audi in een greppel voor ons huis die zichzelf met ~100km/h over een rotonde gelanceerd had...
Citroenbx schreef:én dat moet ik (on)rechtstreeks in een zwaar ongeval terecht komen dat ik kaalgeplukt word daar ik veranderd heb wat niet mag...
Als dat je zorgen zijn, blijf dan aub zo ver mogelijk uit mijn buurt (laten we zeggen Friesland). Er zijn hier al voldoende lokale $%#.
Dit is een ongelofelijk lullige reactie...

Zo iets hoef je NIET te zeggen als je niet weet hoe ik rij...
Voor 85% van de tijd rij ik echt rustig, soms te rustig.
Af en toe, waar de plaats het toelaat!!! geef ik effe gas.

Gelieve dus eerst effe na te denken voor je zo een posts doe, iemand viseren of zwart maken over dingen waar je niets van weet kan iedereen hoor...
jpiek schreef:Een C5 niet remmen ? Ik ben met met de eerste 'noodstop' het leplazerus geschrokken. Alsof je een paar betonblokken overboord gooid. :shock:

M'n nekharen schoten zo hard door dat ze op m'n kin terecht kwamen en ik me meteen weer kon gaan scheren... :roll: :lol:
Witbrik schreef:Ik heb ook een keertje zo'n heftige noodstop gemaakt (met voorbedachte rade :smt203 )dat de alarmlichten automatisch aangingen. Ik was toen wel onder de indruk van de vertraging. Ik heb dus wel vertrouwen in het remvermogen van de C5.
klopt ook, als de BAS ingaat plak je ook met je voorkant tegen het stuur.
Dat is allemaal geen probleem, het is enkel vanaf 120+ dat ik het ervaar...
EW schreef:Gekke vraag misschien, maar wat voor banden heb je er onder liggen?

Ik denk dat dat de belangrijkste onderdelen van het remsysteem zijn (nog belangrijker dan de remmen zelf haast)....
Zeker geen gekke vraag!
Momenteel liggen er Continental Premium Contacts onder aangezien die véle betere grip hebben als de Pilot Primacy's.

Zeker met een V6 in het vooronder heb je die grip wel nodig...
blizz
blizz
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door blizz »

mensen laten we het netjes en vriendelijk houden!

de vraag was of de C5 niet goed genoeg remt bij hoge snelheid.

zoals al velen hier gezecht hebben dat het met de remkracht van de C5 wel snor zit
ook ik ben geschrokken van de korte remeg van C5 break (toch 1300kg ofzo)
ik stond snel stil

wat je veranderdt hebt is inderdaad voor performance braking
dus 0 tot 100 vol in de ankers en 5x+ achter elkaar
omdat aan te kunnen heb je gekoelde schijven nodig
doe je dit met de C5 of welke auto dan ook zonder gekoelde schijven
trap je door je blokken heen
(snachts erg mooi gezicht want de schijven zijn echt rood)

misschien toch je banden die het probleem geven
dat is immers de allerbelangrijkste factor die er bestaat!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
blizz schreef:mensen laten we het netjes en vriendelijk houden!

de vraag was of de C5 niet goed genoeg remt bij hoge snelheid.

zoals al velen hier gezecht hebben dat het met de remkracht van de C5 wel snor zit
ook ik ben geschrokken van de korte remeg van C5 break (toch 1300kg ofzo)
ik stond snel stil

wat je veranderdt hebt is inderdaad voor performance braking
dus 0 tot 100 vol in de ankers en 5x+ achter elkaar
omdat aan te kunnen heb je gekoelde schijven nodig
doe je dit met de C5 of welke auto dan ook zonder gekoelde schijven
trap je door je blokken heen
(snachts erg mooi gezicht want de schijven zijn echt rood)

misschien toch je banden die het probleem geven
dat is immers de allerbelangrijkste factor die er bestaat!
Zoals ik al vermeld had is het remmen tot een 120/uur geen probleem, en dat doet die idd voortreffelijk.
Het enigste wat mij opvalt is als je van bv 150 in de remmen gaat dat je een lange periode van vaagheid en "slechter" remmen voelt.
Eens dat de 120 gepasseerd is voelt het prima aan...

