Vandaag was een mooie dag om de multiriem van de c5 te vervangen!
Was vorige week al naar de dealer geweest voor een nieuwe, maar halverwege de ingreep kwam ik erachter dat ze me de verkeerde hadden meegegeven!
De verpakking klopte maar de inhoud niet
Ik heb gebruik gemaakt van:
Citroen c5 vraagbaak
16 mm ringsleutel
10mm dop en inbus + torx bouten.
Wielmoersleutel
De juiste Multiriem voor de c5 2.0 16v uit 2001 is:
GATES 6PK1708Eerst krik je de wagen omhoog aan de rechterkant en verwijder je het voorwiel.
Ondersteun de wagen eventueel met een bokje/assteun.
Daarna verwijder je het spatscherm in het spatbord, tevens de plaat aan de onderkant van de motor en de afdek plaat aan de bovenkant (Lds reservoir en kvskap).

Hier zie je de multiriem lopen over de stuurbekrachtigingspomp.
Vervolgens pak je een ring sleutel maat 16 deze plaats je op de spanrolbout (zie foto) en draai je tegen de klok in.

Draai door tot je niet meer verder kan, hierna kan je de multiriem verwijderen.

Hier zie je waarom de riem aan vervanging toe was, zat er eigenlijk al iets te lang op +/- 50.000KM.
Daarna neem je de nieuwe riem en
controleer de lengte ( meestal zijn de maten wat op de oude riem staan vervaagd of eraf gesleten)

Oud en Nieuw

.
Zorg dat je de riem er goed op legt, vooral dat hij goed in de groeven valt.
Op de tekening hieronder heb ik lijn gegeven die de multiriem moet lopen!

De spanrol waar het kruis in staan is de gene waar de 16mm bout opzit welke te tegen de klok in moet draaien om de riem te ontspannen.
Nadat de riem erop ligt gespannen kijk even of hij mooi in de groeven ligt en nergens scheef zit.

Daarna start je de auto en kijk je of hij nergens aanloopt enz.
Als laatste bouw je in omgedraaide volgorde alles weer dicht, wielerop en klaar!
Zijn er nog vragen dan hoor ik het graag!