Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 HPi
De HPi-loten onder de leden hebben inmiddels een apart kolommetje op de verjaardagkalender, want ik heb begrepen dat een HPi een niet alledaagse C5 is. Dat is dan ook het enige wat ik er van begrepen heb - kan/wil iemand mij in het kort uitleggen wat het bijzondere aan zo'n HPi is?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
29 nov 2007 11:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: HPi
De HPi is een direct ingespoten benzine motor. Dwz dat de injectoren (met hoge druk >30bar) de brandstof direct in de cilinderkamer spuiten.
Een normale benzine injectie (2.0-16v bijv.) gebruikt een veel lagere druk (<3bar) en spuit indirect, dwz in de poorten van het inlaatspruitstuk.
Het voordeel van directe inspuiting is een betere verneveling en een koelings effect, waardoor het thermisch rendement verbeterd. Daarnaast is lean burn mogelijk (ten koste van NO_x productie) een ander nadeel is de productie van roet (meer dan een HDiF!)
- (vrijwel) alle huidige Diesels zijn Direct Injection. De oude 1.9 is een zgn voorkamer Diesel. Directe benzine injectie wordt weer populairder (VW FSI of Alfa JTS bijv.) - het systeem werkt het best met ultra laag zwavel benzine, vandaar het geringe voordeel bij de introductie van de HPi - Common rail Diesel is altijd Direct Injection, maar je kan ook een mechanische verdelerpomp hebben (dat zat al op 1920s vrachtwagens) - Iedere normale benzine injectie is in feite common rail. - de MB 300SL 1955 heeft ook al directe benzine injectie, met een mechanisch (Dieselachtig) systeem, afgeleid van WO.II vliegtuigmotoren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 nov 2007 13:14 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: HPi
Iets te technisch voor mij. Wat zou voor een gemiddelde aspirant koper indertijd een overweging kunnen zijn geweest om voor een HPi te kiezen? Welke argumenten zou de verkoper kunnen hebben aangevoerd?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
30 nov 2007 00:21 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: HPi
Zuinigheid.... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 nov 2007 08:24 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: HPi
Meer vermogen dan de 'standaard' 2.0i-16v , ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
30 nov 2007 08:47 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: HPi
alzheimer schreef: Iets te technisch voor mij. Wat zou voor een gemiddelde aspirant koper indertijd een overweging kunnen zijn geweest om voor een HPi te kiezen? Welke argumenten zou de verkoper kunnen hebben aangevoerd? De overheden stellen steeds hogere eisen aan emissienormen, dus fabrikanten moeten steeds weer nieuwe dingen verzinnen om hier aan te voldoen. Een methode die theoretisch zou moeten werken is lean burn. Veel fabrikanten hebben dit pad bewandeld, in iedergeval in de ontwerp fase. Een aantal fabrikanten is tijdens de ontwikkeling al afgehaakt. In de praktijk bleken er in hun ogen te veel nadelen aan te zitten. PSA (=Citroen) is wel doorgegaan met ontwikkeling net als sommige andere fabrikanten. De HPI is het resultaat. Wat een parade-paardje bij de benzine motoren had moeten worden (alleen verkrijgbaar in Exclusive uitvoering) is echter niet uitgelopen op een groot commercieel en technisch succes. De motor is dan ook binnen twee jaar uit productie genomen. Dure ontwikkelgrap trouwens. Algemene consensus voor de tweehands markt: laten staan die dingen, je bent nooit beter uit dan een gewone 2.0, maar soms wel slechter. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
30 nov 2007 16:59 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: HPi
In het prille begin werd de exclusive alleen als HPI of V6 (benzine) geleverd. Je moest dus wel een HPI nemen als je geen V6 wilde betalen. Later is de gewone 2l16V als exclusive erbij gekomen, daarna zijn er nauwelijks HPI's bijgekomen
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
04 dec 2007 11:49 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: HPi
RobbertC5 schreef: Ik heb liever HDi  Scheelt maar een lettertje. Overigens bedankt iedereen voor de uitleg - ik ben weer wat wijzer geworden. En ik was al zo wijs ....
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
06 dec 2007 13:29 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: HPi
Kan een HPi ook op gas ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
19 maart 2008 23:48 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: HPi
Die inschrijving was de reden voor mijn vraag. Immers: EvilTwin schreef: De HPi is een direct ingespoten benzine motor. Dwz dat de injectoren (met hoge druk >30bar) de brandstof direct in de cilinderkamer spuiten.
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
20 maart 2008 00:38 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: HPi
alzheimer schreef: Die inschrijving was de reden voor mijn vraag. Zeer interessant. En nou maar hopen dat het nieuwe lid ook wil vertellen over deze combi. Gr. Ronald Ps. Ik dacht dat ik aardig bij ben over de inhoud van dit forum, maar het screenen van nieuwe leden VOORDAT ze een eerste bericht hebben geplaatst..... 
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
20 maart 2008 00:52 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: HPi
Ik heb wel eens iets gelezen over deze dip rond de 2000rpm... Maar waar  ?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
20 maart 2008 13:44 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: HPi
Dat waren voornamelijk gewone EW10's...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
20 maart 2008 21:57 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: HPi
bvbemmel schreef: Ik heb net een HPI met G3 (van AG) maar die loopt niet helemaal vlekkeloos. Dat wist ik al toen ik hem kocht, maar hoop dat het door/binnen de garantie opgelost gaat worden. Wat is het geval. Op hogere toeren rijdt de auto primadelux, goed gevoel, pakt goed op, lekker rijden met volgens mij een heel behoorlijk zuinig gebruik van rond de 7L/100K als je met de cruisecontrol 100 gaat - dit is op gas (volgens meting van de boordcomputer, ik weet niet of die ook het gas heel accuraat meet). Probleem zit hem in het optrekken, zowel op gas als op benzine houdt de motor in bij het opkomen van 1000 naar 2000 toeren. Hij valt een beetje weg, komt dan weer wat op, pas bij enige vaart pakt de motor op en gaat het weer goed. Maar, het rijdt niet lekker weg bij het stoplicht dus. Op benzine gaat het nog net, maar op gas is het erger en is de terugval zo sterk dat je soms de koppeling los moet laten om hem weer op toeren te laten komen... niet goed! A.s. woensdag gaat ze naar de garage en gaan wij kijken. Misschien iets met de injector die niet helemaal goed gaat, of mms dat het allemaal net iets te zuinig wil doen - verklaart waarom het met gas net niet en met benzine nog net wel lukt. Ik zal hier nog wel een update doen zodra ik meer weet. Tips zijn ook welkom. Groet, Berend Berend, hier klopt iets niet. Er bestaat niet zoiets als een HPI met bouwjaar 2003! HPi's zijn alleen gebouwd in 2001 en daarna is PSA er snel mee gestopt. Orga 9562 geeft aan een productiedatum van januari 2003, kan dus NOOIT een HPI zijn, jij blij. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
24 maart 2008 00:37 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: HPi
LPi 
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
24 maart 2008 00:55 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|