Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 326 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Volgende
 C5 Break achterruit 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 Break achterruit
Kijk eens aan heb je de kennis nog vlak bij beschikbaar ook. Je vader heeft vast nog wel een boek waar je wat mee kunt en verder zal hij best wel enige uitleg willen geven. Gebruiken die mogelijkheid want onder het mom van "meten is weten" is enige kennis van elektrotechniek nooit weg.

Zondag´s kan ik niet want dat is mijn vaste trimdag met de makkers en dat is heilig maar ik zie je vast nog wel eens bij een andere gelegenheid.

Veel succes met de ruit en ik hoor graag wat het probleem was en of je het hebt kunnen fixen.

Groet, Ton

17 sep 2008 20:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Misschien nog een kleine toevoeging ivm het testen van het raam...
(heb dit draadje snel doorlezen en dacht niet dat ik dat ergens tegen kwam...)

Je kan het raam en dus bijhorende contacten en slotmechanisme alleen testen als het raam dicht is, in gesloten positie dus. Wie eerst zijn raam opent via het hendeltje in de achterklep kan de functionaliteit niet meer testen. Altans bij de ph2.
(U kan dit natuurlijk omzeilen door het raamcontact zelf met de hand in te drukken :smt023 )

25 sep 2008 12:57
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij de PH1 is het gewoon te testen met raam open. Dat moet ook wel want anders kun je niet gemakkelijk bij de aansluitingen van de schakelaar (zwarte stekker) komen. (afdekkapje verwijderen).
Als je contact maakt hoor je het slot tikken. Althans bij alle auto´s die ik tot nog toe heb gedaan. Echter niet meer dan 3 a 4 maal achter elkaar dan moet je even wachten voor het weer kan.
De achterruit doormeten kan uiteraard altijd.

Ton

25 sep 2008 21:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik schreef:
Binnenkort ga ik verder "prutsen" aan de ruit; ik houdt jou (en alle meelezers) op de hoogte.

Ondubbelzinnig door testjes gebleken dat èn de ruitbedrading èn de switch stuk is. :( Bovendien was al eens eerder het kapje van de behuizing van de switch afgebroken, dat ik wel weer met een parker had kunnen bevestigen, maar dat bleef lapwerk. Dus alle reden om in te grijpen.

Daarom vandaag de switch met behuizing vervangen! :) Kosten: € 52,03. De wisserarm heb ik er heel af kunnen krijgen; had ik al een paar dagen "in de week" gezet met IMAL en WD40.

Èn ... koperfolietape gekocht; kosten € 5,25. Vrijdag of zaterdag dan de laatste fase: de by-pass aanleggen.

Wordt vervolgd.

Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km

25 sep 2008 22:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik schreef:
Wordt vervolgd.

Triomf .... :smt175

Operatie "achterruit" geslaagd; patiënt weer tot leven gewekt.
Handig spul dat koperfolietape, hoor. Afplakken als blijkt dat het goed blíjft werken.
Dank aan alle tipgevers; jullie delen in de blijdschap n√∫ en bij elk gebruik van de ruit. :smt161

Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),

9,9 l/100 km

26 sep 2008 17:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik had gisteren ook de prijs gevraagd van de switch...
:shock: Ouch, en ik heb enkel dat kleine knoppie nodig...

Voor die prijs... zal de ruit dichtblijven.

26 sep 2008 18:48
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Martin,
Gefeliciteerd. Dat heb je toch maar weer netjes voor elkaar. Toch een fors bedrag bespaard tov een nieuwe ruit.
Heb je de kopertape wel aangewreven met een rond/bol voorwerp? Dan is de hechting beter. Afplakken kan altijd nog dat heeft niet echt haast.

Bij Johan begreep ik dat de Citroen oplossing werkt met een draad leggen. Krijg je toch een bobbel op de ruit. Vind ik minder fraai.

