Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
Beste C5 Enthousiastelingen,
Klopt het dat de brandstofmeter als snel uit 'de hoek' komt? We hebben nu zo'n 250 kilometer gereden na voltanken en de brandstofmeter staal al op 70%, terwijl de BC aangeeft dat het gemiddelde verbruik 1:19,2 is, dus zo'n 13 liter verstookt. In mijn Peug begon de brandstofmeter pas na 150 km. een beetje uit de hoek te komen.
Gaarne jullie ervaringen en dank hiervoor,
Albert.
Klopt het dat de brandstofmeter als snel uit 'de hoek' komt? We hebben nu zo'n 250 kilometer gereden na voltanken en de brandstofmeter staal al op 70%, terwijl de BC aangeeft dat het gemiddelde verbruik 1:19,2 is, dus zo'n 13 liter verstookt. In mijn Peug begon de brandstofmeter pas na 150 km. een beetje uit de hoek te komen.
Gaarne jullie ervaringen en dank hiervoor,
Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Je hebt zelf getankt?
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij mijn Ph2 komt de meter inderdaad redelijk snel uit de hoek, maar ik zou in het begin eens wat eerder tanken, zodat je weet hoeveel eruit is bij welk streepje op de meter, dan kun je ook beter op de BC vertrouwen.kansberg schreef:Beste C5 Enthousiastelingen,
Klopt het dat de brandstofmeter als snel uit 'de hoek' komt?
Ik zet de BC altijd op 0 na het tanken en bij afstand tot eindbestemming vul ik altijd vast 1000km in, mijn streefdoel en dan kan ik gelijk in combinatie met de geschatte afstand zien hoe zuinig ik rij.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 819
Lid geworden op: 06 nov 2007 19:37
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Locatie: Epe
Ja, zelf tot aan de nok toe gevuld.
Groeten,
Albert.
Groeten,
Albert.
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Wat een luxe! Bij mij gaat rond die stand de reserve brandenkansberg schreef:We hebben nu zo'n 250 kilometer gereden na voltanken en de brandstofmeter staal al op 70%
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
ook al gooi ik hem nokvol
hij komt snel uit de hoek
maar daar en tegen ga ik ook door het rood heen aan het eind
ik vertrouw op de bc
na ongeveer 1000 km gaat de melding brandstof laag
BC geeft dan aan nog 100 km
en dat klopt dan aardig dus laatste 100km kijk ik naar de BC en niet naar meterstand
hij komt snel uit de hoek
maar daar en tegen ga ik ook door het rood heen aan het eind
ik vertrouw op de bc
na ongeveer 1000 km gaat de melding brandstof laag
BC geeft dan aan nog 100 km
en dat klopt dan aardig dus laatste 100km kijk ik naar de BC en niet naar meterstand
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
snel van vol naar 3/4 maar dan vervolgens duurt het wel een stuk langer van 3/4 naar 1/2 
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 19 apr 2008 17:39
Auto: Geen C, maar DS5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Ik vind de brandstofmeter het minst betrouwbare instrument in een Citroen.
Eigenlijk is het denk ik niet de meter, maar is het meer een "vlotter in de tank" of elektrische aangelegenheid. Enkele voorbeelden uit Citroen history.
Voorheen bij de BX : tankmeter: zelden betrouwbare weergave. Tanken op km stand
Daarna Xantia: vol getankt, meter op vol, 150 / 200 km rijden, meter nog op vol!, auto uit / weer gestart, meter ineens 3/4! . Dan als meter op "kwart" staat bij auto uit, bij weer starten meter op nul met branden lampje!!. na enkele km meter weer op "kwart".
Xantia diesel van m.n zoon: Meter een keer op "kwart", pprrtt pprrt bokke bokke. Krijg nou wat af!! peut op!!!
En dan nog maar te zwijgen over de naald van de tankmeter in de Eend, dat soms als een mini ruitenwissertje achter dat kleine raampie heen en weer zwiept.
De meter met de minste "schommelingen", is die van onze Saxo. Die is moet ik zeggen van het wat betrouwbare type.
Maaaaaarrrr, gelukkig heb ik nu een auto die het middels "pling" en tekst op scherm (op het goed moment hoop ik) wel aangeeft dat er weer voor knap wat € 's achter in dat gat getapt kan worden.
Ton
Eigenlijk is het denk ik niet de meter, maar is het meer een "vlotter in de tank" of elektrische aangelegenheid. Enkele voorbeelden uit Citroen history.
Voorheen bij de BX : tankmeter: zelden betrouwbare weergave. Tanken op km stand
Daarna Xantia: vol getankt, meter op vol, 150 / 200 km rijden, meter nog op vol!, auto uit / weer gestart, meter ineens 3/4! . Dan als meter op "kwart" staat bij auto uit, bij weer starten meter op nul met branden lampje!!. na enkele km meter weer op "kwart".
