Auteur |
Bericht |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 intercooler lekt
Bij de beurt afgelopen week is geconstateerd dat de intercooler aan de onderkant een beetje lekt. Volgens de monteur gewoon even in de gaten houden en zodra het erger wordt moet ie eruit, gerepareerd worden en weer gemonteerd. (2.0 HDi automaat model 2002 183.000km) Hij had het nog niet eerder meegemaakt bij de C5 HDi. Even hier op zoekwoord gezocht maar hier ook inderdaad geen meldingen over gevonden. Zijn er toch mensen die het herkennen ??
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
05 aug 2007 13:36 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Nou is de intercooler een van de (naar ik aanneem) drie radiateurs die je in je auto hebt. Ik kan me voorstellen dat ie een keer wat anders heeft gevangen dan lucht (steentje ofzo). Dus echt verbazingwekend lijkt het me niet.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
05 aug 2007 14:04 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
als een radiateur aan de onderkant lekt is ie mogelijk te repareren door nieuwe onderkant te monteren. Dat werd ook voorgesteld bij mijn radiateur (helaas bleek mijn lekje iets te hoog te zitten zodat er nu een 2e hands in gaat)
En nu je effe kan wachten kun je natuurlijk ook rustig op zoek gaan naar een 2e hands exemplaar. Kost max 100 euro
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 aug 2007 17:56 |
|
 |
jozef
|
 Re: intercooler lekt
Hallo,
Bij mijn C5 break HDI was dit vanaf de aanschaf in 2006 ook al zo en de verkopende garage vertelde dat dit geen probleem was. Nu ik echter met een kapotte turbo in een garage in de ardennen terecht ben gekomen was een van de eerste opmerkingen van de monteur de olie aan de intercooler omdat dit erop zou wijzen dat de turbolagering olie laat doorschieten met de lucht door de intercooler. Dit zou volgens zijn verhaal dus een aanwijzing zijn van beginnende turboproblemen. Misschien zijn hier deskundigen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten?
groetjes
Jozef
|
07 aug 2007 21:00 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Mijn intercooler gaat nu dusdanig lekken dat de monteur de intercooler wil repareren. Na demontage blijkt er toch een andere in te moeten. Als ik door zou blijven rijden gaat op den duur de turbo kapot. Was een technisch verhaal en heb het niet allemaal onthouden.
Hij heeft er een gevonden bij een autodemontagebedrijf en voor minder als de helft van de nieuwprijs met toch 3 maanden garantie. Ik weet nog niet precies wat het kost, wordt vervolgd.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
09 jun 2008 21:25 |
|
 |
Nodri
|
 Re: intercooler lekt
jozef schreef: Hallo,
Bij mijn C5 break HDI was dit vanaf de aanschaf in 2006 ook al zo en de verkopende garage vertelde dat dit geen probleem was. Nu ik echter met een kapotte turbo in een garage in de ardennen terecht ben gekomen was een van de eerste opmerkingen van de monteur de olie aan de intercooler omdat dit erop zou wijzen dat de turbolagering olie laat doorschieten met de lucht door de intercooler. Dit zou volgens zijn verhaal dus een aanwijzing zijn van beginnende turboproblemen. Misschien zijn hier deskundigen die dit kunnen bevestigen of ontkrachten?
groetjes
Jozef Als een turbo olie doorlaat is natuurlijk al niet goed. Je kan hier achter komen doordat de auto olie gaat zuipen of een blauwe pluim uit de uitlaat. Dan moet het wel om een aardige lekkage gaan. Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat. Als het afgevoerd wordt zou je de olie kunnen ontdekken in het afgevoerde water of in het afloopgaatje in de intercooler. Nogmaals weet ik niet hoe ze dit bij PSA opgelost hebben. Bij de grote scheepsdieselmotoren waarmee ik werk zijn in de luchtverdeelkasten na de turbo's zogenaamde "tell-tale holes" aangebracht waar we kunnen zien of er een turbo of koeler lekt. Dat hier af en toe een druppeltje uitkomt is normaal.
