Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51
Berichten: 55
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Hier maar weer eens een verhaal over de steeds terugkerende onbalans bij het plaatsen van nieuwe banden.
Twee jaar geleden 4 nieuwe Michelin EA3 (195-65-15H) geplaatst, balanceren, na ± 1500 km nabalanceren en nog niet 100%, wiel voor wiel steeds een boutgat verdraaien en na een paar dagen verdraaien is het dan eindelijk goed, blijkbaar een stukje rest-onbalans in de auto.
Twee weken geleden bovengenoemde banden vervangen door 4 nieuwe Michelin Energy Savers (195-65-15H), balanceren, na ± 1300 km wederom nabalanceren bij Euromaster bijna tot op de gram en toch weer niet 100%, jullie raden het al, wederom de boutgat-wisseltruc en ja hoor na het verdraaien van de achterwielen met ieder twee boutgaten is het probleem weer opgelost.
Bij mijn drie Xantia's was het al niet anders, ondanks altijd behoedzaam remmen om te zorgen dat de banden door het verse "bandenvet" niet verschuiven op de velg.
Ben ook altijd alert op een eventuele hoogteslag, maar ondanks deze voorzorgsmaatregelen is het iedere keer weer klieren om het goed te krijgen.
Ik markeer ook altijd de wielen, zodat ik weet of ze op de goede positie teruggeplaatst zijn bij b.v. een beurt. (een goede garage hoort daar zelf rekening mee te houden)
In het verleden ook wel eens wielen aan de auto laten balanceren, doch dat was ook niet altijd een succes.
Overigens bestond de onbalans bij de laatste set niet uit trillingen in het stuur als wel een trilling in de voetenruimte en zichtbaar aan het trillen van de (lege) passagierstoel.
Deze vibratie trad alleen op tussen 120 en 130 km/u en merk je alleen op als je op asfaltwegen rijdt en dat doe ik 80 km per dag.
Voorlopig kan ik weer ± 2 jaar zorgeloos zweven, waar het de banden betreft, als ik tenminste geen stoepje pak :oops: of in de veel voorkomende "valkuilen" van het nederlandse wegennet terechtkom :smt089

Groet Ulfred.

_________________
Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km
Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km
Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km

C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)


17 apr 2008 23:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
ik ben stil

als mijn nieuwe banden erop zitten laat ik ze ook na 1500 kilometer opnieuw in het lood zetten maar daarna zijn ze altijd helemaal top

maar ik ben waarschijnlijk niet gevoelig of zo ;)

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


17 apr 2008 23:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Er is verschil tussen de auto's en ook tussen de bestuurders. De ene auto is probleemloos, de andere is wat lastiger.
Maar ook bestuurders: de een vindt een lichte trillende massage niet erg, de ander gruwt ervan.

Mijn auto vind ik redelijk trillingvrij, maar Menno bespeurde al een onbalans, de eerste 500km :shock: .


:smt017

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


18 apr 2008 08:30
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
mijn ervaring is, dat de balanceer machines, bij de verschillende bandenboeren, niet allemaal even goed zijn gecalibreerd.
als bij de ene bandoenboer alles op 0 afgebalanceerd is en je rijdt dan naar ene ander, kan ie 10 gram onbalans aangeven.

oftewel probeer eens een andere bandenboer.

of eventueel bij een schadebedrijf de auto eens laten nameten, of het chassis niet scheef is ofzo.


18 apr 2008 12:50
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Hallo,

Heb voor de winter 4 Michelin winterbanden gekocht op stalen velgen. Laten uitbalanceren, alles Top.
Na de winter terug de originele Michelin energiesavers op mijn C5, ze zijn nu al 4 keren uitgebalanceerd op twee verschillende plaatsen. (ook bij citroen). De trillingen tussen 105 en 125 zijn minder maar nog steeds aanwezig, het is een echte ramp ! Toen de wagen nieuw was (augustus 2007) heb ik tot de winter met dezelfde wielen kunnen rijden zonder ook maar één trilling.
De bandenhandelaar en citroen zeggen beiden dat het niet mogelijk is met 138 pk een band op de velg te laten schuiven. Ze begrijpen niet wat er aan de hand is.
Bij controle van de balans werden verschillen van 40 en 70 Gr vastgesteld, dit na ongeveer 10km rijden. De velgen zijn onbeschadigd en de banden ook. (geen slag in of wat dan ook)
Heb ook nooit een boordsteen geraakt en de uitlijning is ook OK.
De banden werden ook reeds een halve slag op de velg gedraaid, maar nog steeds geen resultaat.
Wat kan ik nog proberen ?
De montage en het vastzetten van de wielen bebeurde kruiselings en op het juiste aantrekkoppel.
De bandendruk is 2.5 op alle wielen. Ik rijd vooral 95% autostrade!.

