Auteur |
Bericht |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
 Sceptisch...
Hoi, ik heb een 2.0 Exclusive op het oog 135.000km 2001. Van een particulier dus geen garantie.
De auto heeft oa Xenon en Parkeersensors.
Ik heb hier ( en daar) een beetje rond zitten lezen en ben toch een beetje geschrokken van sommige problemen. Ik heb 3 jaar (nagenoeg) probleemloos BX gereden zonder rammeltjes! Als ik ergens een hekel aan heb zijn het rammeltjes.
Ook een "knoep", huilend, zagend of irritant geluid vanuit het stuurhuis is onacceptabel voor mij. (Is dit al op te lossen?)
Ja af en toe een waarschuwingslampje dat onterecht brand, daar kan ik wel mee leven, maar wat ik gelezen heb, dat de hele kerstboom aan binnen en buitenlampjes gaat knipperen is toch wel een beetje gortig niet?
En een inhoudende motor: dus dat ie gewoon op een bepaald toerental blijft hangen: DAAR kreeg mijn BX dus ook last van, was er niet uit te krijgen (telkens accuklemmen losgooien). Toen ook weggedaan....
Aan de andere kant: de vering, het mooie interieur, goede uitrusting, ruimte...
Eigenlijke vraag: zijn er bepaalde omstandigheden/ trucjes waarop de verkoper gebreken (zoals die stuurhuisherrie), electronica, tijdelijk kan verbloemen? Hoe kan ik het beste alles controleren?
Zijn er nog grote onderhoudsuitgaaven rond deze Km-stand? Ik denk hierbij aan mijn vorige auto (Volvo480) alwaar het serviceboekje helemaal klopte maar toch de door Volvo voorgeschreven nieuwe koppeling er 40.000km eerder niet ingezet was (Volvo dealer notabene).
Ohja de auto waar het om draait:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8229812&sid=6aM0fydXF677975&pos=5&tot=137
In het noors maar de plaatjes zijn gewoon jpg
Alvast vriendelijk dankuwel
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
09 okt 2006 22:07 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is maar ik heb mijn C5 laten keuren door de Dekra voordat ik tot aankoop over ging.
Bij zo'n keuring kijkt een onafhankelijke partij naar de auto en wordt hij op veel punten nagelopen. Kost ongeveer 200 euro, maar dan weet je ook (beter) wat je koopt.
Misschien kun je met de verkoper een deal sluiten: als je op basis van de keuring besluit om de auto niet te kopen betalen jullie allebei de helft of zoiets.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
09 okt 2006 22:11 |
|
 |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
Ja, hier kun je ook zoæn keuring laten doen, maar dat is eigenlijk meer mechanisch, dus compressie enzo. Ik ben eigenlijk meer bang voor de hele elektronika-toestand.
De auto heeft trouwens net een nieuwe koppeling en uitlaat. Is dat normaal met 135000km?
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
09 okt 2006 22:38 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|

Lancelot schreef: Ja, hier kun je ook zoæn keuring laten doen, maar dat is eigenlijk meer mechanisch, dus compressie enzo. Ik ben eigenlijk meer bang voor de hele elektronika-toestand.
De auto heeft trouwens net een nieuwe koppeling en uitlaat. Is dat normaal met 135000km?
Rammeltjes en kraakjes kan je zelf horen tijdens proefrit.
Elektronicafouten zijn niet of nauwelijks te verhullen, wel zelf even zaken als spiegels, ramen, ed controleren.
120.000 moet de DBriem gedaan zijn, check.
Koppeling: Probeer na te gaan wat er mis wate de koppeling. Slijtage platen of drukgroep kapot. Dit laatste was bij mij het geval bij 160k en ben zeker niet de enige.
Uitlaat: Hebben we het hier over de einddemper? Op mijn 2.0 zit ie nog op, nog goed, maar wel roest op de naden. Op de V6 was die al bij 150K geheel krokant. Al met al geen top onderdeel. Veel pekel in Noorwegen ?
Bij 2001 modellen misschien wat meer kans op elektronica ellende dan op latere jaren.
Wat je natuurlijk niet mag doen is alle hier gemelde problemen projecteren op die ene auto die je misschien wil gaan kopen, dat is niet reeel.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
09 okt 2006 23:14 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Ik durf toch wel te stellen dat de C5 vele malen beter is dan de BX. Hadden we in de tijd van de BX zo een forum gehad dan was dat forum vele malen groter en gevuld met veel meer problemen.
135.000 en een nieuwe koppeling.. ach ja het is maar net wie er in heeft gereden.Voor elektronica hoef je absoluut niet bang te zijn. Ok wel eens een hapering maar het laat je nooit (in de kou) staan.
|
09 okt 2006 23:57 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Oldenhage schreef: Ik durf toch wel te stellen dat de C5 vele malen beter is dan de BX. .
helemaal mee eens 
|
09 okt 2006 23:57 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
ronama schreef: Oldenhage schreef: Ik durf toch wel te stellen dat de C5 vele malen beter is dan de BX. . helemaal mee eens 
Als ik mijn BX vergelijk met mijn C5 dan vergelijk ik appels met meloenen. De een hard en stug de ander lekker groot en comfortabel. Ik heb echt het idee dat mijn C5 stukken beter remt dan mijn BX en mijn Xantia. Maar dat kan ook zijn omdat dit de eerste is met ABS en ik met de andere twee al flink op de rand kon remmen.
