
Re: Overzicht terugroepacties
peterock schreef:
Dus ik vind het triest dat je een recall alleen zou krijgen als je de auto bij de dealer in onderhoud hebt, wat werd gesuggereerd. Dus minpunt voor de fabrikant?
Dan heb je niet goed gelezen, of je persoonlijk aangeschreven wordt heeft niks met dealeronderhoud te maken, maar met de aard van de terugroepactie/modificatie.
Voor iets ernstigs schrijven ze je aan, simpele upgrades krijg je alleen als onderdeel van regulier onderhoud, al dan niet onder garantie. Hierbij is het ook een afweging kosten/baten; stel dat op 1% van 2miljoen Saxo's er iets sufs mis is, dan krijg je vast geen terugroepactie, maar bij 100% van 20.000 C6en wél. Zo werkt het ook bij VW of BMW. Zoals de Duitsers zeggen: "We koken allemaal met water".
Citaat:
draagarmmodificatie op de volkswagen passat
D√°t klinkt al wat ernstiger...
Een fabrikant is vrij om te handelen naar eigen goeddunken, maar moet uiteindelijk rekening houden met veiligheid en aansprakelijkheid. Als er echt iets mis is moeten ze via de rdw (KBA etc.) en het kentekenregister de eigenaren opsporen en aanschrijven, maar ze doen dat niet voor ieder wissewasje.
De verantwoordelijkheid voor de staat van de auto ligt in eerste instantie bij de eigenaar (die moet dan dus maar dealeronderhoud uitvoeren, wil hij zekerheid) pas als er wettelijke aansprakelijkheid om de hoek komt kijken, grijpen fabrikanten in.
Rond het jaar 2000 waren er grote problemen bij VW/Audi met minimaal 10% van de pompverstuivers van hun Diesels (zij gebruikten nog geen commonrail) maar een volledige vervanging op alle auto's in het veld (x miljoen * 4 verstuivers à900eur/stuk, plus uurloon) ging ze te ver. Alleen die eigenaren, die binnen 2jaar klaagden over de loop van hun tractor (meest voelbaar stationair) kregen onder garantie een nieuwe set (fl.7500,-)