Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
tjob
|
 Vreemde eend in de bijt
Goeiedag allemaal! Ik zal mij eerst persoonlijk voorstellen alvorens me op het onderwerp wagens te richten. Ik ben een man van 38, freelance software engineer, woon tegen Alkmaar aan en hou van autorijden, muziek luisteren en films kijken. Even los van slapen natuurlijk. Ik werk in Leeuwarden en maak dus de nodige kilometers, vroeg over de dijk zoevende.... Momenteel rij ik een zwarte Peugeot 406 2.2HDI Gentry GT meen ik, ik kan wat type aanduidingen missen. De wagen heeft er alles op en aan (behalve elektrische stoelen), de beroemd traag-aanvoelende 2.2HDI maar dat is onlangs opgelost middels tuning. Mooiste aan de wagen vind ik misschien nog wel het lichtbruine lederen interieur. Natuurlijk zijn er onder jullie die nu de wenkbrauwen fronsen, want nee het is geen C5 maar toch zijn er vele overeenkomsten en er is nou eenmaal geen 406-club van jullie kwaliteit. Sowieso heb ik er geen eentje gevonden. Inmiddels heb ik de wagen een kleine 6 maanden, juist deze gekocht omdat er 236.000km op de teller kocht en er dus stevig onderhoud aan zat te komen. Plan was dat te laten doen bij mijn vaste garage, opdat ik zodoende wist dat het nodige was uitgevoerd. Advies was dan ook om naast de distributie tevens de waterpomp te vervangen met als gevolg dat het koelwater ook vervangen werd. Helaas bracht dat aan het licht dat de gevolgen van een lekkende koppakking aan het licht kwamen (de weinige kilometers ervoor geen last van gehad, zeer waarschijnlijk heeft er een pil in gezeten). Tevens bleek dat een verstuiver lekte. Vervolgens heb ik de keuze gemaakt de hele kop van de motor te laten reviseren, helaas heb ik er geen foto's van maar was een mooi gezicht. Ook leuk om er bij te zijn als de motor na een maand arbeid (niet continu, kom ik later op terug) voor het eerst wordt gestart. Wat een juweeltje... Heerlijk rijden! Totdat toch weer het motordiagnose lampje ging branden, kwa rijden geen invloed dus lekker doortuffen (jaja, ik heb hier veel gelezen) maar toch eens aan de Lexia gehangen. Uiteraard: het roetfilter! Afspraak gemaakt bij de Peugeotdealer, maar inmiddels ging de wagen in de noodloop. Dit bleek de sensor te zijn die de druk voor en achter het roetfilter meet. Beiden zijn toen vervangen en de melding is sindsdien niet terug gekomen. Inmiddels ben ik de 250.000 gepasseerd en heb ik afgelopen week de wagen laten tunen, handmatig, eerst goed laten voorlichten, dus niet zomaar even het eprommetje laten overschrijven. Integendeel, ik heb duidelijk aangegeven wat de bedoeling was: "niet het onderste uit de kan, meer koppel (pk's boeien me niet zo) en dus zuiniger rijden, maar wanneer nodig lekker vlot kunnen zijn". Dit alles met het oog op de reeds tweeeneenhalve ton op de teller. Er is dus voor deze wagen handmatig iets samengesteld waar ik direct tevreden mee was. Trouwens, die traag inkomende turbo bij 1500toeren komt nu ook eerder in, was toch naar eigenschapje. Wat het verbruik betreft kan ik er nog niks over zeggen, de eerstvolgende dag stond er stevige wind en dat heeft nogal invloed. Mijn andere auto is een Fiat barchetta, zwart, probleemloos ding en erg leuk maar niet geschikt voor woonwerk. De vorige wagen waar ik in reed was, en dit zal jullie dan hopelijk toch wel plezieren, een XM V6. Na duizenden euro's erin gestopt te hebben reed de wagen perfect, klonk heerlijk, zoefde extreem koersvast over de snelweg tot iemand zijn xantia er achterin zette ("ik remde echt hoor!") en de auto total loss was en ik er nog maar 850euro voor kreeg.... Tot zover, mijn groeten 
|
22 nov 2008 15:56 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Vreemde eend in de bijt
Welkom, ... en thnx voor het compliment over de site, je bent trouwens echt niet de eerste die zich aanmeldt met een Peugeot 406 ( danwel wat anders ) Benieuwd over je ervaringen over de getunde 2.2 , blijft een dijk van een motor! 
