Lopen op 3 cylinders en aanverwante storing
Auteur |
Bericht |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Lopen op 3 cylinders en aanverwante storing
fengels schreef: Dat hij bij koude start soms op 3 cylinders loopt heb ik ook (hij loopt dan nog op benzine) Ik zou wel graag willen horen wat de gas specialist hieraan kan doen.
Op het Cifo is een lange draad over dit probleem.
Bij mij gaat het overschakelen van benzine naar gas na een koude start een beetje moeizaam: wanneer de motor dan stationnair draait of heel langzaam, houdt hij in of slaat af. Er komt een servicemelding over katalysator en uitlaatgas.
Een theorie is dat het probleem veroorzaakt wordt door een niet goed functionerende druksensor in de gasinstallatie.
Toen ik afgelopen vrijdag bij de dealer de BSI een nieuwe reservesleutel liet inleren, meldde de monteur dat de melding over het uitlaatgas al 23 (!) keer was weggedrukt.
Bij de leverancier van de auto heb ik bedongen dat er door een gasspecialist naar gekeken wordt.
Hopelijk wordt het probleem dan opgelost.
Meer nieuws volgt.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
21 aug 2006 17:10 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Het kan ook zijn dat er te dikke olie in zit, hierdoor werken de hydrolische klepstoters niet goed doordat de dikke olie niet door de fijne oliekanaaltjes geperst kan worden.
Als hij op gas overschakelt is de water temperatuur wel 40C maar de olie is dan nog koud.
Je kunt het ook een beetje horen als de motor koud is hoort het een beetje aan of het een diesel is
Gr.
Frank
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
30 aug 2006 22:05 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
fengels schreef: Het kan ook zijn dat er te dikke olie in zit . . . Frank
Ik heb achterhaald dat er (door de verkoper/niet-dealer) 10w40 in is gedaan.
Ik vul nu eventueel bij met 5w40.
Of moet ik met iets nog dunners (0w30 of 5w30) die 10w40 verdunnen?
Overigens deed de storing 'uitlaatgas etc' zich voor bij warme motor bij 80 km/u in de file. Na vakantie werk voor de gasspecialist, zegt de echte dealer.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
31 aug 2006 14:35 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Als je hem bij vult dan heb je nog lang last van op 3 cylinders lopen. Ik heb dit probleem gehad bij mijn vorige auto (ford mondeo) daar had ik 15 w 40 in gedaan en toen ik hem ververst had met 5w40 was het probleem niet meteen opgelost, Hoe lang het heeft geduurt weet ik niet meer, maar het zat in de orde van weken of maanden. Schijnbaar duurt het een tijdje voor dat de olie in de klepstoters is ververst.
Ik weet eigenlijk niet wat voorgescherven staat, maar daar zou ik me gewoon aanhouden of een specificatie lager gaan om te kijken of dit het probleem is.
Maar misschien heb je wel een ander probleem als je bij warme motor ook storingen hebt (of je hebt twee problemen)
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
31 aug 2006 15:25 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Verdamper en injector(en) kapot ??
Dit draadje is al een tijdje dood, maar het probleem uiteindelijk niet opgelost.
Kort verslag: vorig najaar tijdens lange ritten in tropisch Frankrijk verdwenen de meldingen.
Die kwamen terug toen het op de terugreis kouder werd.
In november wilde de gasman (DMI in Groningen) de auto terugzien om er een storingsanalyse via de een telefoonlijn naar het hoofdkantoor op los te laten. Op de bewuste vrijdagmiddag was die niet beschikbaar en bovendien was er geen tankfopper (relais dat bij aan/uit de benzinemeter reset) leverbaar.
Het wachten was op een nieuw model tankfopper. Dit duurde nogal lang en omdat de auto verder prima rijdt, op een hik bij de koude overgang van benzine naar gas na, had ik geen haast.
De storingsmelding en het brandende service icoontje bleven echter, en die wil ik weg hebben.
Onlangs de draad dus weer opgepakt en beide acties laten uitvoeren.
De tankfopper is geplaatst en werkt. De analyse van de uitlaatgasstoring etc. leverde de diagnose: verdamper en injector(en) stuk.
Reparatie gaat € 900,- kosten + € 40 voor de fopper.
Volgens de gasman is het niet verstandig om lang door te rijden met deze storingen omdat een of meer cylinders niet goed gevuld worden waardoor de kleppen zouden kunnen verbranden en/of de kop zou te heet kunnen worden.
Ik ben geneigd de gasman te geloven, maar die € 900,- zorgen voor twijfel.
Is deze reparatie aannemelijk bij 160.000 km?
Hoeveel moeite moet ik doen voor een 2nd opinion, gezien de moeite die de meeste gasrijders hebben om aan een eerste diagnose te komen?
