Jo_
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 apr 2007 10:09
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Locatie: Ede
C5club Rookie
C5club Rookie
Oldenhage schreef:Er is veel onduidleijkheid over olie, en de topic op het CF maakt het allemaal niet veel duidelijker, zeker door meneer Citrofile (klepel en klok..)

In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
er is inderdaad veel onduidelijkheid.
feit is dat dunnere olie beter smeert, maar ook meer olie 'lekt via de zuigers of kleppen > hoger verbruike dus.
Ik heb zelf 5w40 en verbruik ongeveer 1 liter op 5000 km
--
Jo!
C5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Oldenhage schreef:In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
Worden die klepstoterproblemen bij de 2.0 liter voorkomen door 5W40? Werkt dat ook preventief? Ik heb geen klepstoterproblemen en er zit 10W40 in.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Kapitein Rob schreef:
Oldenhage schreef:In een C5 1.8 mag en kan gewoon 10W40. Klepstoterprobleem komt eigenlijk alleen voor bij de 2.0 liters dus die angst is ongegrond.
Worden die klepstoterproblemen bij de 2.0 liter voorkomen door 5W40? Werkt dat ook preventief? Ik heb geen klepstoterproblemen en er zit 10W40 in.
De clue zit hem in de zeer dunne kanaaltjes die de olie naar en van de klepstoter voeren.
Olie die ook bij lage temperaturen relatief dun is zorgt ervoor dat de klepstoters ook in koude toestand voorzien kunnen worden van voldoende olie. Dus ja, juist preventief.
Mij is door een C-dealer anders dan JO verteld dat voor een 2.0 benzine, zijnde niet HPI (mijn ex-groene) 10w40 op het randje is en zeker beter niet in de winter.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Plaats reactie