22 nov 2008 16:00 |
|
 |
tjob
|
Dank je, Menno! Heerlijk stille en vloeiende motor inderdaad  . Om wat meer over het tunen te vertellen: ik heb dus niet bij tunex ofzo de chip laten vervangen (of overschrijven) door een standaardprogramma, daarvoor vind ik dat de motor teveel kilometertjes gelopen heeft al is de wagen van 2003. Wat er is gebeurd is het volgende: Een laptop werd aangesloten op de diagnosestekker, vervolgens bleek de accu wat oud dus ging die aan de oplader want het tunen heeft voldoende spanning nodig. De software op de chip werd ingelezen op de laptop, vervolgens gingen we het kantoortje in (ik dus verbaasd, ik stond klaar met mijn fototoestel want we zouden zo toch wel onder de motorkap gaan pielen?) en feitelijk werd daar de wagen getuned. Middels een programmaatje en een bestandje om het spul van hexadecimaal naar leesbaar te krijgen, werd een aantal kenvelden aangepast. De turbodruk werd marginaal verhoogd (dus ook de turbolimiter), de brandstofinspuiting werd wat verhoogd en toen ging ik een peukje roken. Toen ik terugkwam zat de man wat 3D-grafiekjes te bekijken en wat in zichzelf te mompelen, hier wat aan te passen, daar wat aan te passen en na een vraag van mij wat hij allemaal mompelde vertelde hij dat hij nog niet helemaal tevreden was. Uiteindelijk was hij dat dus wel, laptop weer op wagen aangesloten en heeft hij de eprom overschreven. Daarna zijn we gaan rijden, even warmrijden en put the pedal to the metal! Zoals ik gevraagd had was het verschil niet overweldigend en toch was het gevoel anders. Die dip voor het inkomen van de turbo was minder en hij hing meer aan het gas. Nu voelt de wagen niet meer als een onstopbaar maar toch loom vehikel, maar als een vlotte wagen die de bestuurder ook wil laten spelen. Vergeet niet dat mijn andere autootje een gifkikkertje is kwa gevoel (want niet kwa prestaties), 1cm gas en het ding jaagt zichzelf de 7000 toeren in. Het verschil met de 2.2HDI was dus voor mij wel wat stuitend... Een collega van me heeft een C5 2.0HDI, getuned en hij vertelde me dat als hij in 3 gas geeft het ding vooruit spoot (altijd dat korreltje zout he) maar met het geluid alsof de aandrijfassen kermden. Dat wilde ik dus absoluut niet 
|
22 nov 2008 16:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Dat is een Technical Job geweest!
Als ik dit verhaal zo lees (quelle entrée, lekker uitgebreid) ga ik mijn ex bijna missen (een 2.2 met 303000 weggedaan).
Welkom hier en geniet van de club!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
22 nov 2008 16:26 |
|
 |
tjob
|
Zijn er hier eigenlijk ook mensen met een ph3 C5 Tourer V6HDI? Als ie lichtbruine leren bekleding heeft wil ik wel alvast een aanbetaling doen voor over 4 jaar... 
|
22 nov 2008 16:44 |
|
 |
Bram
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:35 Berichten: 118 Woonplaats: Haarlem
Auto: Renault Kangoo 1.6 16v
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 120000
Kleur: Rood
Naar boven
|
tjob schreef: De vorige wagen waar ik in reed was, en dit zal jullie dan hopelijk toch wel plezieren, een XM V6. Na duizenden euro's erin gestopt te hebben reed de wagen perfect, klonk heerlijk, zoefde extreem koersvast over de snelweg tot iemand zijn xantia er achterin zette ("ik remde echt hoor!") en de auto total loss was en ik er nog maar 850euro voor kreeg....
