Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Remmen op hoge snelheid 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs

Naar boven
Bericht Remmen op hoge snelheid
Vinden jullie het ook niet dat een C5 vanaf hoge snelheid niet goed afremt?

Uiteraard is de remafstand gigantisch langer als je 150 rijdt ipv 120 maar toch vindt ik het opmerkelijk.
Heb zelfs het gevoel dat de C8 beter remt...

Aan men remmen kan het iig niet liggen want het een tijd geleden Zimmermann geperforeerde schijven vooraan gestoken met Ferodo Premium remblokken...

mvg
Ruben

25 jan 2009 02:16
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Bericht Re: Remmen op hoge snelheid
Ik weet niet hoe een C8 remt, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat de C5 niet goed zou remmen op hoge snelheid, ook niet bij snelheden van 180+
Wel vind ik het remmen wat lastiger te doseren dan veel andere auto's en ik krijg vaak het gevoel dat ik het rempedaal niet zo krachtig moet intrappen terwijl ik dat wel zou moeten. (je verwacht niet dat je nog zo hard moet trappen om hard te remmen terwijl je dat gevoel bij zacht remmen niet hebt).

Waarschijnlijk een geval van gewenning; deze rem is wat meer bekrachtigd dan wat ik gewend was. Met alle bekrachtige zaken vind ik vaak dat je meer het gevoel verliest naar mate het meer bekrachtigd is (de prijs van gebruiksgemak/comfort zeg maar).

Als je echt problemen met je remweg hebt zou ik je remvloeistof of remslangen in de gaten houden, maar dan krijg je uiteindelijk natuurlijk ook problemen met je APK.

Als je de rem van de BX gewent bent kan ik me voorstellen dat je wat minder hard trapt; als ik in m'n geheugen graaf drukte je daar bij je voet zo ongeveer alleen een klein ventieltje open....
De eerste keer zit je dus gelijk met je neus tegen de voorruit :mrgreen:

25 jan 2009 03:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Citroenbx schreef:
Aan men remmen kan het iig niet liggen want het een tijd geleden Zimmermann geperforeerde schijven vooraan gestoken met Ferodo Premium remblokken...
Sorry hoor, maar je verandert de essentiële onderdelen v/h remsysteem en vindt vervolgens dat het remsysteem v/d C5 niet goed werkt? :smt017 Of vond je dat al voor de verandering?
Kan het zijn dat deze 'sportremmen' pas goed werken als ze lekker warm zijn? Dat zou wel erg link voor dagelijks verkeer zijn.
Met alle automatisering in de C5 kan ik me overigens ook voorstellen dat de remkracht afhankelijk is v/d snelheid. Een soort omgekeerde remassist ;-)

25 jan 2009 10:02
Profiel
Omdat de remmen van mijn barchetta gingen faden als ik vol van 180 naar 0 wilde (schandalig, ik weet het) heb ik de remblokken laten vervangen door sportremblokken. Bovenstaande vertraging gaat nu wel goed, maar bij normaal rijden voelt het allemaal wat zompiger. Lijkt er dus inderdaad op dat sportspullen wat dat betreft echt op hogere temperaturen gemaakt zijn, bij normaal gebruik voelt het juist wat minder.

Alles beter dan trappen en die bocht te hard op je af zien komen, je voelt dan trouwens wel dat je leeft!

25 jan 2009 10:38
Sponsor
Sponsor

Auto: DS3 82 So Chic
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Wat doe jej met een C5 als 't zo snel fade? :shock: Dan moet je flink trappen :o

25 jan 2009 13:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
@GuidoK: Daar de C8 van men moeder een 2.0HDI automaat is kan je daar natuurlijk niet echt hoge snelheden mee halen...
Al blijf ik toch erbij dat de C8 remmen beter zijn, misschien is het gewoon een kwestie van gevoel???

BX/CX en nog erger DS is idd gewoon schuifje open schuifje dicht, maar dat weerlegt niet dat de C5 toch beter remt dan de BX...
Tegen een CX kan niks op, maar die heeft dan ook 4pots remklauwen per kant :smt190

@ WackoH: Ervoor was het nog erger.
Wat er opzat toen ik de auto kocht viel mee, maar toen bleek dan 4keer 0-100, 100-0 achter elkaar toch net effe teveel was.
Byebye die set remblokken.

Daarna als tussentijdse oplossing Hitec remblokken gestoken op de originele schijven, Dat was ROMMEL, had nog beter de gefade blokken kunnen laten zitten...

Toen de Zimmerman Geperforeerde remschijven binnenwaren heb ik die gestoken met de Ferodo Premiums.
Dit zijn echter gewoon OE "straat" blokken, Voor de C5 is er jammergenoeg niets sportiever te vinden :cry:

Achter zit ik nu op Brembo schijven(vol uiteraard) en Ferodo blokken.

Het enigste wat ik nog kan verbeteren is Brembo geperforeerde schijven, maar die vielen uit men budget daar ze dubbel zo duur zijn als de Zimmermans...

De enigste upgrade die effect gaat hebben is Brembo 4Pots remklauwen steken.
Het enigste wat met tegenhoud dat te doen, is dat je het én niet door de keuring krijgt in België, én dat moet ik (on)rechtstreeks in een zwaar ongeval terecht komen dat ik kaalgeplukt word daar ik veranderd heb wat niet mag...
(Komt erop neer dat je remmen niet mag upgraden....???)