De Xantia was voor mijn gevoel we wat strakker in de bochten. Maar voor de rest zou ik niet snel willen ruilen met de BX of Xantia...
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
10 okt 2006 08:43 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers. Forums als deze hebben de neiging mn over de problemen te gaan die mensen ondervinden. Als je bv bij autoweek review kijkt zie je ook al reviews van mensen die 180000 km zonder enig probleem in een C5 rijden.
Wel is het zo dat een exclusive nu eenmaal meer toys heeft die dus ook kapot zouden kunnen gaan.
En het is natuurlijk ook hoe kritisch je op iets bent . Soms zit ik bij imenad in de auto en moet ik hem vertellen dat iets niet goed is, bv trillen of een rammeltje.
|
10 okt 2006 09:59 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ik heb een 2.2 van november 2001. Een auto die niet geheel probleemloos was, maar een kilometerstand van 230.000, ach. Ik heb er wat geld in moeten steken om haar helemaal bij te krijgen.
Het totaalplaatje? Geef mij maar een C5: ruim, comfortabel, relaxed en best goed.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
10 okt 2006 10:06 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Mijn C5 heeft dik 270.000 redelijk probleemloze km's onder de wielen ... geen schokkende dingen  , ook niet bij de vorige eigenaar ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
10 okt 2006 10:17 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Sceptisch...
Lancelot schreef: Ook een "knoep", huilend, zagend of irritant geluid vanuit het stuurhuis is onacceptabel voor mij. (Is dit al op te lossen?)
Is bekend bij de dealer en is gemakkelijk op te lossen , bij mijn Berline is dit onder garantie gedaan ... ( stuurkolom is de boosdoener )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
10 okt 2006 10:18 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Lancelot schreef: De auto heeft trouwens net een nieuwe koppeling en uitlaat. Is dat normaal met 135000km?
De civic van mijn oma had bij 100.000 op de klok al de vierde koppeling erin zitten......
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
10 okt 2006 13:20 |
|
 |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|

Ten eerste: allen bedankt voor de reacties.
Ik probeer ook niet de C5 de grond in te boren ofzo, maar ik werd er toch wel een beetje stil van, al die negatieve kritiek. Ik had namelijk verwacht dat dat toch wat minder zou zijn in met een model uit 2001.
En de reviews van leaseklanten zijn over het algemeen ook niet zo objectief, zo las ik er een waar geklaagd werd over een lekke band!!! Ja das typisch Citroen natuurlijk.
Ik mag inderdaad hopen dat de C5 beter is dan de BX! En dat hij beter remt ga ik ook vanuit, alhoewel de reactietijd veel sneller was met de hydaulisch bekrachtigde remmen. Maar dat is kroegpraat
Toen ik mijn BX kocht, voor heel veel zuurverdiende spaarcentjes, heb ik me ook heel grondig georienteerd en er nooit spijt van gehad. Mijn vriend moest er toen ook een hebben en die kocht de eerste die zijn pad kruiste; boel ellende. Toen was er idd nog geen internet (iig niet bij ons thuis), maar was het er wel geweest had het me veel tijd en moeite gespaard! Dus lang leve dit forum!!!
Nou, mooi dat dat huilende stuurhuis opgelost kan worden. En ja een rammeltje in een hard plastic kastje of klepje kan ik wel mee leven (Beetje tape er tussen frotten ofo.) Zolang er maar niet te veel mechanische bijgeluiden zijn. Comfort is namelijk ook STILTE voor mij.
Ja jullie hebben wel gelijk, zo'n koppeling en uitlaat zegt natuurlijk niet zoveel, maar vroeg me af wat Citroen aanhoud qua levensduur voor zulke slijtagedelen.
R1200C:
Citaat: Als ik mijn BX vergelijk met mijn C5 dan vergelijk ik appels met meloenen. De een hard en stug de ander lekker groot en comfortabel.
 Mijn BX was dus allesbehalve stug  Heerlijk comfortabel ook en zeer veel ruimte voor die (prijs)klasse.
Ik heb nog wat meer vragen maar daar doe ik wel ff een andere topic voor openen, als u ik niet ontrief..
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
10 okt 2006 19:17 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Lancelot schreef: ... Ik heb nog wat meer vragen maar daar doe ik wel ff een andere topic voor openen, als u ik niet ontrief..
Gewoon doen!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
10 okt 2006 19:20 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Lancelot schreef: R1200C: Citaat: Als ik mijn BX vergelijk met mijn C5 dan vergelijk ik appels met meloenen. De een hard en stug de ander lekker groot en comfortabel.  Mijn BX was dus allesbehalve stug  Heerlijk comfortabel ook en zeer veel ruimte voor die (prijs)klasse. Mijn BX was lekker geveerd zeker in verhouding tot de AX en de niet Citroens waar ik in gereden heb, dat bedoelde ik ook niet. Maar in vergelijking tot mijn C5 was mijn BX een stuk spartaanser. Ook natuurlijk omdat er geen stuurbekrachtiging op zat. Lancelot schreef: Ik heb nog wat meer vragen maar daar doe ik wel ff een andere topic voor openen, als u ik niet ontrief..
Gewoon vragen. De mensen hier hebben al heel wat gehoord, gelezen en opgelost. Doe je best 
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
10 okt 2006 19:24 |
|
 |
|