Graag jullie mening.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
27 maart 2007 10:54 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Nou bij een opgaaf van 900 euro is een 2nd opinion aan te raden.
|
27 maart 2007 11:13 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|

Ik heb gehoord dat de eerte generatie gas insputing niet OK is en dat vanaf 120.000km de injectoren kapot gaan (versleten zijn). dus het zou wel kunnen.
Het probleem zou dan zijn dat de injectoren gaan lekken waar door er telkens teveel brandstof in de motor komt. je benzine ecu gaat dit dan weer bijregelen. (dit zou je ook merken doordat hij slecht op benzine gaat lopen, na het resseten van de ECU zou dit gevolg weer weg zijn). of dit het probleem is weet ik niet.
Maar als je ze laat vervangen (injector en computer) zou ik ze wel willen hebben zodat ik kan onderzoeken wat er gebeurd is.
Als je zou kunnen vragen of je de onderdelen mag hebben en ze dan naar mij op zou kunnen opsturen zou ik dat wel fijn vinden (ik betaal je dan wel de verzend kosten).
PS misschien is het wel een idee om eerst de het meest voordehand liggen de te vervangen bv eeste de injectoren, daar een tijdje me rijden en dan de competer als het probleem nog niet is opgelost.
Laat maar weten of je wilt meewerekn aan het opsturen dan stuur ik je nog een pb met adres.
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
27 maart 2007 13:14 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Heb dezelfde meldingen gekregen , injectoren + drooggasfilter laten vervangen,(146.000km) was iets van 400 euro totaal
nu al meer dan 2 jaar geen meldingen meer gekregen, zou dus eerst injectoren (laten)vervangen , voor je aan de computer begint (':smt023')
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
27 maart 2007 19:51 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
fengels schreef: PS misschien is het wel een idee om eerst de het meest voordehand liggen de te vervangen bv eeste de injectoren, daar een tijdje me rijden en dan de competer als het probleem nog niet is opgelost.
Laat maar weten of je wilt meewerekn aan het opsturen dan stuur ik je nog een pb met adres.
Lees in boven staan de verdamper ipv computer!
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
28 maart 2007 10:36 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Voor € 915,40 is de klus geklaard:
- verdamper vervangen: € 308,64
- injectoren vervangen: € 288,-
- gasfilter gemonteerd: € 21,43
- nieuwe software gedownload
- tankfopper gemonteerd: € 46,22
Prijzen ex btw.
Van het totaal was slechts € 99 (ex btw) arbeidsloon
Zie voor uitleg de volgende post waarin ik antwoord op de post van 'fengels'.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
03 apr 2007 11:00 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|

fengels schreef: Ik heb gehoord dat de eerte generatie gas insputing niet OK is en dat vanaf 120.000km de injectoren kapot gaan (versleten zijn). dus het zou wel kunnen. Volgens de gasman is de tweede generatie iets beter, en zijn we nu toe aan de derde generatie die nog weer beter zou zijn. De software is in ieder geval vervangen. Details heb ik niet. fengels schreef: Het probleem zou dan zijn dat de injectoren gaan lekken waar door er telkens teveel brandstof in de motor komt. je benzine ecu gaat dit dan weer bijregelen. (dit zou je ook merken doordat hij slecht op benzine gaat lopen, na het resseten van de ECU zou dit gevolg weer weg zijn). of dit het probleem is weet ik niet. Volgens de gasman was de verdamper defect, en zijn daardoor een of meer injectoren kapot gegaan. Injectoren kunnen niet individueel vervangen worden. Het gevolg was dat de motor af en toe op drie cylinders liep. Na afzetten en opnieuw starten was dit altijd voorbij. fengels schreef: Maar als je ze laat vervangen (injector en computer) zou ik ze wel willen hebben zodat ik kan onderzoeken wat er gebeurd is. Als je zou kunnen vragen of je de onderdelen mag hebben en ze dan naar mij op zou kunnen opsturen zou ik dat wel fijn vinden (ik betaal je dan wel de verzend kosten).
Ik heb een zak met 1,5 kg onderdelen voor jou meegekregen. Die komen naar je toe.
Tijdens de rit naar huis had ik de indruk dat de motor mooier stationair draaide en het accelereren leek iets feller.
Maar het kan goed zijn dat dit 'wishfull thinking' is, na een aderlating van € 915,40.
Alle meldingen en brandende lampjes zijn weg, maar dat was al zo na de sessie waarbij de storing is opgezocht.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
03 apr 2007 11:38 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Wat een geld zeg hopelijk dat het nu opgelost is, succes er mee.
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
04 apr 2007 07:40 |
|
 |
Ed
|
nog steeds geen melding weer gehad?
|
12 apr 2007 14:06 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Ed schreef: nog steeds geen melding weer gehad?
Nee, maar ook niet vreselijk veel gereden; 300 km, verdeeld over 6 of 7 korte ritten.
Eerder, toen de C-dealer alleen de computer resette, kwam de storing binnen 1 of 2 dagen terug. De reparatie is morgen twee weken geleden.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
16 apr 2007 10:54 |
|
 |
|