@Tjob
Antwoord op jou post zit verweven hierboven

25 jan 2009 13:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Citroenbx schreef:

Nee

Citaat:
Uiteraard is de remafstand gigantisch langer als je 150 rijdt ipv 120

50km/h: 9m
100: 37m
120: 50m
150: 80m
200: 125m

maar als je van 150 naar stilstand moet remmen dan heb je iets verkeerd gedaan (anticiperen)

Citaat:

Daar ligt het dan aan. Perforaties verminderen het remvermogen.

Ferodo's hebben denk ik nogal wat mensen eronder. Dat is niet echt bijzonder, is al 50jaar standaard voor Citroëns; check de voorvleugel:

Afbeelding

Trap je wel het pedaal hard en snel in? Dan slaat het BAS erin en heb je instantaan meer remkracht.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

25 jan 2009 13:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
EvilTwin schreef:
Citroenbx schreef:

Nee

Ik heb afgelopen voorjaar met 5 man in de C5, een week vakantiebagage en door Duitsland gassend ook eens vol in de ho-houwers gemoeten. Ik vreesde meer voor degene achter me (Ik meen een Opel) dat die niet op tijd zou stilstaan, dan dat ik achterin mijn voorligger terecht zou komen.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

25 jan 2009 13:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
EvilTwin schreef:

Het is daarom dat alle Ferraris, Porsches en vele andere serieuze auto's dit hebben...

Hetgeen dat je eventueel zou verliezen word zowizo gecompenseerd door vuil en warmte afvoer, wat resulteert in beter en sneller remmen.

Dat Ferodo OE is weet ik ook, maar het punt is, Er is niks beters te krijgen.... :smt089

Dat het remvermogen bij BAS verhoogt levert idd een groot verschil, dat heb ik zeker al gemerkt.

Toch vind ik dat de vaagheid en remvermogen op hoge snelheid niet kan, maargoed, denk niet dat veel autos van deze klasse bétere remmen zullen hebben.

(En idd, geen enkele opel remt, echt niet normaal...)

25 jan 2009 14:20
Profiel
Mij is iets niet duidelijk, als je vanaf welke snelheid dan ook vol remt en ABS voelt werken, kun je toch niet harder remmen? Dan zit de beperking toch in het contact tussen de banden en wegdek?
Tenzij de boel dus fade, ABS heb je dan ook niks meer aan maar dat terzijde.

De groeven lijken mij voor het ragwerk, de genoemde auto's zijn om op circuit een dagje te spelen en dan remmen, gang, remmen, gang. De groeven zorgen er dan voor dat de schijven sneller zijn afgekoeld voor de volgende bocht.
Door de groeven zal het contactoppervlak met de remblokken kleiner zijn (even uitgaande van dezelfde remblokken) met als gevolg minder remkracht.

Als je dus schijven met groeven op je auto zet moeten de schijven groter zijn, mee eens?

25 jan 2009 14:31
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Ja klopt, maar dat is in belgië dus niet toegelaten.
En zeg wat je wil over remvermogen, het remt WEL beter dan alles ervoor...

Het zijn trouwens schijven met in verhouding tot brembo veel minder gaten, dus verliezen blijven beperkt

25 jan 2009 14:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Citroenbx schreef:
EvilTwin schreef:

Het is daarom dat alle Ferraris, Porsches en vele andere serieuze auto's dit hebben...

Serieuze auto's? Dat is juist speelgoed. Een C5 is een serieuze auto.
Niet dat Ferrari's of Porsches beter remmen...

En zoals tjob zegt, als de boel ontworpen is op gaten dan klopt dat met de blok en schijfgrootte.
De C5 is dat niet. Gaten geven niet meer remkracht, alleen een beter vermogen om warmte af te voeren.

Groeven doen trouwens iets anders. Die zijn er om gassen af te voeren (verdampende remzooi)

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

25 jan 2009 15:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Citroenbx schreef:
Wat er opzat toen ik de auto kocht viel mee, maar toen bleek dan 4keer 0-100, 100-0 achter elkaar toch net effe teveel was.
Stuur je me een PB als je naar Joure komt? Dan kan ik de kinderen binnen houden...
Een paar weken terug hadden we een Audi in een greppel voor ons huis die zichzelf met ~100km/h over een rotonde gelanceerd had...
Citroenbx schreef:
én dat moet ik (on)rechtstreeks in een zwaar ongeval terecht komen dat ik kaalgeplukt word daar ik veranderd heb wat niet mag...
Als dat je zorgen zijn, blijf dan aub zo ver mogelijk uit mijn buurt (laten we zeggen Friesland). Er zijn hier al voldoende lokale $%#.

25 jan 2009 18:41
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Een C5 niet remmen ? Ik ben met met de eerste 'noodstop' het leplazerus geschrokken. Alsof je een paar betonblokken overboord gooid. :shock:

M'n nekharen schoten zo hard door dat ze op m'n kin terecht kwamen en ik me meteen weer kon gaan scheren... :roll: :lol:

25 jan 2009 18:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Organummer: 9527CJ
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit

Naar boven
Ik heb ook een keertje zo'n heftige noodstop gemaakt (met voorbedachte rade :smt203 )dat de alarmlichten automatisch aangingen. Ik was toen wel onder de indruk van de vertraging. Ik heb dus wel vertrouwen in het remvermogen van de C5.

25 jan 2009 18:55
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende