Auteur |
Bericht |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
 Oliepeilmeter defect?
Nou, mijn C5 is helemaal nagekeken en in orde bevonden door de dealer in Den Bosch. Wat me echter pas na een tijdje opviel: De oliepeilmeter geeft bij elke start knipperende leds, maar de MIN en MAX aanduidingen branden niet, ook krijg ik geen melding "Olie Bijvullen".
Er is door de dealer olie ververst en het nivo staat op peil. Van te voren fungeerde de meter goed. Heb geen mogelijkheid om terug te gaan naar de dealer.
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
08 jan 2007 23:24 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Zijn het bolletjes of streepjes?
Bolletjes zou aangeven dat er te veel olie in zit, streepjes dat er te weinig in zit.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
08 jan 2007 23:26 |
|
 |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
Het zijn streepjes en wat me dus ook opviel was dat de MIN en MAX aanduidingen het ook niet meer doen.
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
08 jan 2007 23:40 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
volgens mij is het toch zo dat er te veel olie in zit
|
09 jan 2007 00:29 |
|
 |
R1200C
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:21 Berichten: 2016 Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Naar boven
|
Ik zou voorlopig even op de peilstok afgaan. Als die boven max staat even afwachten of het minder wordt. Als de meter dan nog raar doet er even naar laten kijken.
_________________ 2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson 1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun 1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
|
09 jan 2007 09:34 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Voor het bijvullen van een motor staan toch vastgestelde hoeveelheden?
Raar dat zo'n dealer er dan meer in zou gooien c.q. niet goed zou aftappen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 jan 2007 09:44 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
volgens mijn dealer kan het teveel aan olie rare fenomenen van de auto veroorzaken
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
09 jan 2007 09:48 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Mijn dealer vult hem ook altijd tot boven max. Een keer zelfs kon ik er meer dan een halve liter uithalen voordat de oliepeilmeter niet meer standaard knipperde. Dat was wel wat gortig. Nu staat ie net iets boven max, zal wel goed zijn. Dat staat ie overigens al meer dan 10000 km, dus verbruikt de auto geen drup.
Zal wel te maken hebben met het halen van de 30000 km voor wissel. Als hij dan maar een beetje verbruikt, staat ie toch eerder droog. Dus nokkievol gooien.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 jan 2007 18:43 |
|
 |
Lancelot
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2006 19:05 Berichten: 79 Woonplaats: Øvre Årdal
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Naar boven
|
Bij koud peilen staat ie net iets boven MAX, bij warme motor na 15/20 minuten stilstand peilen op 3/4.
_________________ 2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat 2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI
http://heleneus.nl/
|
09 jan 2007 20:13 |
|
 |
js
|
 Re: Oliepeilmeter defect?
Heb ook zo iets nu na onderhouds beurt contact aan knipperende streepjes contact uit en weer aan knipperende bolletjes te veel olie er in of niet goed afgetapt  laatste lijk mij 4.25l olie staat op de rekening zo te lezen lost dit vanzelf op (of kan dit kwaad) heb 17000 km gereden 1.5 liter bij gedaan is normaal  vorige auto gebruikte niks. Zal eens peilen als ff boven max staat ga ik ff langs vragen wie de olie ververst heeft. Verder probleemloos jaar met de exlaese dame gereden Avast bedankt voor reactie's Groetjes allemaal. JS
|
31 maart 2008 20:39 |
|
 |
Nodri
|
 Re: Oliepeilmeter defect?
Teveel olie is NIET goed!! Een te hoog peil kan meer schade aan je motor veroorzaken dan een druppeltje peil nog op je peilstok. Verhalen over te hoge carterdruk (door olie), meegenomen olie de cilinders in (door de zuigers), vastlopers en kapotte roetfilters of katalysatoren zijn er genoeg!! Peil op je peilstok moet gewoon max zijn en geen 1-1,5 cm erboven! Op de peilstok is het maar een centimeter maar het is toch een behoorlijke sloot olie extra. Veel dealers tappen af en vullen dan bij mbv een apparaat dat de hoeveelheid afmeet(?). Helaas komt er nog tevaak teveel olie in de motoren, kijk maar naar de ANWB test van jl. Controleer je peilstok als de auto vlak staat (moet bij de sleeën van jullie geen probleem zijn). Zit er teveel in en de dealer heeft hem opgetopt dan zorgt ie er ook maar voor dat het weer goed komt anders moet je zelf de olie gaan aftappen en afvoeren.
Dit heb ik even van een website afgehaald; Te hoog oliepeil is schadelijk
Een te hoog oliepeil heeft bij sommige motoren vervelende gevolgen. Het olieverbruik kan hoog oplopen omdat de krukas teveel olie 'opklopt' . Een hoog olieverbruik vervuilt de motor inwendig. Bij andere motoren komt het teveel aan olie via de carterventilatie in het uitlaatsysteem terecht. Dat vervuilt het inlaatsysteem inclusief de inlaatkleppen. Het meest vervelende is dat dieselmotoren een teveel aan olie als brandstof beschouwen. Ze kunnen zelfs op hol slaan, met ernstige motorschade als gevolg. Zolang het oliepeil te hoog is, is het raadzaam het toerental laag te houden. Dan is er weinig kans op 'schuimkloppen'. Het hangt dan van het olieverbruik af of het teveel dan snel verdwenen is of niet. Verbruikt een motor weinig olie, dan is het verstandig iets olie af te zuigen of af te tappen.
|
01 apr 2008 11:52 |
|
 |
|