Met hartelijke dank voor elke goede tip

Guido


09 mei 2008 06:48
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33540
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Je kan nog voor balanceren aan de auto kiezen , ...
En naar mijn mening kun je wel de banden laten 'schuiven' , zeker als ze net gemonteerd zijn e/o gebalanceerd waarbij de banden gedraaid zijn , met een zeer stevige remactie krijg je die dan echt wel aan het schuiven.

Bij mijn Xantia waar net vers rubber opzat en gebalanceerd was had ik nog geen 5km gereden toen ik een 'noodstop' moest maken , banden waren verschoven en ik kon gelijk weer terug wegens ernstig onbalans ( gelukkig 'gratis' opnieuw gebalanceerd ) ....

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


09 mei 2008 07:44
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Hallo Menno,

Hartelijke dank voor uw antwoord.
Heb echter geen noodstop of ander bruusk maneuver moeten doen.
Mijn C5 heeft op de laatste 9000 km een gemiddeld verbruik van 5,8 liter volgens de boordcomputer. Dit zegt dan ook wel genoeg over de rijstijl, niet ?
Ik overleg terug naar de bandenhandelaar te gaan, maar die zal mij wel voor gek verslijten vrees ik.
Zal misschien de truk met het verdaaien van de wielen met een of twee bouten eens proberen, alhoewel de garagist zegt dat dit géén verschil kan uitmaken.
Volgens hem kan het alleen nog aan de banden liggen. (Michelin energysavers 215).

groetjes

Guido


09 mei 2008 16:27
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33540
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Hallo Guido,

Ik zou voor balanceren aan de auto kiezen , ... mocht er nog éénmaal door de bandenboer iets gedaan worden.
Normaal gesproken haal je hier de laatste restjes onbalans mee weg , ik neem aan dat er goed naar de hoogteslag is gekeken?

Altijd erg vervelend , suc6 !

Groet,
Menno

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


09 mei 2008 17:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008 15:08
Berichten: 225
Woonplaats: Hoofddorp
Auto: break 2,0 exclusive
Opties: veel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Productienummer: 10336
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 146000
Kleur: KPUD ( Bleu ??)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Als je in de buurt van Haarlem woont, laat je auto dan eens balanceren bij de Heemsteedse bandenservice, vaklui en de modernste spullen. Als de concurrentie het niet meer weet, komen ze bij hem...
Kom er overigens al jaren.


Dirck


09 mei 2008 22:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Gisteren twee nieuwe energy savers laten monteren. De banden waren aan vervanging toe. De voorbanden zijn naar achteren gelegd (waren nog goed) en de nieuwe aan de voorzijde. Ook mijn klacht (al zo lang ik de auto in bezit heb, en nu bijna 100.000 km) trillend stuur en trillende carrosserie (achterbanden?). 2 jaar geleden na nieuwe montage opnieuw laten balanceren en geen problemen. Echter na ongeveer 10.000 km begint de ellende weer. M.i. is de C5 extreem gevoelig voor onbalans. Gisteren ging ik rijden na montage en je raad het al: trillen. Wat ik vreemd vind is dat er momenten zijn dat de auto niet trilt om dan plots (zonder aanwijsbare reden) weer trilt. Nu is het een lichte stuurtrilling, maar ik wordt er echt moedeloos van :smt198 .
Ik ga ook eens proberen om de velg op het boutgat te draaien, misschien levert dat nog wat op.
Vragen: Kunnen de 2 jaar oude voorbanden zo maar naar achteren worden gelegd. (Uiteraard link-links en rechts-rechts). Moet je nieuwe banden na x-aantal km opnieuw laten balanceren? En: Hoe zit het met uitlijnen?


11 mei 2008 10:36
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03
Berichten: 590
Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
kan het niet aan het stuurhuis liggen? Heb ik geloof al vaker op het forum zien voorbij komen.


11 mei 2008 10:56
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Dan zou er mogelijk speling in het stuurhuis zijn?
Ik moet binnenkort toch voor een grote beurt, dan zal ik meteen erna laten kijken.
Maar toch denk ik dat het aan de banden ligt. Als ze gebalanceerd zijn is de trilling stukken minder.


11 mei 2008 13:40
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


11 mei 2008 15:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Sjever schreef:
Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen.

hele hap uit de schijf :smt017

hoe krijg je dat voor elkaar en dat zorgt zeker voor trillen
is het niet bij rijden dan wel bij remmen

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


11 mei 2008 16:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Duck schreef:
Sjever schreef:
Heb deze week opgemerkt dat uit de remschijf voor, een hele hap is , vraag mijzelf af of dat ook niet voor onbalans zorgt,die van mj trilt op het moment niet, maar heeft nogal wat balanceertijd gekost omdat zo te krijgen.

hele hap uit de schijf :smt017

hoe krijg je dat voor elkaar en dat zorgt zeker voor trillen
is het niet bij rijden dan wel bij remmen


:smt017 Dat heb ik niet gedaan, zo worden ze gewoon afgeleverd :smt162
gewoon een gietfout

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


11 mei 2008 22:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.