T'is ook altijd wat hè, met die Xantiarijders. Welkom hier 
_________________ Renault Kangoo 1.9DTi
|
22 nov 2008 16:47 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
Welkom Tjob,
Zoals Menno al aangaf ben je niet de enige in de club die zich aanmeld met een 406, Nodri bijvoorbeeld en ik een jaar geleden ook. Een 406 is goed vergelijkbaar met een C5, maar deze laatste heeft natuurlijk de nimmer overtroffen en onvolprezen hydropneumatische vering. Zeker een 2.2 HDI in de uitvoering/kleur/bekleding zoals jij hem omschrijft is een prachtige auto en een heerlijkheid om in te rijden. In mijn geval was het een 90 pk HDI Break in standaardtrim. Omdat mijn citroen hart toch weer een citroen voorschreef en ik de voorkeur geef aan de combinatie stationcar/diesel kon ik uiteraard niet om de C5 Break heen. Uiteindelijk ben ik geslaagd eind juli en ondanks het feit dat ik aan de Peug een heerlijke reisauto had en moeite had met het afscheid, heb ik hem nog geen dag gemist. Mocht je derhalve overwegen nog enige tijd met de 406 rond te blijven rijden, dan is er maar één advies op z'n plaats: Maak nooit een proefrit in een C5, want dan is het hek van de dam en daarom wens ik je veel plezier op dit forum en veel veilige kilometers met je Peugeot, voel je welkom en deel je bevindingen, daar gaat het hierom op dit forum.
Groeten,
Albert. (Ook een ex-XM-mer)
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
22 nov 2008 16:56 |
|
 |
Nodri
|
Hallo Tjob, Welkom op het forum, zoals al eerder gezegd nog 1497 zieltjes te bekeren en dan heet dit het 406 forum! Wat je schreef is waar, het peugeotforum is lang niet zo actief dan dit forum, meestal stel 1 iemand een vraag en krijgt antwoord daarna hoor je er nooit weer wat van. Dat is hier wel anders! Ik haal er nog steeds een hoop info weg vor wat betreft de 406. Veel leesplezier en veilige kilometers toegewenst.
|
22 nov 2008 23:03 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Welkom hier 
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
22 nov 2008 23:04 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
22 nov 2008 23:12 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Tjob, Bijna helemaal goed: verruil de Peu voor een C5 en de Barchetta voor een MX5 en je bent hier helemaal het mannetje. Let op 15 maart 2009: opening roadsterseizoen door de Barchetta-club, meerijden he ! Welkom Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
23 nov 2008 01:55 |
|
 |
tjob
|
Dank jullie wel allemaal!
Haha neeeee geen MX5... Never nooit! Persoonlijke smaak he.. Heb wel proefrit gemaakt in een S2000, maar toen ik weer in de barchetta stapte was ook die S2000 van de baan. Zal vreemd klinken...
Overigens heb ik ook een Xantia gereden en een XM 2.1 turbodiesel, maar ook diverse Peugeots. De Peugeots zijn bij mij toch altijd wat meer onderhoudsvrij gebleken.. Nee het veert niet zoals de hp, maar als ik nu even Peugeot rij (terwijl ik nu denk aan de kosten die ik reeds gehad heb aan de Peugeot slik ik ff) kan ik sparen voor de nieuwe C5 want die gaat er komen
|
23 nov 2008 12:10 |
|
 |
martijn v o
|
Welkom, Martijn
|
23 nov 2008 13:27 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
tjob schreef: Haha neeeee geen MX5... Never nooit! Onmiddelijk royeren zo'n Peugeot rijder! Klinkt als een fijne gecontroleerde update op je 2.2 gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
23 nov 2008 19:15 |
|
 |
blizz
|
welkom tjob, ook ik rijdt ( NOG  ) niet in een c5 ik heb een seat leon onder de billen maar wil wat zachter gaan zitten en met een beetje mzzl wordt deze week de c5 besteld PH1 greetz blizz
|
23 nov 2008 22:41 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 15 berichten ] |
|