C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2008 13:02
Auto: C5 Tourer 1.6 Collection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 800
Kleur: GRIS thorium
Locatie: Zwolle
tijdje terug de multiriem laten vervangen, want volgens de dealer was die de oorzaak van het "krekeltje" bij een koude motor. Nu is dat krekeltje wel wat minder maar niet helemaal weg. zou met spanrol te maken kunnen hebben.
Wat nog blijft is, af en toe, bij koudere motor, een klein/kort kreuntje bij opkomende koppeling als ik van de 1 naar de 2 schakel. Maar niet altijd en als het al gebeurt dan slechts 1 of 2 keer. Iets om verder naar te laten kijken? of is dit verder te testen? koppeling of toch iets met die (nieuwe) riem die slipt of zo? (of kan dat niet)
Echte Citroen liefhebber, historie is 2x BX, 2 x Xantia en een C5 Break II. Nu dus een Tourer!!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 520
Lid geworden op: 13 mei 2008 19:10
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Locatie: Arnhem
Contacteer:
1 ding wat ik inmiddels geleerd heb met geluidjes die vaag zijn. Lekker laten zoals ze zijn pas wat doen als het erger wordt.

Ik heb me laatst rot gezocht naar een jengeltje. Uiteindelijk was het de fan van de kachel die in 1 stand net iets meer lawaai maakt dan anders.

En het klinkt ook als gewoon koude koppelings platen.
Die van mij schakeld zelfs anders met koude motor dan met warme motor en klinkt dus ook anders.

Nadeel van de C5 dus.. ze is zoooo stil dat je alles gaat horen. :)
Elk voordeel heeft z'n nadeel.
martijn v o
martijn v o
Re: vreemd geluid soms: multiriem of koppeling?

Bericht door martijn v o »

Is er behalve de riem nog meer vervangen? Er zitten om de riem op spanning te houden zogenaamde spanrollen in het systeem en tevens zijn er diverse schijven waar de riem overheen loopt. Het lijkt mij dat piepen wordt veroorzaakt door een defect lager.
Is je waterpomp ook vervangen? die andere draadjes. Menno weet jij hier iets meer van??

Het kreuntje bij het koppelen zou veroorzaakt kunnen worden door het druklager van de koppeling.
Ik weet niet of dit kwaad kan. iemand een idee?

Ik maak altijd de afweging dat als iets geluid maakt maar er gaat verder niets ergers kapot dan rij ik lekker door. Is er (grote) kans op gevolgschade dan laat ik het vervangen.

Groetjes,
Martijn
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Beste Schuitert,

A.s woensdag gaat mijn dame naar de Citroen dealer voor problemen met de koppeling. Mijn koppeling "hapt" bij het op-en terug schakelen en hoor hierbij af en toe een "schrapend" geluid. Persoonlijk verdenk ik het druklager van een stakingsactie.Ik zal je op de hoogte houden, heb nl. dezelfde auto als jij, een 1.6 HDIF Break van 2005. Misschien is het wel een zwak punt van één punt zesjes!? de De "krekel" heb ik ook en zo lang het niet erger wordt, stoor ik mij er niet aan.

Groeten,

Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Beste Schuitert,

Zoals beloofd hierbij het vervolg van mijn 'koppelingsperikelen'. Gisteren is de C5 naar de C-dealer geweest en heeft de monteur gereden met m'n auto. Hij constateerrde dat het (ont)koppelen normaal verliep en dat mijn 'klachten' wel vaker voorkwamen bij dit type, een 1.6 HDIF en dat dit ligt aan het b-massa vliegwiel wat gemonteerd is in, onder andere, deze uitvoering. Ik hoef me nergens zorgen om te maken volgens hem.

Groeten,

Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
mijn ex C5 had ook zo;n krekeltje als je hem starte
blijkt idd vaker voor te komen...
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 sep 2008 13:02
Auto: C5 Tourer 1.6 Collection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 800
Kleur: GRIS thorium
Locatie: Zwolle
bedankt mannen! dat is inderdaad geruststellend.

ik heb alleen de multiriem vervangen en niet de spanrollen. Het krekeltje was daarna wel veel minder. Mijn koppelingsgeluidje is alleen bij koude motor en dan ook nog slechts af en toe. De werking is absoluut niets op aan te merken! dus ik laat het lekker zitten zo!

groeten en prettige feestdagen, Jan Jaap Schuitert
Echte Citroen liefhebber, historie is 2x BX, 2 x Xantia en een C5 Break II. Nu dus een Tourer!!
Plaats reactie