Auteur |
Bericht |
duijvel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26 Berichten: 124
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 153.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
bij diesel zeggen ze dat ie pas na 160.000 vervangen moet worden Klaverblaadje schreef: Ik heb het Salomons oordeel van JO gevraagd, dit is zijn mening Johan Oldenhage schreef: Uit commercieel oogpunt is 30.000 een prima interval, maar dan gaan we wel heel veel riemen onnodig vervangen. Meestal begint een riem bij 100.000 herrie te maken, 120.000 is dan echt het uiterste. Meestal dus rond de 100.000 km. Het komt wel voor dat ie eerder wordt vervangen maar dan is er bijvoorbeeld veel over stoffige/zanderige/natte wegen gereden. Bij normaal gebruik, en een onderplaat dus 100.000 km zeker.
|
15 maart 2008 14:02 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Ja maar dat lijkt me erg veel, ligt er ook aan hoelang je over die 160k km doet, ik heb ze bij VW en Merc altijd bij 100K vervangen en dan waren ze toch ver weg, een stuk dunner en veel droogtescheurtjes.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
15 maart 2008 14:21 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Misschien is het in dat geval handig om na 60000km na laatste montage de riem te controleren om de 30000 of minder, na ieders eigen inzicht 
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
16 maart 2008 12:26 |
|
 |
loeki
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 22 sep 2009 06:20 Berichten: 142 Woonplaats: Groesbeek
Auto: C5 2.0 HDI automaat break
Opties: ehh, erg standaard, alleen parrot handsfree set
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09296
Productienummer: 10228
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 300000
Kleur: blauw metallic
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
duijvel schreef: bij diesel zeggen ze dat ie pas na 160.000 vervangen moet worden Die interval wordt ge-adviseerd voor de distributieriem, niet de multiriem.... grt, Louis
_________________ wat de C5 voorging:
(sl)opel c-kadett rs-uitvoering (sl)opel ascona 16 s Nissan Laurel C1 mazda 323 (sl)opel kadett nissan laurel C3 saab 9000 mazda 323 deawoo leganza
|
10 okt 2009 21:20 |
|
 |
Handyman
C5club Rookie
Geregistreerd: 07 mei 2009 23:37 Berichten: 31 Woonplaats: Graft
Auto: C5 break 2.0 16v Ligne Prestige
Opties: Parkeersensoren, trekhaak, 15" LMvelgen. XENON !
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9562CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210000
Kleur: Gris aluminium
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Waarschijnlijk stomme vraag met zo'n volgebouwde motorruimte, maar kan je er van bovenaf niet bij ? Alle andere merken auto is me nog via de motorkap gelukt, kost af en toe alleen wat knokkelvel. 
|
25 feb 2010 00:44 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
rechterwiel eraf, en de binnenkuip van je spatbord eruit, dan kun je er wel bij. dat ziet er dan zo uit, bij mij ook gelijk de distributieriem gedaan.   Mocht je de distributieriem ook willen vervangen, dan zou ik wel even op zoek gaan naar een speciaal setje om de boel weer op tijd te krijgen, als je dat niet hebt, dan is het zweten geloof me. de mijne is ook door dit setje weer op tijd gezet, 2 paspennen in de nokken assen en 1 pen onder bij de versnellingsbak daar zit een gat waar die in gaat. Succes ermee.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
25 feb 2010 01:21 |
|
 |
kloom00
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 mei 2006 00:09 Berichten: 40 Woonplaats: Vinkega
Auto: C5 Break 2.0 HDI Difference II met leer en LMV (uit mijn oude C5 Break LP)
Opties: Leer, LMV, Parkeersensoren
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 261000
Kleur: gris Iceland
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
In de spanner van de multiriem, kun je een pennetje drukken als je hem ontspant met sleutel 16. Daarna heb je alle tijd om de riem er af te halen, en de nieuwe er weer op te zetten. Als je klaar bent, kun je de pen er weer uit trekken, en staat de boel weer op spanning. 
_________________ Citroen C5 Break 2.0i 16V (G3) Ligne Prestige '02 - 216kkm, Gris Fulminator,Navi en Leer. En nog 8 andere Citroëns.....
|
21 maart 2010 11:16 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Heb mijn multiriem vervangen. Ik heb zelf 71d km gereden en wat ik kan nagaan is dat op 120d een kleine beurt is geweest (doen ze geen multiriem lijkt me zo) en op 82d is distributieriem vervangen (dus daar zou die mee genomen kunnen zijn)
Bij kleine beurt dan zou mijn riem er 100d op hebben gelegen (en 5 jaar oud zijn) Bij vorige distributieriem wissel zelfs 140d. Op 200d heb ik mijn distributiriem laten vervangen maar is de multiriem niet meegenomen.
