moeilijke keuze of toch niet?
Auteur |
Bericht |
Michel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16 Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 moeilijke keuze of toch niet?
Beste mede forum gebruikers. Ik zit een beetje in dubio... Ik ben nu in het bezit van een Xantia 1.6i Maar sins enige tijd werk ik niet meer in mijn woonplaats en moet nu dus 120 km rijden per dag. Nou zit ik er dus aan te denken om mijn Xantia weg  te doen en een C5 aan te schaffen. De xantia heeft nu bijna 230000 op de teller staan en er komen kosten aan zoals: uitlaat van voor tot achter inc kat. banden voor. distributie riem. remdelen voor. misschien kopelings plaaten en drukgroep. Dit zal bij elkaar een kosten plaat zijn van rond de 1400,- euries. dus dacht ik van eens kijken voor een echte auto een C5 Waar ik in ga rijden is niet moeilijk echte waar op wel. nou is benzine dus geen keuze ivm de kosten. dus blijven gas en diesel over. mijn idee is de 2.0 benzine op LPG of de 2.0 HDI nou gaat mijn gevoel uit naar gas maar wat zijn de grote voordelen en/of nadelen tov diesel. even eens als de kosten tbv onderhoud. Michel
_________________
Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export Current: C5 Ph3 2.0 Diesel 2010
|
23 jun 2008 22:53 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
kilometerkostprijs is LPG het goedkoopst.
Maar je moet natuurlijk wel altijd geluk hebben....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
23 jun 2008 23:02 |
|
 |
GRG69
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Ja ben er ook al eens mee bezig geweest, gewoon effe uitrekenen, Diesel t.o.v. LPG t.o.v. Benzine. Persoonlijk denk ik dat diesel alleen maar duurder wordt, kijk maar naar de prijzen van brandstof, LPG blijft achter. Reken het maar eens uit en je zult zien dat je de aanschafwaarde van een LPG auto er zo weer uit hebt, of een nadere mogelijkheid is om LPG later in te bouwen heeft mijn broertje net gedaan voor nog geen 2.000,= eurotjes was hij klaar, incl. een flesje vloeistof voor een lekke band.
Greetjes, Ronald van 't Kanoal
|
23 jun 2008 23:03 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Idd. LPG is gewoon echt het goedkoopste, en zal verhoudingsgewijs steeds goedkoper worden. De LPG prijs is veel stabieler... Ik betal nu 10 cent meer per liter LPG als 2 jaar (!!) geleden. Kijk dan eens naar de dieselprijs Om met een diesel even goedkoop te rijden zul je ruim 2x zoveel km op een liter moeten maken als op LPG. De mijne doet bv 1:9 a 9,5. Dus je HDI moet dan 1:19-20 lopen. En dat doen ze niet afaik... Maar idd. alle staat of valt met het kopen van en goede wagen, die je zonder al te veel onderhoud/reparatiekosten kunt rijden. Anders ben je in alle gevallen heel snel door je winst heen... Overigens heb ik nu dik een jaar geleden dezelfde beslissing genomen: C5 of nog een Xantia (nr 6  ). Maar met om de 15 K een beurt wordt je met 40.000 km/jaar niet vrolijk. M.a.w het zou een slijtageslag zijn voor een Xantia, de jongste telg is ook alweer een jaar of 8... Ik was voor de C5 de afgelopen tijd ongeveer 2 cent/km kwijt aan onderhoud en reparatie (incl banden en olie ed)...
_________________ Johan
|
23 jun 2008 23:11 |
|
 |
Michel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16 Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Ik weet dat je een beetje geluk moet hebben met de aanschaf.
ik heb de kosten zonder onderhoud al eens uitgereken als ik overstap op diesel "bespaar" ik al zeker 1200 euries. Echter ik weet dus niet of LPG een extra zware belasting geeft op de motor o.a. verstuivers.
LPG in bouwen in de Xantia is uit den boze het is een 8 klepper en die vinden het niet echt lekker dat gas en als je dat wel doet zit je iedere 10.000 km aan een kop revisie.
michel
_________________
Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export Current: C5 Ph3 2.0 Diesel 2010
|
23 jun 2008 23:21 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Met dat soort kilometers zou ik gaan voor een diesel maar voor en tegenstanders over gas en diesel blijven er altijd Het is waar dat de dieselprijs omhoog is gegaan maar die komt wel weer naar beneden mijn hditje wil pas bij een dikke 1000km weer nieuw sap is ook wel lekker dan sta je minder vaak bij de tank je moet gewoon geluk hebben of afdwingen bij je auto dus vooraf keuren zodat je weet wat je heb en aan het eind van de garantie keuring bij bv de anwb dan kan je jezelf een hoop leed voorkomen suc6 met de keuze 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
24 jun 2008 06:28 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Ik zou toch eens mijn Excell-sheet moeten sharen....
daarin kun je de autokosten voor een C5-break Exclusive 2.0 op diesel, lpg en benzine en een niet nader te noemen ZX-break vergelijken.