Ton

26 sep 2008 20:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het (stevig) aandrukken heb ik gedaan met een doek om m'n vinger; de ruit had ik eerst schoongemaakt met spiritus. Maar misschien is het extra aandrukken met een hard voorwerp nog wel beter (behangaandrukrol bijv.).

Wat je zegt van de draad van citroen had ik mij ook gerealiseerd toen ik de beschrijving in de post van Johan doorlas. Daarom heb ik ook maar voor de oplossing met folie gekozen.
Bedankt, Ton, voor je adviezen. Zo breiden de regionale "C5ClubBreakachterruitreparatieadviseurs" zich gestaag uit. :smt023

Voor m'n garagehouder was het kunnen repareren van zo'n ruit onbekend. Hij is heel nieuwsgierig hoe het is uitpakt. Dat ga ik hem zaterdag laten zien. Wie weet kan ik bij hem in dienst komen :lol: (NOT).
Hij had al wel de Citroënset besteld.

Groet,
Martin

9,9 l/100 km

26 sep 2008 20:22
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Met een doek om je vinger is niet genoeg, een hard voorwerp ( geen metaal) is beter bv de bolle achterkant van een schroevendraaierheft o.i.d. dat is beter. Een behangaandrukrol werkt niet daarvoor is de ruit te bol.

Misschien toch een idee om het een keer de reparatie te doen bij je garage met 1 keer heb je de eigen kosten er weer uit. Beveel hem meteen dit forum aan en nodig hem uit om lid te worden. Mogelijk steekt hij er veel van op en kan hij op zijn beurt nuttige adviezen geven hoewel hij van goede huize moet komen om Johan te evenaren. :smt023

26 sep 2008 20:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
TonK schreef:
Een behangaandrukrol werkt niet daarvoor is de ruit te bol.

Ben je niet in de war met een deegrol? ;) Een behangaandrukrol is 3,5 cm breed en 5,5 in doorsnede, en van hard rubber; kan daardoor de rondingen van de ruit juist goed volgen.

Wat anders is dat blijdschap en teleurstelling weer eens vlak bij elkaar blijken te liggen. Vanmorgen bleek de ruit zo dankbaar voor de reanimatie dat die besloot een eigen leven te gaan leiden (te lang zonder zuurstof geweest?).
Hij (of zij?) springt open wanneer ik de auto ontgrendel (in de meeste gevallen), je hoort dan de spoel gelijk wéér heen en weer gaan. Doe ik de ruit dicht, dan is die niet met de schakelaar te openen; het lijkt wel of de spanning dan gelijk weg is.
Maar soms blijft de ruit na het ontgrendelen van de auto wèl gesloten en gaat 'ie wèl met de schakelaar open. :smt017
Een weerstandsmeting van de by-pass geeft een normaal beeld.

Dus ... wie "het" (de oorzaak en/of de oplossing) weet mag het zeggen; waarvoor vast bedankt.

Ik ben nog maar niet naar de garage geweest om een demonstratie te geven :oops:

9,9 l/100 km

27 sep 2008 13:39
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ha, ha maar ook met een deegrol gaat het uitstekend als je maar het bolle eind van het handvat gebruikt. Ik vrees toch dat de 3,5 cm te veel is om de tape goed aangedrukt te krijgen maar je ziet het zo, de tape moet echt spiegelglad op de ruit liggen zonder een bobbeltje of luchtbelletje. Doe even een stukje met een bol voorwerp en daarna een stuk met je rol als het er even glad uitziet is het goed.

Als de ruit spontaan openspringt komt doordat hij te lang heeft opgesloten gezeten en nu de vrijheid ruikt. Nee hoor grapje. Bij het gebruik van je AB springt de ruit meestal open omdat er een overgangsweerstand bestaat tussen de schakeldraad en de algemene draad (van de achterruitverwarming) of massa. Drie zaken kunnen dat veroorzaken.

