C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
fengels schreef:Het is waar dat een auto op LPI harder kan lopen.
Het heeft niks met Tmin en Tmax te maken. Als Tmin lager is dan zal Tmax ook ongeveer net zoveel lager zijn.

Maar doordat LPI vloeibaar gas inspuit ( in het spruitstuk niet in de cylinder !) Zal het door verdamping daar sterk afkoelen, zoals al gegezegd is ( intercooler doet dat ook). Het gevolg hiervan is dat de lucht/gas mengsel een veel lagere temeratuur heeft en dus ook een hogere dichtheid. Een hoger dichtheid betekend dan ook dat er meer gram lucht/gas mengsel in de cylinder ruimte gezogen kan worden dus een betere vullingsgraad en dus meer vermogen.
je haalt twee dingen door elkaar
1. thermische efficiëntie
2. volumetrische efficiëntie

1- zorgt er voor dat je efficiënter omgaat met een gegeven hoeveelheid brandstof die je erin stopt.
2- zorgt ervoor dat je meer brandstof per gegeven volume vd inlaatslag kunt inspuiten.

Beide kunnen een vermogenstijging opleveren.

De thermische efficiëntie gaat wel degelijk omhoog als met een koeler mengsel begint. Beginnen met een koeler mengsel betekent eindigen met koelere uitlaatgassen.

Ik heb liever 5% efficiëntie verbetering, dan 5% meer verbrandingsenergie. :idea:

In het eerste geval is het vermogen aan de krukas tot 20% hoger bij gelijkblijvend verbruik (eff gaat van 25% naar 30%)
In het tweede geval heb je maximaal 5% meer vermogen, maar ook 5% meer verbruik, geen hogere efficiëntie dus.

Sterker nog ik heb liever 2% meer thermische efficiëntie 25%->27% = +8% vermogen bij gelijk verbruik!
...dan dat ik 20% meer volumetrische efficiëntie kan halen. (en dus +20% vermogen door 20% meer brandstof te gebruiken)

Het eerste merk je iedere dag aan de pomp bij hetzelde rijgedrag, het tweede merk je alleen maar als je er daadwerkelijk gebruik van maakt en ten koste van extra verbruik.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 jul 2007 10:08
Auto: Citroen C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk
Opties: Dakraam, Airco, Electrische ramen, Xenon i.c.m. LED, kentekenplaten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10399
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: Gris Fer
Locatie: H'doorn
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Tsjaa, ik zocht laatst op het internet ook naar v6 op gas, en ik kwam dit artikel tegen, waarin is geconstateerd dat op lpg die fofo 0.3 seconden sneller van 80 naar 120 gaat (verschil tussen 4.4sec en 4.1sec) dan op benzine.
Citroën C4 Coupe VTR 1.6HDi 92pk Gris Fer
Citroen C2 VTS 125PK 1.6 16v in 't Blue Grand Pavois


EX- Citroën Saxo SX 3drs 1.4i Blue Grand Pavois (125000 km)
Plaats reactie