De riem die er nu afkwam zag er nog goed uit, geen beschadigingen droogtescheurtjes en nog redelijk soepel. Dus heb oude als reserve in de auto gelegd en heb de nieuwe op een interval gezet van de distributieriem (120d).
PS bij mijn vorige citroens lag deze er ook meer dan 120d kilometer op.
PS vervangen is goed de doen met 2 personen.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
22 apr 2011 09:08 |
|
 |
maran
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10 Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Excuses, ik zie dat auto ook op 140d grote beurt heeft gehad dus daar zal de multiriem toen wel bij hebben gezeten neem ik aan. dat wil zeggen dat de multiriem die eraf kwam er 80d km op lag en 2 jaar oud was.
_________________ Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
|
22 apr 2011 12:22 |
|
 |
GRB
|
 Re: Vervangen Multiriem
Klaverblaadje schreef: Ik heb het Salomons oordeel van JO gevraagd, dit is zijn mening Johan Oldenhage schreef: Uit commercieel oogpunt is 30.000 een prima interval, maar dan gaan we wel heel veel riemen onnodig vervangen. Meestal begint een riem bij 100.000 herrie te maken, 120.000 is dan echt het uiterste. Meestal dus rond de 100.000 km. Het komt wel voor dat ie eerder wordt vervangen maar dan is er bijvoorbeeld veel over stoffige/zanderige/natte wegen gereden. Bij normaal gebruik, en een onderplaat dus 100.000 km zeker. Heb 26 mei 2011 de multiriem laten vervangen bij 172.000 km. Uit de onderhoudshistorie die ik heb opgevraagd bij de garage waar de auto tot 150.000 km in onderhoud was, bleek dat dit nooit eerder was gebeurd. Groet GRB
|
28 mei 2011 15:45 |
|
 |
jeroen_sp
|
 Re: Vervangen Multiriem
 , een dankwoord vanuit een peugeot liefhebber hier! Een mooie how to dit! Ik heb een peugeot 206 gti met dezelfde 2.0 16v motor. Heb een zeer licht janked lager geluid bij stationair. Wil daarom de riem er even af halen en motor zonder riem laten lopen om te zien of geluid weg is. Als zo is dan alle rollen en riem vervangen.
|
08 jun 2011 13:45 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Multiriem is makkelijk alleen te doen met de auto even op de bokjes te zetten. Riemen zijn niet duur wel de spanner.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
08 jun 2011 18:54 |
|
 |
willemb
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52 Berichten: 112 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Heren,
Wanneer de spanner te vervangen? En hoeveel tijd ben ik ongeveer kwijt voor vervangen van alleen de multiriem?
Groet Willem
_________________ C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk 2008: C5 2.0 HDI break 2006: VW 1200 Mex Kever 1999: Peugeot 205 1.8D XAD
|
26 jun 2011 21:44 |
|
 |
rijkie
V.I.P.
Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02 Berichten: 120 Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Zelf ook eens de multiriem vervangen, ongeveer 40 minuutjes werk maar wel even met z'n tweetjes doen is toch wel makkelijker. 1 de riem ontspannen en de ander hem er even afwippen, ook het omleggen van de nieuwe riem gaat met z'n tweetjes net even handiger. De spanrol hoeft pas vervangen te worden als deze te 'slap" is of speling vertoond. Ook deze is makkelijk zelf te vervangen ongeveer 20 minuten extra werk, eerst de spanner monteren met borgpennetje er in en dan de riem er op en dan pas het pennetje verwijderen! Spanner kost ongeveer 50 euro. Groet van Peter.
|
26 jun 2011 22:26 |
|
 |
willemb
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52 Berichten: 112 Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Vervangen Multiriem
Peter, bedankt. Er lijken wat piep geluiden uit omgeving multiriem te komen, maar eens vervangen. Verder kom ik nogal wat varianten tegen. Nog tips hoe te bepalen welke juiste is?
Groeten Willem
_________________ C5 gem verbruik 1:16
2016: C8 2.0 HDI 136pk 2008: C5 2.0 HDI break 2006: VW 1200 Mex Kever 1999: Peugeot 205 1.8D XAD
|
26 jun 2011 23:25 |
|
 |
|