1. er is overgangsweerstand in de zwarte stekker maar daar heb je de helft van vervangen doordat je een nieuwe schakelaar hebt geplaatst. Je kunt nog even in de andere helft kijken of er corrosie in zit. Even goed schoonmaken.

2. De kopertape heeft overgangsweerstand naar massa. Toch maar even de tape afplakken en dan kijken of het probleem weg is. Helemaal afplakken, van de gele draad tot de soldeerverbindingen op de ruit zodat het ruitrubber nergens contact maakt met de tape.(vocht)

3. Je hebt de kopertape te dicht langs de bedrading van de achterruitverwarming geplakt. De tape moet echt vrij dicht langs de zijkand van de ruit lopen dus vlak langs het L-vormige aansluitblok en dan ± 1cm van de zijkant van de ruit.

Succes, Ton

28 sep 2008 23:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
@Ton. Bedankt voor je aanwijzingen. Ik had er al een reactie op geschreven, maar wat ik daarin had gezegd, moest ik intrekken. Er is wat anders aan de hand; dat wil ik je wel uitleggen, maar dat kan het beste met een plaatje erbij en dat krijg ik hier niet in geplaatst. Wanneer je mij een e-mail wilt sturen, kan ik jou in een reply het plaatje en de toelichting geven.

(Weet jij, of iemand anders, of bij de coulanceregeling voor de defecte ruiten geldt max. 36 maanden èn max 120.000 km, of max. 36 mnd of max. 120.000 km. En of de regeling alleen voor de eerste eigenaar geldt?)

Groeten,
Martin

9,9 l/100 km

29 sep 2008 14:50
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Martin,
Het is helaas OF. na 3 jaar is het gebeurt bij Citroen ondanks dat het een fabrikage fout is. Of het alleen voor de eerste eigenaar is dat weet ik niet maar dat is in jouw geval niet meer belangrijk met een auto uit 2002 dan is het echt over.

Ik heb nog steeds een complete achterruit staan (geschenk van Johan ) dus als je ruit vervangen moet worden kan ik je voor een prikje helpen.

PB´tje komt er aan.

Ton

29 sep 2008 21:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
De tweede poging is geslaagd: "it works like a charm".

Op de plaatsen waar de overgangsweerstand optrad - vooral vlak bij het afdekkapje van de oorspronkelijke aansluiting, bij het scharnier - ligt de kopertape op een "bedje" van isolatieband.
Omdat bleek dat mijn ruit een zgn. gemodificeerde ruit is (er is al een extra verbinding op aangebracht) ligt de kopertape nu zover mogelijk naar de rand van de ruit òp de afplaktape van deze eerder aangebrachte verbinding.
Het geheel ga ik nog afplakken tegen inwerking van vocht en uit "esthetisch oogpunt".

Met dank aan TonK voor de aanwijzingen en de kennisoverdracht.

9,9 l/100 km

02 okt 2008 10:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
WAARSCHUWING

Bij hulp aan een forum-lid om zijn reeds van kopertape voorziene ruit van het euvel "spontaan openspringen bij vergendeling" te verlossen zag ik dat daar een probleem was ontstaan door teveel enthousiasme n.l. het volledige soldeertin van de aansluitingen op de ruit bij de zwarte stekker was van beide soldeerpunten verwijderd.
Dit vormt een probleem omdat zonder dit reeds aanwezige soldeer de aansluitingen niet meer zijn te solderen.

Dus wat je ook doet. Laat de soldeertin op deze aansluitingen zitten en sodeer daar (aan 1 aansluiting) de kopertape aan vast.
Als je, zoals hij, de stekker er tussenuit haalt (is ook een storingsbron) is dat prima maar verwijder daarbij niet de soldeertin op de ruitaansluitingen. Deze heb je nodig om de nieuwe draden naar de schakelaar aan vast te maken en dat lukt niet als alle soldeertin van deze aansluiting weg is.

Groet, Ton

20 nov 2008 19:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 326 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 22  Volgende