|
10 jun 2008 12:55 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Nodri schreef: Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat. Nee, in de intercooler onstaat geen condens. (let wel, het is condens, geen waterdamp: waterdamp is namelijk water in gasvorm en doorom niet zichtbaar) Reden hiervoor is dat de intercooler de lucht die door de turbo gecomprimeerd (en daardoor verwarmd) is, weer wat laat afkoelen aan de buitenlucht. Omdat dit gewoon buitenlucht is, zal deze lucht nooit onder haar dauwpunt kunnen komen en dus geen vocht gaan afscheiden. Okee, ik geef toe: als je met je auto van de warme lucht ineens de koude inrijdt, zal er condens kunnen ontstaan, maar dat is niet heel waarschijnlijk.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
10 jun 2008 13:27 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
EW schreef: Nodri schreef: Als je warme lucht afkoelt kan er waterdamp onstaan, nu zou dit ook kunnen in een intercooler maar ik weet niet of dit vocht afgevoerd wordt of gewoon de motor ingaat. Nee, in de intercooler onstaat geen condens. (let wel, het is condens, geen waterdamp: waterdamp is namelijk water in gasvorm en doorom niet zichtbaar) Reden hiervoor is dat de intercooler de lucht die door de turbo gecomprimeerd (en daardoor verwarmd) is, weer wat laat afkoelen aan de buitenlucht. Omdat dit gewoon buitenlucht is, zal deze lucht nooit onder haar dauwpunt kunnen komen en dus geen vocht gaan afscheiden. Okee, ik geef toe: als je met je auto van de warme lucht ineens de koude inrijdt, zal er condens kunnen ontstaan, maar dat is niet heel waarschijnlijk. Gaat het dauwpunt van gecomprimeerde lucht niet omhoog?. Dus als de intercooler haar werk perfect doet en de lucht weer helemaal afkoelt tot exact de buitentemperatuur, maar nog wel op 1 bar overdruk zou er theoretisch ook condens kunnen ontstaan.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
11 jun 2008 09:44 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Nope, comprimeren verandert het dauwpunt (vochtigheidsgraad) niet. Het is geen proces waarbij de hoeveelheid vocht wordt veranderd....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 09:45 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Ik vind de redenering van exroosje plausibel: bij hogere druk gaat het dauwpunt naar beneden, maar door de gelijktijdige verwarming stijgt het dauwpunt. Volgens Harm houden stijging en daling elkaar in evenwicht. Wanneer je dan bij gelijke druk de temperatuur verlaagt, kan die onder het dauwpunt dalen, met condensatie als gevolg.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
11 jun 2008 10:28 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Lucht bakken en koelen is mijn vak 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 10:29 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Met alle respect: ook vaklui maken fouten . . .
Ik ben een nieuwsgierige leek en weet niet beter dan dat gecomprimeerde lucht altijd gedroogd moet worden om te voorkomen dat apparatuur beschadigd raakt door condens. Dat drogen gebeurt door afkoeling.
Maak ik een denkfout?
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
11 jun 2008 10:35 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Klopt, maar drogen gebeurt door het dauwpunt te verlagen van de gecomprimeerde lucht en dus door het over een veel kouder oppervlak of langs/door een drogende stof te leiden.
Als je lucht weer expandeert (dus de druk verlaagt tot de omgevingsdruk) kan de temperatuur van de lucht dalen tot onder het dauwpunt van de gecomprimeerde lucht. Water uit de lucht zal dan neerslaan en filters en nozzles kunnen verstoppen. Nog erger is als het bevriest. Dan zit het vast.
Om dit te voorkomen worden bij persluchtinstallaties luchtdrogers geplaatst met een dauwpunt van -10C of lager. Nu, bij 22C en een relatieve vochtigheid van een procentje of 70 (verwachting voor vandaag of zo) heeft de lucht een dauwpunt van een graad of 15...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 10:42 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
En wat betekent dit voor de intercooler?
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
11 jun 2008 10:47 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: intercooler lekt
Voor zover ik weet zit er geen droger in... Het gaat toch naar de warme motor.
En de lucht waarmee gekoeld wordt, heeft hetzelfde dauwpunt als de gecomprimeerde lucht. Het is dus inherent veilig tegen condensatie...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
11 jun 2008 10:48 |
|
 |
|