Waarschijnlijk zal het gewoon zijn dat op die snelheid het zoveel energie vraagt dat elke remweg van elke auto langer wordt(is gewoon zo).

Banden zijn zeker geen probleem, met die Conti's is het er enkel op verbeterd tov de michelins...

Over het 4x achter elkaar stoppen, das gewoon men eigen stomme fout, geen enkele rem kan dit aan idd...
Om dit effect toch al iets minder te hebben(al doe ik het niet meer) heb ik gekozen voor geperforeerde schijven.

Zal toch eens een youtuber moeten maken :D
blizz
blizz
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door blizz »

elke auto is gemaakt voor een noodstop vanuit top snelheid naar 0 elke auto moet dit aan kunnen
maar omdat je 150 + rijdt en je remmen dus veel sneller heet worden zal het sompiger aan voelen als je het raampie open gooit en het anker er uit knikkert

maar wat is je rem afstand?? als je 150 rijdt en vol in de ankers gaat
alleen zo zou je kunnen zien wat of het wel of niet goed werkt

en eviltwin zijn waardes zijn inderdaad een gemiddelde van elke auto
dit is natuurlijk per auto verschillend maar ze komen erg in de buurt
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door Menno »

Ik vind dat mijn C5 vertrouwenwekkend remt, ook bij snelheden vanaf 120, geen klachten .... ook niet na veelvuldig afremmen.
Noodstop met assistent BAS is helemaal indrukwekkend voor zo'n relatief zwaargewicht.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door Harm »

Met de knipperlichtjes...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
De remmen van de C zijn heerlijk.
Goed te doseren, heel wat beter dat het hypernerveuse remgedrag van de opels op het werk.
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Citroëns worden al sinds de tijd van André Lefèbvre ontworpen voor een KRUIS-snelheid van 85% van de topsnelheid. Voor een C5 V6 is dat dus >200km/h. Lefèbre was vliegtuigbouwer, Rallyerijder en had ook bij Voisin gewerkt (Grand Prix auto's) Dus Citroëns horen bij iedere snelheid goed te remmen.

Uit onderzoek naar vrachtwagen met luchtvering blijkt bovendien dat HP op slechte ondergrond tot wel 20% betere remkracht geeft.

Fading (bij herhaaldelijk of langdurig remmen) komt van drie zaken:

-koken vd vloeistof (DOT-4 is helaas hygroscopisch)
-heet worden vd schijven en blokken (de C5 heeft voor inwendig geventieleerde schijven, perforaties zijn onnodig)
-outgassing vd blokken: het bindmiddel verdampt (hiervoor dienen de groeven)

Ik zou eerst die conti's eraf gooien (=B-merk) daarna originele schijven plaatsen, de Ferodo's mogen blijven.

Vervolgens de remvloeistof laten vervangen (moet iedere 60dkm) hierbij hoort helaas ook het ontluchten van het remsysteem wat je niet zelf kan.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dat Citroëns goed remmen weet ik ook wel, CX en DS doen het voortreffelijk.

Dat DOT 4 hygroscpopisch is is een noodzaak, anders roesten de delen gewoon van binnenuit vast
Geperforeerde schijven zijn GEEN rommel tov wat je zegt.
Ze dragen bij aan de koeling en vuilafvoer van de remblokken, wat het remvermogen ten goede komt.

Continental is geen B merk.
Betere vraag, wat moet ik er dan opleggen???

Ontluchten van het remsysteem en het vervangen van de olie in de klauwen kan je perfect zelf.
Enkel om de inhoud van de ABS blok mee te vervangen moet die aan de Lexia.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door Harm »

Over banden is her en der al genoeg geschreven toch?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Nog niet tegengekomen hier...
Wat ik weet is dat die banden beter presteren als de Michelin Equivalent, dan weet ik genoeg hoor...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Remmen op hoge snelheid

Bericht door Harm »

Nee, niet dit draadje, maar er zijn andere topics.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 mei 2008 12:20
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Locatie: Westerlo
Contacteer:
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
ik bedoelde op het forum, zal eens rondzoeken.

Iig, geen Michelin voor mij, enkel de Pilot SPORT
Gesloten