Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
hey hey
ik heb nu een kleine 2 a 3 weken de zee 5 en het belat allemaal prima
maar ik hoor tijdens het rijden over een hobbelweg
met een gangetje of 30 km/h
bonkende geluiden vermoedelijk uit de vering vandaan of ophanging
wat zou dit kunnen wezen?
en misschien dat het toeval is maar ik heb ook als ze een nacht geparkeerd staat en ik klik de deuren los met de afstands bediening
dat ze alleen de voorpootjes moet bijstellen de hoogte in
achter blijft wel gewoon netjes staan
toeval of samenhangend probleem?
greetz daaf
ik heb nu een kleine 2 a 3 weken de zee 5 en het belat allemaal prima
maar ik hoor tijdens het rijden over een hobbelweg
met een gangetje of 30 km/h
bonkende geluiden vermoedelijk uit de vering vandaan of ophanging
wat zou dit kunnen wezen?
en misschien dat het toeval is maar ik heb ook als ze een nacht geparkeerd staat en ik klik de deuren los met de afstands bediening
dat ze alleen de voorpootjes moet bijstellen de hoogte in
achter blijft wel gewoon netjes staan
toeval of samenhangend probleem?
greetz daaf
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
kan...standaard antwoorden:
bonken -> stabilisator verbindingsstangetjes
druk bollen -> laten testen
hoogte bijregelen na parkeren? lekkage over de plunjers (McPherson veerpoten) of je auto is niet netjes op hoogte weggezet (drempels voordat je thuis bent, schuin parkeren etc.)
zorg i.e.g. dat je stuur rechtuit staat bij het parkeren.
bonken -> stabilisator verbindingsstangetjes
druk bollen -> laten testen
hoogte bijregelen na parkeren? lekkage over de plunjers (McPherson veerpoten) of je auto is niet netjes op hoogte weggezet (drempels voordat je thuis bent, schuin parkeren etc.)
zorg i.e.g. dat je stuur rechtuit staat bij het parkeren.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.


Berichten: 138
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:30
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Locatie: De Goorn
Hallo, ik heb waarschijnlijk datzelfde probleem dat "gebonk" uit de vering voor.blizz schreef:hey hey
ik heb nu een kleine 2 a 3 weken de zee 5 en het belat allemaal prima
maar ik hoor tijdens het rijden over een hobbelweg
met een gangetje of 30 km/h
bonkende geluiden vermoedelijk uit de vering vandaan of ophanging
wat zou dit kunnen wezen?
en misschien dat het toeval is maar ik heb ook als ze een nacht geparkeerd staat en ik klik de deuren los met de afstands bediening
dat ze alleen de voorpootjes moet bijstellen de hoogte in
achter blijft wel gewoon netjes staan
toeval of samenhangend probleem?
greetz daaf
Heb je er al naar laten kijken?, het is bij mij het laatste half jaar erger geworden..
Hoor het wel.
gr. Peter.
C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
Na een nacht of langere tijd parkeren pompt mijn C5 zich aan de voorzijde iets op, na het ontgrendelen d.m.v. de AB. Het grootste gewicht drukt immers op de vooras. Ik beschouw dit zelf als normaal want de auto doet dit altijd sinds ik haar heb (dec 2006). Het bonken van de vering kan ik niet verklaren maar hou wel rekening met dit jaargetijde.
Hans47
Hans47
V.I.P.


Berichten: 138
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:30
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Locatie: De Goorn
Okay nou dan is het niet helemaal vreemd, maar rammelen/bonken was ik niet gewend,
het is alleen maar met straatklinkers of andere onregelmatigheden in de weg. En vind het eigenlijk irritant.
mzl Peter.
het is alleen maar met straatklinkers of andere onregelmatigheden in de weg. En vind het eigenlijk irritant.
mzl Peter.
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Bij mij is het juist de achterzijde die omhoog komt, ook al zo lang als dat ik de auto heb.Hans47 schreef:Na een nacht of langere tijd parkeren pompt mijn C5 zich aan de voorzijde iets op, na het ontgrendelen d.m.v. de AB. Het grootste gewicht drukt immers op de vooras. Ik beschouw dit zelf als normaal want de auto doet dit altijd sinds ik haar heb (dec 2006). Het bonken van de vering kan ik niet verklaren maar hou wel rekening met dit jaargetijde.
Hans47
Wel heb ik het idee dat de kont van steeds lager omhoog moet komen.
Moet ik nu iets (laten) controleren?
Berichten: 388
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:17
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Locatie: Utrecht
zoals Evil al zei, stabilisator-verbindingsstangen (of een van beide). Kan op zich geen kwaad, vervangen is niet zo heel duur.Peter62 schreef:Okay nou dan is het niet helemaal vreemd, maar rammelen/bonken was ik niet gewend,
het is alleen maar met straatklinkers of andere onregelmatigheden in de weg. En vind het eigenlijk irritant.
mzl Peter.
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Als je niet over drempels of hellingen net voor aankomst rijdt, lijkt me de oorzaak dat het terugslagklepje in de hydraulische leiding naar de achterste bollen een beetje lekt -> alleen een cosmetisch probleem?!Rob310 schreef:Bij mij is het juist de achterzijde die omhoog komt, ook al zo lang als dat ik de auto heb.
Wel heb ik het idee dat de kont van steeds lager omhoog moet komen.
Moet ik nu iets (laten) controleren?
Jacco
V.I.P.


