Hallo Forumleden,
In het clubbelang heb ik getracht een bijdrage te leveren met een gedetailleerde beschrijving van de inbouw van mijn Pioneer Auto apparatuur.
Gebruikte Onderdelen :
Pioneer DEH-P77
Pioneer CDX-P1200 (oud model, nieuw model P1270)
Pioneer BTB-200
Pioneer CA-D-PI.030
Pioneer TS-1789
Adapterfrontje voor overbleven gat van originele radio gewoon gescoord op Ebay, voor een iets van 20,- incl. verzendkosten.
Allereerst heb ik door de citroen-dealer mijn oude radio later afmelden.
Deze was al zo aardig om de originele radio gedeeltelijk uit te bouwen.
Dit gebeurde door twee torx-boutjes te lossen achter de kapjes om de knoppen (centrale vergrendeling, en (bij mij) alarm).
Deze kapjes komen los door ze simpelweg los te wippen met een schroevendraaiertje.
Nu kunnen de inbouwwerkzaamheden beginnen.
Ik ben begonnen met de installatie van de CA-D-PI comfort adapter.
Deze wordt aangesloten tussen de power ISO van de auto en de radio.
De andere originele stekkertjes (Geel/Groen/Blauw) blijven los en niet meer aangesloten.
Voor de antenne moest er een verloopstekkertje geplaatst worden. Mijn radio had nog een oud antenne systeem, en de auto was uitgerust met de nieuwere generatie.
Dan blijft alleen nog de bekende IP-bus connector van Pioneer over.
De CA-D-PI heeft een in- en uitgang. Ook is via de kleuren zwart en blauw aangegeven waar welke stekker/kabel naar toe moet.
Voor zover is het radiogedeelte afgerond.
Rest alleen nog de bedrading van de cd-wisselaar en bluetooth adapter aan te sluiten.
Ik heb dit gedaan door een aftakking te maken op de bedrading van de CA-D-PI.
Ik had eigenlijk alleen maar +12v en een massa nodig.
De originele zekering t.b.v. de radio heb ik niet hoeven aanpassen, wat inhoud dat het geheel netjes binnen het stroomgebruik blijft en geen ongewone belasting op de bestaande bekabeling teweeg brengt.
Op onderstaande foto is het alles duidelijk zichtbaar aangesloten.
Ook aftakking van de gele en zwarte draad voor de voeding van de wisselaar en bluetooth adapter.
Vervolgens begonnen aan de ombouw van de dashboard kastje.
Ik heb getracht om de wisselaar onder de stoel plaatsen, maar daar liet de beschikbare ruimte het niet toe om deze wisselaar ergens te monteren.
Voor mij was het dashboardkastje de meest geschikte locatie voor wisselaar en bluetooth carkit. Dan maar geen bergen papier die je bijna nooit gebruikt. (persoonlijke ervaring, kan per persoon verschillen

, en jammer van dat gekoelde blikje frisdrank op die warme zomerdag )
Na verwijdering van het plankje was de plaatsing van beide apparaten te simpel voor woorden. De bevestiging is gelukt met dubbelzijdig klevend tape.
Deze is tegenwoordig in varianten te verkrijgen die de krachten die ontstaan meer dan kunnen weerstaan. Voordeel is ook dat er niet echt grof geboord of gezaagd te worden in onze geliefde Fransoos.
Er zijn standaard achterin de dashboard unit gaten te vinden waar de bekabeling makkelijk door te voeren is.
Aangezien hier ook de bluetooth carkit is geplaatst komt hier dus ook de microfoon(kabel) vandaan. Verder wordt deze alleen maar verbonden met een voeding (geel/zwart) en de IP-bus van pioneer.
Deze microfoon(kabel) moest naar het lampje tussen de zonnekleppen. Dit is me gelukt middels een stukje VD-draad (harde kern koperdraad) en tape.
Het stukje VD laat zich sturen door allerlei openingen en kieren. Eenmaal een doorgang gevonden kan de microfoonkabel vast-getaped worden aan het uiteinde en rustig teruggetrokken worden.
De bekleding op de A-stijl laat zich redelijk makkelijk verwijderen
De oversteek van verlichting naar A-stijl wederom met VD draad.
De microfoon is uiteindelijk met lijmpistool bevestigd aan het plastic.
Anders zou siliconenkit ook wel werken, maar is minder sterk.
Voordeel van deze bevestigingswijze is dat hij sterk genoeg is om een schoonmaakbeurt te overleven maar geen sporen achterlaat indien hij verwijderd wordt.
Voor mij een niet geheel verwaarloosbaar onderwerp. Ik persoonlijk vind autos die meer weg hebben van een Zwitserse gatenkaas niet zo aantrekkelijk.
Ik ben een liefhebber van een degelijke geluidsinstallatie. Dit moge uiteraard wel duidelijk zijn door dit draadje.
Ik heb al meerdere draadjes gelezen over de speakers van de C5.
Ik wil hier toch nog wat aan toevoegen. Fotos.
Deze moeten de ongelovige toch enigszins overtuigen ??
De speakers zijn geheel van kunststof en hebben een magneetje die niet eens op mn koelkast zou blijven plakken
Ter vergelijk een autospeaker zoals deze kan of zou moeten zijn. Uiteraard is het maar waar je je centen aan wil spenderen.
De speakerset die ik heb gebruikt als vervanging kost niet meer dan 80,- euro en leveren een aanzienlijke verbetering op.
Het zijn custom-fit speakers dus geen geboor of gezaag.
Rest alleen nog de fotos van het eindresultaat :
De aanpassingen die ik in andere draadjes gelezen heb over de +12v draad en het niet onthouden van de presets moet ik in mijn geval ontkrachten. Waarschijnlijk lost de CA-D-PI-030 dit probleem op.
Mijn Radio gaat netjes met het contact uit. Daarnaast laat de radio zich perfect bedienen met de unit op de stuurkolom.
Ondertussen heb ik het geheel al een tijdje in gebruik.
Persoonlijk ben ik erg te spreken over de Bluetooth carkit van pioneer.
De combi met de radio is echt perfect. Geen mutebox of andere oplossingen. De telefoongesprekken zijn perfect over de speakers en de mic te voeren.
De radio fungeert ook als display voor de gesprekken zoals een Parrot-kit dit doet.
Nummers van binnenkomende gesprekken, etc. etc.
Daarnaast kan je ook Bluetooth audioapparatuur aansluiten op de radio.
Ik kan zelfs met mijn stuurbediening de telefoon aannemen en gesprekken afsluiten.
Het enige wat volgens mij nog niet volgens plan werkt is het display in het dashboard.
Maar ik laat binnenkort weer de Radio aanmelding in de auto. Wellicht zal het display dan ook gevuld worden met info uit de CA-D-PI. Deze beweerd namelijk dit ook te doen.
Ramon.