Als renard beweert wat Kpt Rob zegt dat ze hem verteld hebben dan snappen ze daar niet hoe het werkt. Of Rob quote Renard verkeerd, maar gezien het geemmer rondom smurfemolie neem ik alles wat bij Renard vandaan komt met een aantal korrels zout.
VWB de werking van de bollen, ik kan het niet veel simpeler uitleggen dan ik gedaan heb. Je kan ook de zoekfunctie hier of op citroen-forum eens gebruiken.
Het is nu eenmaal geen simpele materie, sterker nog: ik heb een aantal complicaties achterwege gelaten (invloed van gewicht, massa, demping, doorlaten, invering etc.)
Maar om toch een poging te wagen, je hebt bij Hydractive 3
per as twee bollen. Bij Hydractive 3PLUS heb je
drie bollen per as. Hoe meer volume er is, hoe soepeler de vering. Jouw 2.0-16v heeft HA3+. In HARD veert de auto alleen op de buitenbollen. In ZACHT doen de middenbollen mee. De HA3+ compu bepaalt op basis van een twintigtal inputs welke stand, in de praktijk 10% a 20% van de tijd HARD (snelle bochten, accell, remmen) dit hangt af van rijstijl en of de vering op SPORT-stand staat.
Door de middenbollen uit te schakelen gaat HA3+ van zacht naar hard ("sportief") wordt bovendien de
middendoorlaat afgesloten (beetje anti-rol functie, niet vergelijkbaar met Activa/SC-CAR).
Normaal is er
vrije stroming van vloeistof van links naar rechts, de wielen kunnen dus over hobbels heen stappen (links veert in - rechts veer uit, en vice versa) maar bij het ronden van bochten of bij zijwind kan de auto dus ook gaan hangen op een oor, omdat anti-rol puur uit de stabilisatorstangen komt. In HARD hangt de auto in bochten ook op de buitenbollen (minder overhellen)
Vervang je de wielbollen door grotere volumes, dan tast je relatief gezien meer de HARDE stand aan dan de ZACHTE stand. Door middenbollen te nemen met grotere volumes pak je juist de ZACHTE stand aan, zonder de
wegligging in noodsituaties te beinvloeden.
Een aspect wat ik totdusver achterwege gelaten heb, is dat de middenbollen op een doorlaat gemonteerd worden, met ingebouwde dempers. De buitenbollen hebben geintegreerde dempers. Kies je nu voor "comfortbollen" buiten dan heb je grotere doorlaten, omdat het LDS de makkelijkste weg neemt, maak je dus dat de middenbollen minder effectief meeveren, je gooit een deel van je winst qua volume (dus soepelheid) weg.
Bovendien door de slappere vering en de grotere doorlaten wordt eerder de grenswaarde bereikt qua invering, waarbij HA3+ in HARD gaat, het gevolg: je rijdt vaker (te vaak) in de minst soepele stand! Geluk bij een ongeluk, deze stand is nu disproportioneel veel soepeler (maar nog steeds niet vergelijkbaar met normaal ZACHT.
De getallen die ik eerder noemde geven ongeveer aan hoe de volume veranderingen de veerstijfheid beinvloeden. Je snapt dus dat ik technisch geen voorstander ben van comfortbollen. Dat ze goedkoper zouden zijn is ook niet logisch, iemand die goedwerkende comfortbollen aan kan bieden voor minder zou ook de juiste bollen kunnen aanbieden