Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden
de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
Daar was en is geen sprake van, we maken normaal gebruik van de auto.
De teller staat nu inmiddels op 160000 km, die 2e riem zit er dus al 73634 km om
Vraag:
kan ik daar nog 86366 km bij optellen om tot die technische levensduur van 160000 km te komen voordat ik hem laat vervangen of zal ik nu maar vast een afspraak maken?
Als ik het boekje moet geloven zou deze uitgaand van de huidige situatie
in het uiterste geval bij tellerstand 246366 km worden vervangen.
de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
Daar was en is geen sprake van, we maken normaal gebruik van de auto.
De teller staat nu inmiddels op 160000 km, die 2e riem zit er dus al 73634 km om
Vraag:
kan ik daar nog 86366 km bij optellen om tot die technische levensduur van 160000 km te komen voordat ik hem laat vervangen of zal ik nu maar vast een afspraak maken?
Als ik het boekje moet geloven zou deze uitgaand van de huidige situatie
in het uiterste geval bij tellerstand 246366 km worden vervangen.
C5club Die-Hard


Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
ik zou nu geen afspraak maken, maar de riem wel laten controleren bij 120.000 verder.
misschien verkoop je hem wel, voordat die stand ooit bereikt wordt.
zou je je profiel wat verder willen invullen,zodat we weten in welke C5 je rijd?
misschien verkoop je hem wel, voordat die stand ooit bereikt wordt.
zou je je profiel wat verder willen invullen,zodat we weten in welke C5 je rijd?
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
welkom willem
heel moeilijk te zeggen omdat ik zie of je een ph 1 of 2 heb
en wat voor blok erin zit
bij een ph2 1.6 hdi hoeft namelijk de DB pas bij 240.000 gedaan te worden
dus dat scheelt best veel per auto en blok
dus even wat meer info graag
heel moeilijk te zeggen omdat ik zie of je een ph 1 of 2 heb
en wat voor blok erin zit
bij een ph2 1.6 hdi hoeft namelijk de DB pas bij 240.000 gedaan te worden
dus dat scheelt best veel per auto en blok
dus even wat meer info graag
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
meestal is de levenduur van en riem xxx duizend km of x jaar, misschien was de riem bij 86000 vervangen ivm de leetijd en niet het aantal km ?Willem van Zeijl schreef:Volgens het boekje hoort bij normale bedrijfsomstandigheden
de distributieriem elke 160000 km te worden vervangen
Nu heeft de vorige eigenaar van mijn C5 bij tellerstand 86366 km de distributieriem al laten vervangen wat volgens het boekje bij zware gebruiksomstandigheden elke 80000 km zou moeten plaatsvinden.
Johan
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij een HDi kun je normaal gesproken idd uitgaan van 160K , dus ik zie zelf geen noodzaak om de DB bij 80K te vervangen , misschien is dit gedaan vanwege andere oorzaak ??
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Bedankt voor de vlotte reacties alvast
Ik zal kijken hoe ik mijn profiel beter kan maken
De C5 is een break uit 2001 met 2.0i 16 V motor
Hij bevalt verder best, heeft flink wat bergruimte en er staat nu ruim 160000 op de teller
Als ik die resultaten van overige C5 rijders zie kunnen daar met gemak nog 160000 bij
Het is een leasebak geweest die ik kocht met ongeveer 102000 km op de teller,
De gehele historie is bekend vandaar dat ik precies weet water er mee gedaan is,
het olieverbruik is momenteel ongeveer een halve liter op 15000 km,
als er niet netjes mee omgegaan zou zijn was dat wel meer naar mijn idee.
Ik zal kijken hoe ik mijn profiel beter kan maken
De C5 is een break uit 2001 met 2.0i 16 V motor
Hij bevalt verder best, heeft flink wat bergruimte en er staat nu ruim 160000 op de teller
Als ik die resultaten van overige C5 rijders zie kunnen daar met gemak nog 160000 bij
Het is een leasebak geweest die ik kocht met ongeveer 102000 km op de teller,
De gehele historie is bekend vandaar dat ik precies weet water er mee gedaan is,
het olieverbruik is momenteel ongeveer een halve liter op 15000 km,
als er niet netjes mee omgegaan zou zijn was dat wel meer naar mijn idee.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Juist of om de 10 jaar, hangt er maar net vanafMenno schreef:Dat is een benzine motor , .... die moet de DB verwisselen op elke 120.000km
En na 10 jaar is de db riem ook echt op, incl spanrollen, heb dit gemerkt bij vorige citroen!