Berichten: 138
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:30
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Locatie: De Goorn
Thanx , Petermunkman schreef:zoals Evil al zei, stabilisator-verbindingsstangen (of een van beide). Kan op zich geen kwaad, vervangen is niet zo heel duur.Peter62 schreef:Okay nou dan is het niet helemaal vreemd, maar rammelen/bonken was ik niet gewend,
het is alleen maar met straatklinkers of andere onregelmatigheden in de weg. En vind het eigenlijk irritant.
mzl Peter.
V.I.P.


Berichten: 138
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:30
Auto: Berline
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Organummer: 8962
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 255000
Kleur: blauw
KPH: Voor + Achter
Locatie: De Goorn
Deze zijn dus nu vervangen en het probleem bestaat niet meer, je kon met je handen de speling voelen, wat een rust weer in de auto.munkman schreef:zoals Evil al zei, stabilisator-verbindingsstangen (of een van beide). Kan op zich geen kwaad, vervangen is niet zo heel duur.Peter62 schreef:Okay nou dan is het niet helemaal vreemd, maar rammelen/bonken was ik niet gewend,
het is alleen maar met straatklinkers of andere onregelmatigheden in de weg. En vind het eigenlijk irritant.
mzl Peter.
gr peter.
Berichten: 388
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:17
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Locatie: Utrecht
Dat met je handen kunnen voelen is inderdaad een goede tip voor de andere lezers. Ik had voor mijn vakantie de garage gebeld hierover en die liet mij ook voelen. Is inderdaad duidelijk voelbaar verschil tussen een vaste en een losse.
C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Ja, alleen cosmetisch probleem, maar de auto zakt wel steeds dieper.WackoH schreef:Als je niet over drempels of hellingen net voor aankomst rijdt, lijkt me de oorzaak dat het terugslagklepje in de hydraulische leiding naar de achterste bollen een beetje lekt -> alleen een cosmetisch probleem?!Rob310 schreef:Bij mij is het juist de achterzijde die omhoog komt, ook al zo lang als dat ik de auto heb.
Wel heb ik het idee dat de kont van steeds lager omhoog moet komen.
Moet ik nu iets (laten) controleren?
Jacco
Ik ben zojuist over het forum aan zoeken geweest, maar jij bent de eerste die het over een terugslagklepje heeft.
Al het andere wat ik heb kunnen vinden op het forum, is een inwendig lekke cilinder --> of wordt daar het terugslagklepje mee bedoeld wat dan lek is.
Een cilinder zou ong. 100 Euro kosten ex montage.
Is het terugslagklepje een los onderdeel en wat kost dat dan?
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
terugslagklepje is een beetje een misleidende term.
Alle regelkleppen zitten in de BHI; per as een toevoer- en een afvoerklep. Geeft een sensor een afwijkende waarde dan doet de BHI de desbetreffende klep open, maar als er door vervuiling eentje blijft hangen dan krijg je vreemde problemen: inzakken of juist omhoog komen.
Wellicht zie je ook een verschil, wanneer je vlak voor het parkeren de boel even omhoog zet en dan voor het uitstappen omlaag selecteert. Of juist omgekeerd. Dan weet je zeker welke kleppen er als laatste bediend zijn (toe- of af-)
De standaardoplossing voor alle HP is de kleppen aan het werk te zetten: gymnastieken.
In het uiterste geval is het mogelijk om in de garage te "gymnastieken", waarbij via de Lexia direct de plakkende klep wordt aangestuurd.
Ook moet je eigenlijk op zoek naar de bron van de vervuiling (vuile LDS betekent dat er ergens vuil mee naar binnen is gekomen, kapotten lekzak oid)
Alle regelkleppen zitten in de BHI; per as een toevoer- en een afvoerklep. Geeft een sensor een afwijkende waarde dan doet de BHI de desbetreffende klep open, maar als er door vervuiling eentje blijft hangen dan krijg je vreemde problemen: inzakken of juist omhoog komen.
Wellicht zie je ook een verschil, wanneer je vlak voor het parkeren de boel even omhoog zet en dan voor het uitstappen omlaag selecteert. Of juist omgekeerd. Dan weet je zeker welke kleppen er als laatste bediend zijn (toe- of af-)
De standaardoplossing voor alle HP is de kleppen aan het werk te zetten: gymnastieken.
In het uiterste geval is het mogelijk om in de garage te "gymnastieken", waarbij via de Lexia direct de plakkende klep wordt aangestuurd.
Ook moet je eigenlijk op zoek naar de bron van de vervuiling (vuile LDS betekent dat er ergens vuil mee naar binnen is gekomen, kapotten lekzak oid)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Inmiddels al enkele malen gegymnastiekd en tevens afwisselend vanuit hoge of lage stand weggezet maar de auto bleef inzakken tussen 24 en 48 uur stilstand.
Sinds een week of twee echter lijkt de auto weer niet in te zakken, nu na 36 uur stilstand staat ze nog net zo hoog als toen we gistermorgen parkeerden
Nu staat ze wel geheel op de weg geparkeerd en niet met de rechterwielen op het stukje gras vóór de tuin.
Zou dat ook nog een verschil kunnen maken ? Ik zal eens wat meer opletten de komende tijd op de parkeerstand.
Sinds een week of twee echter lijkt de auto weer niet in te zakken, nu na 36 uur stilstand staat ze nog net zo hoog als toen we gistermorgen parkeerden
Nu staat ze wel geheel op de weg geparkeerd en niet met de rechterwielen op het stukje gras vóór de tuin.
Zou dat ook nog een verschil kunnen maken ? Ik zal eens wat meer opletten de komende tijd op de parkeerstand.