Xantia diesel van m.n zoon: Meter een keer op "kwart", pprrtt pprrt bokke bokke. Krijg nou wat af!! peut op!!!
En dan nog maar te zwijgen over de naald van de tankmeter in de Eend, dat soms als een mini ruitenwissertje achter dat kleine raampie heen en weer zwiept.
De meter met de minste "schommelingen", is die van onze Saxo. Die is moet ik zeggen van het wat betrouwbare type.
Maaaaaarrrr, gelukkig heb ik nu een auto die het middels "pling" en tekst op scherm (op het goed moment hoop ik) wel aangeeft dat er weer voor knap wat € 's achter in dat gat getapt kan worden.
Ton
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Dan heb ik weer de enige citroen met een goede meter
Hij meet tijdens het starten de tankinhoud.
Ik heb nog nooit gezien, dat ik bv met een halve tank inparkeerde, en bij de volgende start een andere waarde op de meter zag
Super picasso
Hij meet tijdens het starten de tankinhoud.
Ik heb nog nooit gezien, dat ik bv met een halve tank inparkeerde, en bij de volgende start een andere waarde op de meter zag
Super picasso
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
oh die van mijn C5 is ook betrouwbaar hoor...
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Tja, ik heb er toch ook geen problemen mee.
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Tja, ik heb een auto waar iets raars uitgehaald is met de brandstoftoevoer.
Zit een tweede brandstoftank in de auto ingebouwd. Daar raakt de meter van van slag.
Toen de pomp in die tweede brandstoftank defect was en ik met het systeem reed zoals door de fabriek bedacht werkte het allemaal feilloos.
Zit een tweede brandstoftank in de auto ingebouwd. Daar raakt de meter van van slag.
Toen de pomp in die tweede brandstoftank defect was en ik met het systeem reed zoals door de fabriek bedacht werkte het allemaal feilloos.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
het is al tig keer besproken in diverse draadjes, maar de meters in de C5 zijn digitaal, voor brandstof, olie, temp, voltage betekent dit dat ze afhankelijk van een signaal uit de BSI op een vaste positie komen.
Voor de brandstof (ph.I):
POSITION DE L’AIGUILLE NIVEAU DE CARBURANT
P1 0 %
P2 7,5 %
P3 10 %
P4 25 %
P5 50 %
P6 75 %
P7 97,5 %
P8 100 %
P1, 2 en 3 zitten vlak bij elkaar links
P7, 8 rechts
de stappen tussen 3, 4, 5, 6 en 7 zijn ongeveer evengroot.
De weergrave is dus niet lineair.
Het brandstofniveau berekent de BSI uit het aantal injecties afgetrokken van het gemeten niveau bij een reset (bijv tankbeurt)
Tanken met het contact aan of LPG inbouw kunnen het systeem storen.
Komt nog bij, 0% is niet echt nul (reserve), en 100% niet echt vol (vulpijp) het aantal Liters retussen is ook nog eens te programmeren.
Stel je tankt écht vol (70L) en rijdt 60km (~4L) je houdt dan 94% brandstof over van 66L, volgens de BSI: wijzertje op P7. Je hebt echter nog 66L
Bij de volgende start zou hij dan terug kunnen gaan naar 100% omdat er 4L in de vulpijp zat en het gemeten niveau weer gewoon vol is. Op deze manier moet je alsnog 250km rijden voordat het ding op 3/4 komt te staan. Na 1100km staat de boel op 0%, maar dan zit er nog 4L in.
Voor de brandstof (ph.I):
POSITION DE L’AIGUILLE NIVEAU DE CARBURANT
P1 0 %
P2 7,5 %
P3 10 %
P4 25 %
P5 50 %
P6 75 %
P7 97,5 %
P8 100 %
P1, 2 en 3 zitten vlak bij elkaar links
P7, 8 rechts
de stappen tussen 3, 4, 5, 6 en 7 zijn ongeveer evengroot.
De weergrave is dus niet lineair.
Het brandstofniveau berekent de BSI uit het aantal injecties afgetrokken van het gemeten niveau bij een reset (bijv tankbeurt)
Tanken met het contact aan of LPG inbouw kunnen het systeem storen.
Komt nog bij, 0% is niet echt nul (reserve), en 100% niet echt vol (vulpijp) het aantal Liters retussen is ook nog eens te programmeren.
Stel je tankt écht vol (70L) en rijdt 60km (~4L) je houdt dan 94% brandstof over van 66L, volgens de BSI: wijzertje op P7. Je hebt echter nog 66L
Bij de volgende start zou hij dan terug kunnen gaan naar 100% omdat er 4L in de vulpijp zat en het gemeten niveau weer gewoon vol is. Op deze manier moet je alsnog 250km rijden voordat het ding op 3/4 komt te staan. Na 1100km staat de boel op 0%, maar dan zit er nog 4L in.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
magister dixit ..





