Auteur |
Bericht |
Sparerib
|
 bandenmaat
Onder mijn C5 2.0 16V Ligne Prestige (oktober 2002) zitten 195/65/15 banden (Michelin). Als ik de diverse draadjes bekijk zie ik dat een aantal van jullie er 205/65/15 onder hebben zitten. Ik heb 2 nieuwe banden nodig, wat is nu wijsheid? Gewoon 2 Michelin energiesavers 195/65/15 of toch een andere maat?
|
22 mei 2008 19:42 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 591 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
zou je je profiel willen invullen?, dan kunnen we nl beoordelen welke maat banden eronder moeten.
|
22 mei 2008 20:20 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
 die vraag heb ik net gesteld. Maar werd verwezen naar een ander topic waar ook geen info in te vinden was. Heb onder m'n break 195 zitten inplaats van 205. Rijdt verder prima maar of het kwaad kan dat weet ik niet.. althans.. nog niet. 
|
22 mei 2008 20:38 |
|
 |
citroendreamer
V.I.P.
Geregistreerd: 13 dec 2006 20:39 Berichten: 571 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
Mijn break 205 eronder
_________________ Citroen C5 Break
|
22 mei 2008 20:43 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
exroosje schreef: Allereerst: Berline : 195/65/15H 91, break 205/65/15H 94 . Snelle modellen 215/55/16W 93. Fase 2 allemaal 215/55/16 93W
Op een break moet je dus niet voor 195 banden gaan, deze hebben te weinig laadvermogen. Andersom mag wel. APK in NL kijkt er verder niet naar, als snelhiedscodering maar voldoende is.. (In Belgie en Duitsland omvat de type goedkeuring ook de bandenmaat en mag dit dus niet zo maar, daar moet je dus zelfs een W band blijven gebruiken op de 1.8)
De 3 maten worden ook in de BSI ondersteund om de sneheidsmeter exact te kalibreren. Wat ook past is qua grootte is 215/50/17 , ook komt 225/45/17 voor (iets te klein).
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
22 mei 2008 20:52 |
|
 |
Sparerib
|
 Re: bandenmaat
Ik heb een C5 2.0 16V LP Berline P1 uit oktober 2002 met 4 stuks 195/65/15 eronder.
|
22 mei 2008 21:11 |
|
 |
Boeh
|
 Re: bandenmaat
De bandenmaat die onder desbetreffende auto horen staat toch op de sticker die op de kopse kant van de bestuurdersdeur zit of op de stijl bij die deur.
|
22 mei 2008 21:17 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
ja zover zijn we allemaal denk ik  maar de vraag is of het kwaad kan. Gezien het redelijk grote verschil in prijs. Laadvermogen is er dus 1 van. Mja voor mij maakt dat niet uit. Ik laad nagenoeg nooit wat. Vind de auto mooier als break en in de wegen belasting maakt het niet uit dus tja dan een break 
|
22 mei 2008 21:19 |
|
 |
Sparerib
|
 Re: bandenmaat
Nou jongens, bedankt maar weer. Inderdaad staat het op de sticker die in de deurstijl zit...195/65/r15 91H Ik had wel het boekje doorgespit, maar niet naar de sticker gekeken. Nogmaals bedankt!
|
22 mei 2008 21:22 |
|
 |
Boeh
|
 Re: bandenmaat
wat ik heb begrepen is het laadvermogen van een band niet afhankelijk van de afmeting, maximale belasting staat gewoon op de band. Heb dat namelijk ooit met een xm 2.5td break gehad, heb toen een trimaran in Italie op moeten halen, hebben we onder weg de voor en achterbanden om moeten wisselen omdat de druk op de achterbanden te groot werd (onbekend merk), de michelins die voorop lagen mochten behoorlijk wat meer hebben.
|
22 mei 2008 21:25 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
Xiphy schreef: Ik laad nagenoeg nooit wat. volgens mij heeft dat er niks mee te maken
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
22 mei 2008 21:32 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
alzheimer schreef: Xiphy schreef: Ik laad nagenoeg nooit wat. volgens mij heeft dat er niks mee te maken Volgens mij wel, het gaat er immers om dat je de banden niet zwaarder mag belasten dan ze aankunnen. Alleen zal de wet ws. stellen dat je banden gezamelijk minimaal de max. massa van je auto aan moet kunnen. Dit gaat over caravans, het principe blijft denk ik gelijk : bandengids.nl schreef: Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen.
_________________ Johan
|
22 mei 2008 23:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
de standaard banden zijn niet eens bedoeld om veel te laden, daarvoor is de XL serie (eXtra Load) bij Michelin aangeduid met Rinf. (reinforced=versterkt) Dan ga je dus van een Load Index van 94 naar 97 oid. Anyway, de TS wil van 195 naar 205, dat is mijn inziens aan te raden, zolang als je niet naar een lagere load index gaat. Michelin Energy daarentegen, zou ik nooit iemand aan kunnen raden, neem gewoon Michelin Primacy. De meerkosten voor een zwaardere, betere of snellere band zijn het over de levensduur altijd waard. Overigens LI 91 = 615 kg /wiel LI 94 = 670 kg/ wiel LI 97 = 730 kg /wiel Dat lijkt misschien veel tov van het totaal gewicht van je C5 (leeg 1250-1685 vol 1850-2160) maar realiseer je wel dat leeg er meer dan 65% van het gewicht vóór rust en dat dit bij hard remmen nog flink meer wordt. Citaat: Alleen zal de wet ws. stellen dat je banden gezamelijk minimaal de max. massa van je auto aan moet kunnen 2160 * 65% = 1404  een load index van 96 is gewenst.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 mei 2008 10:30 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
EvilTwin schreef: Anyway, de TS wil van 195 naar 205 ik had eigenlijk begrepen dat-ie weer 195 wilde kopen
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
23 mei 2008 11:12 |
|
 |
munkman
V.I.P.
Geregistreerd: 21 jan 2007 22:17 Berichten: 388 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland
Naar boven
|
 Re: bandenmaat
Boeh schreef: wat ik heb begrepen is het laadvermogen van een band niet afhankelijk van de afmeting, maximale belasting staat gewoon op de band. Heb dat namelijk ooit met een xm 2.5td break gehad, heb toen een trimaran in Italie op moeten halen, hebben we onder weg de voor en achterbanden om moeten wisselen omdat de druk op de achterbanden te groot werd (onbekend merk), de michelins die voorop lagen mochten behoorlijk wat meer hebben. even off-topic, maar met 50-70kg kogeldruk kan dat toch nooit veel uitmaken?
_________________ C5 2.2 HDi-16v 6v Break, jbl + tel + navi (RT3), 7/2004, 303.000, ice blue metallic VERKOCHT
Voorloper P508 SW1.6 thp
In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade
|
23 mei 2008 20:43 |
|
 |
|