Omslag benzine/gas ligt bij ca. 4700 km/jaar, benzine/diesel bij 16.700.
Omslagpunt diesel/gas bestaat niet: Gas is altijd goedkoper dan diesel.
In deze berekening heb ik meegenomen: Overijssel, mijn verzekering (interpolis, mijn schadevrije jaren, premies van oktober 2007) en de actuele brandstofprijzen volgens nu.nl (mij valt daarbij trouwens op dat sinds vorig jaar de wegenbelasting voor de C5-en fors omhoog is gegaan en voor de ZX omlaag). Onderhoudskosten is geen peil op te trekken: de diesels staan wat vaker binnen, maar doen langer met een distririem (denk aan de krukaspoelie!!). Bij een diesel kom je af en toe wat specifiek onderhoud tegen, bij gas ook. En vergelijk het onderhoud van Harm van Beek zijn ex eens met die van anderen.... Ook met een diesel kun je het slecht treffen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
24 jun 2008 08:00 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
EW schreef: (mij valt daarbij trouwens op dat sinds vorig jaar de wegenbelasting voor de C5-en fors omhoog is gegaan en voor de ZX omlaag).
Wegenbelasting is direct gerelateerd aan gewicht van de auto (met als uitzonderingen auto's >25 jaar gratis en auto's die het milieu weinig belasten voor de helft). Jouw ZX lijkt me geen uitzondering, dus dan lijkt me dat ook voor de zx de wegenbelasting gewoon in gelijke mate omhoog gegaan moet zijn als voor je c5-en... Overigens: 3 auto's!?!?! 
|
24 jun 2008 08:21 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Mijn exZX was nou niet echt het toonbeeld van milieuwonder met zijn grote dikke zwarte wolk......
En drie auto's? Nee hoor: ik heb toen ik ging overwegen of het verstandig was de ZX een schop te geven (september vorig jaar) een sheet opgesteld met daarin een kostenvergelijking. Mijn ZX was namelijk aan de zuip en dan zou iets anders wel eens voordelig kunnen zijn (tel daarbij op dat drie stoeltjes op de achterbank van de ZX wat krap zou worden). Via internetbankieren van de rabobank kun je vrij eenvoudig bepalen wat de verzekering voor jou zou kosten.
Ik heb die sheet net ge-update en merkte dat de wegenbelasting voor C5-en op benzine, diesel en LPG nog aardig omhoog is gegaan en voor de ZX omlaag is gegaan.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
24 jun 2008 08:34 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
EW schreef: Ik heb die sheet net ge-update en merkte dat de wegenbelasting voor C5-en op benzine, diesel en LPG nog aardig omhoog is gegaan en voor de ZX omlaag is gegaan. Ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan. Auto's worden in gewichtklassen ingedeeld en op basis daarvan wordt de wegenbelasting berekend. De provincie bepaalt hoeveel wegenbelasting je per gewichtklasse moet betalen. Dat doen ze jaarlijks en normaal gesproken wordt het verhoogd met een inflatiecorrectie. Soms hebben ze geld nodig voor extra beleid en gaat het wat harder omhoog. Uit jouw constatering volgt dat jouw provincie besloten heeft zwaardere auto's meer te gaan belasten en minder zware auto's minder? Ofwel: korting op de lagere gewichtsklassen en forse verhoging van de hogere?! Dat soort beleid is nieuw voor me en ik vraag me af wat daar de achterliggende reden voor is...
|
24 jun 2008 09:53 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Ik dacht dat de provicie alleen een opslag ("opcenten") mag rekenen (die dus per provincie verschilt) maar dat de basis tarieven landelijk vastgesteld zijn.
Dan zou dit beleid dus landelijk moeten zijn
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
24 jun 2008 10:20 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Klopt: de provincie berekent opcenten. Maar omdat er landelijk afaik hier geen beleid voor gemaakt is, leek mij het dat het moet gaan om beleid van de provicie overijssel en dat verbaast me enorm. Overigens: Overijssel is de enige provincie waar de opcenten dit jaar gemiddeld OMLAAG zijn gegaan... Dat is nog eens wat anders dan in ZH bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/overheid-politiek/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2400-wm.htm
|
24 jun 2008 10:35 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: moeilijke keuze of toch niet?
Dan is de basis voor de C5 dus omhoog gegaan....
of ik heb een fout gemaakt in de vergeleken versies......
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
24 jun 2008 12:18 |
|
 |
|