Citroen 2cv6 spécial 1986
Allemaal bedankt,
hoewel in het boekje 160000 km staat voor die distributieriem bij normale omstqandigheden en ik hier toch 120000 km van jullie lees lijkt het me verstandig niet tot het uiterste te gaan en ook maar aan de veilige kant te blijven zitten
omdat de distributieriem bij 80000 al is vervangen ( onder leasebakomstandigheden ) en de teller nu op 162000 staat hou ik hem er in tot 200000, en kan er dus nog 38000 km mee vooruit.
hoewel in het boekje 160000 km staat voor die distributieriem bij normale omstqandigheden en ik hier toch 120000 km van jullie lees lijkt het me verstandig niet tot het uiterste te gaan en ook maar aan de veilige kant te blijven zitten
omdat de distributieriem bij 80000 al is vervangen ( onder leasebakomstandigheden ) en de teller nu op 162000 staat hou ik hem er in tot 200000, en kan er dus nog 38000 km mee vooruit.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Vreemd hoor dat zoiets in het boekje staat , weet je zeker dat dit bij de benzine variant genoemd wordt , enkel de HDi is namelijk om de 160.000km 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Die info heb ik uit 't garantie- en onderhoudsboekje uit 2001 waar die bonnen in zitten welke je uit moet scheuren bij elke beurt. Achterop die bonnen staat voor de distributieriem
bij normale gebruiksomstandigheden
Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km
( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Bij zware gebruiksomstandigheden
Benzine ( behalve C5) TDi en jumper HDi elke 90000 km
C5 Benzine en indirect ingespoten diesel elke 80000 km
HDi elke 120000 km
( Xara Coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 60000 km )
bij normale gebruiksomstandigheden
Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km
( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Bij zware gebruiksomstandigheden
Benzine ( behalve C5) TDi en jumper HDi elke 90000 km
C5 Benzine en indirect ingespoten diesel elke 80000 km
HDi elke 120000 km
( Xara Coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 60000 km )
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ehh, dus 120.000 kmWillem van Zeijl schreef:
Alle motoren en jumper HDi elke 120000 km overige HDi motoren elke 160000 km
( Xara coupe VTS 2.0i 16v 167 pk elke 80000 km )
Johan
Tsja, vergissen is menselijk zie ik nou ook.
Vergiste me met die HDi
Bedankt, we houden het op 120000 km
Vergiste me met die HDi
Bedankt, we houden het op 120000 km
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
De distributieriem moet, volgens het boekje, bij benzinemotoren inderdaad bij 120.000Km worden vervangen maar let wel op. De coulance regeling van Citoen stopt bij 6 jaar voor deze riem. Ze gaan er bij Citroen dus kennelijk van uit dat je ten minste 20.000Km per jaar rijd.
Voor de mensen die dat niet halen en toch 120.000Km blijven rijden met de riem betekend dat dus dat na het 6e jaar alle kosten (en die zijn aanzienlijk) voor hen persoonlijk zijn omdat Citroen ondanks de 120.000Km norm geen cent meer bijdraagt na 6 jaar.
Dit zou een reden kunnen zijn om de 120.00Km toch niet vol te maken omdat je het idee hebt dat Citroen enige verantwoordelijkheid neemt voor die norm.
Er zijn Citroen dealers die hun klanten adviseren om na 6 jaar toch maar te vervangen omdat de gevolgkosten veel hoger zijn dan de vervangkosten. Helaas is er geen éénduidige richtlijn waar iedereen zich aan kan houden. Het is wel erg kort door de bocht, van Citroen, om een vervangingsnorm uit te geven en vervolgens alle verantwoordelijkheid op de klant af te wentelen.
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen?
Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
Voor de mensen die dat niet halen en toch 120.000Km blijven rijden met de riem betekend dat dus dat na het 6e jaar alle kosten (en die zijn aanzienlijk) voor hen persoonlijk zijn omdat Citroen ondanks de 120.000Km norm geen cent meer bijdraagt na 6 jaar.
Dit zou een reden kunnen zijn om de 120.00Km toch niet vol te maken omdat je het idee hebt dat Citroen enige verantwoordelijkheid neemt voor die norm.
Er zijn Citroen dealers die hun klanten adviseren om na 6 jaar toch maar te vervangen omdat de gevolgkosten veel hoger zijn dan de vervangkosten. Helaas is er geen éénduidige richtlijn waar iedereen zich aan kan houden. Het is wel erg kort door de bocht, van Citroen, om een vervangingsnorm uit te geven en vervolgens alle verantwoordelijkheid op de klant af te wentelen.
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen?
Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
C5 is toch pas sinds 2001?!?TonK schreef:
Zijn er overigens mensen die een C5 uit 2000 rijden waar de distributieriem nog niet is vervangen?
Zo ja hoeveel Km is er dan nu met de auto gereden?
Citroen 2cv6 spécial 1986


