Auteur |
Bericht |
Zolder
|
 Temperatuur Diesel
Hoi forum leden. Hier een vraagje van een Peugeot rijder. Mijn water temp blijft achter , als de olietemp. op 80 staat is het water pas op 50 graden. De kachel is dan wel al heet. Is dit normaal bij een diesel of sluit mijn thermostaat niet goed. Na ver loop van tijd staat hij wel mooi op 88 graden en blijft daar dan ook mooi op staan. Is dit normaal bij een diesel? Gr.Zolder
|
05 jan 2009 19:55 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
Watertemp staat bij mij mooi in het midden, olietemp iets lager, loopt ook langzamer op dan de watertemp.
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
05 jan 2009 20:05 |
|
 |
Zolder
|
 Re: Temperatuur Diesel
Juist! Dacht ook dat het zo hoort. De olietemp. staat bij mij na het warm rijden altijd op 100 graden, water op 88 graden. Maar de olie is vlugger op temperatuur. Gr Zolder
|
05 jan 2009 20:12 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Temperatuur Diesel
Is het niet zo dat de motorwatertemperatuur wordt gemeten nabij de radiateur en dat deze door een klep wordt afgesloten van het circuit zolang de watertemperatuur nog niet heet genoeg is?
De olietemperatuur wordt volgens mij gemeten in het motorblok en is daardoor eerder op temperatuur dan het motorwater.
Kunnen de echte techneuten dit ons even haarfijn uitleggen? Martijn
|
05 jan 2009 21:27 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
martijn v o schreef: Is het niet zo dat de motorwatertemperatuur wordt gemeten nabij de radiateur en dat deze door een klep wordt afgesloten van het circuit zolang de watertemperatuur nog niet heet genoeg is? Juist, hiervoor zorgt de thermostaat. Thermostaat laat naarmate de temp hoger wordt meer kvs door naar de radiateur voor betere koeling, zodra de thermostaat helemaal open staat en de temp boven een bepaald punt komt dan zal de fan inslaan totdat deze weer onder een bepaalde waarde is gezakt. martijn v o schreef: De olietemperatuur wordt volgens mij gemeten in het motorblok en is daardoor eerder op temperatuur dan het motorwater. Dit klopt niet helemaal! Temperatuur van de olie wordt onder aan het blok gemeten (carterpan) echter zal de olie temp langzamer opkomen dan de kvs temp. olie is pas na +/-20 km rijden goed op temperatuur en bereikt dan ook zijn optimale werking.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
05 jan 2009 22:08 |
|
 |
Zolder
|
 Re: Temperatuur Diesel
Dit klopt niet helemaal! Temperatuur van de olie wordt onder aan het blok gemeten (carterpan) echter zal de olie temp langzamer opkomen dan de kvs temp. olie is pas na +/-20 km rijden goed op temperatuur en bereikt dan ook zijn optimale werking.
Dus ik kan er van uitgaan dat mijn thermostaat niet helemaal afsluit. Dacht dat het bij diesels misschien anders was. De diesel rijders onder ons wat is jullie ervaring? Olie eerst op temperatuur of het koelsysteem?
Gr Zolder
|
06 jan 2009 00:43 |
|
 |
murgen
|
 Re: Temperatuur Diesel
Vanaf nieuw altijd eerst koelwater en dan pas olie. Nu al bijna 7 jaar zo.
|
06 jan 2009 01:13 |
|
 |
tjob
|
 Re: Temperatuur Diesel
Peugeot, ook 2.2HDI hier. Eerst stijgt de watertemperatuur, als deze op 70 staat gaat de olie stijgen. Uieindelijke waardes zijn bij 100kmpu: water 83, olie 110. Bij 150kmpu (mijn cruisesnelheid): water 85, olie 130.
|
06 jan 2009 11:34 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
Even een aanvulling. In tijd gerekend is de koelvloeistof eerder op temperatuur dan de motorolie. Als dat andersom gaat is waarschijnlijk de thermostaat kapot.
In temperatuur gerekend wordt de motorolie warmer (tot 150gr) dan de kvs (tot 100 Ã 110 gr).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
06 jan 2009 13:41 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
idd koelvloeistof moet eerst stijgen: 1) omdat de dompelaar dit elektrisch verwarmt 2) omdat er een EGR-systeem warmtewisselaar in zit de olie volgt dan het water, oa door de water-olie warmtewisselaar, maar let er wel op dat de schalen van de twee metertjes niet lineair en niet gelijk zijn. olie Code: laag P1 50C laag P2 70C midden P3 115C hoog P4 160C hoog P5 180C water Code: laag P1 40C laag P2 50C midden P3 80C midden P4 95C midden P5 110C hoog P6 118C hoog P7 121C het water haalt de 80C al als de olie nog maar 70C is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jan 2009 13:48 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
ET schreef: de olie volgt dan het water, oa door de water-olie warmtewisselaar, maar let er wel op dat de schalen van de twee metertjes niet lineair en niet gelijk zijn.
Dank voor deze opmerking, want bij mij volgt de olie op het koelwater. Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, MAAR ook lager blijft dan de temp van het water. johan
|
06 jan 2009 14:57 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Temperatuur Diesel
JHV schreef: Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, kijk naar de schaalverdeling die ik postte... 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 jan 2009 15:01 |
|
 |
murgen
|
 Re: Temperatuur Diesel
EvilTwin schreef: JHV schreef: Maar blijft de meter van de olie wel lager op de schaal staan. Wanneer de beide schalen dus exact gelijk zouden lopen zou ik zeggen dat mijn olietemperatuur achter loopt, kijk naar de schaalverdeling die ik postte...  Die was heel verhelderend! Thanx!
|
06 jan 2009 18:23 |
|
 |
Zolder
|
 Re: Temperatuur Diesel
Dus als ik het goed begrijp is de olie temperatuurgever een beetje optimistisch. Als ik 500 meter heb gereden dan geeft de kachel al aardig wat warmte. Na 500 meter komt de olie temperatuurmeter al los van de aanslag, en dat klopt niet met jullie ervaringen. Denkt dat ik het daar dan in moet zoeken. Kun je het ook uitlezen via livedata, of loopt dat over de zelfde gever. Bedankt voor jullie reacties. Gr.Zolder
|
06 jan 2009 20:12 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Temperatuur Diesel
Is het ook niet zo dat de vooruit electrisch verwarmd wordt? Het lijkt dan dat de motor al op temperatuur is maar dat is dus niet zo omdat in de luchtstroom naar de voorruit een electrisch element zit die de luchtstroom opwarmd. Ben je hier niet mee in de war? Martijn
|
10 jan 2009 12:49 |
|
 |
|