Ik denk dat je vanaf de accu het best onderlangs kan onder allerlei beplatingen, maar dan heb je eigenlijk wel een brug nodig.
Ik zat met hetzelfde dilemma en wou eerst een 10mm² draad door het schutbord vogelen, maar dat is denk ik heel lastig.
Voor zover ik weet is het schutbord dubbelwandig met schuim ertussen (misschien wel enkele centimeters dik), en om zo'n dikke draad bij de bestaande kabelboom (achter de zekeringenkast) naar binnen te sturen is denk ik onbegonnen werk.
Achter het dashboard zit nog een kleine doorgang waar een slangetje doorheenkomt (waarschijnlijk ruitensproeier), maar ook daar krijg je geen draad van enige betekenis bij door denk ik.
Ik had het geluk dat naar mijn trekhaak door de garage in het verleden eens een aparte 6mm² was getrokken (onder de onderbeplating door), dus ik heb eieren voor m'n geld gekozen en deze kabel als voeding voor m'n versterker gebruikt (klein gaatje in de achterbak geboort en met tectyl/bitak tegen roest behandeld).
Maar de onderzijde is wel the way to go denk ik, vanwege het schutbord.
Line out draden van de radio naar versterker en luidsprekerdraden terug richting de speakeraansluiting achter de radio heb ik door de cabine gedaan. Links onderlangs, door de dorpels; de plastic dorpellijsten etc zijn te verwijderen. Daarna naar boven, door de zekeringenkast over het stuur langs.
Onder het tapijt door zal je altijd wat voelen, zeker bij zo'n dikke dradenbundel, dus de dorpels zijn de aangewezen plek.
Datgene waar ik het meest voor vreesde, het bij de dorpels omhoog, over het stuur heen bleek erg mee te vallen. Misschien ook wel omdat ik de speakerkabels in 1 dikke multikabel (8x1,5mm²) had zitten. Het punt waarbij je uit de dorpels omhoog de zekeringenkast ingaat is even lastig.
Wat altijd irritant is, is dat bij het verwijderen er altijd wel 1 of 2 klempalletjes afbreken (misschien door ouderdom). Je krijgt alles wel weer netjes terug, maar op sommige punten zit het dan net niet zo strak als uit de fabriek. Irritaties van een perfectionist zeg maar