Schakelen met een HDI 138 PK
Auteur |
Bericht |
JohnvanHees
V.I.P.
Geregistreerd: 18 mei 2007 22:47 Berichten: 175 Woonplaats: Harderwijk
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Schakelen met een HDI 138 PK
Hallo, ik heb sinds 2 maanden een heerlijke diesel C5. Ik schakel bij 2000 toeren al door soms nog wel wat eerder om het verbruik te drukken. Ook schakel ik al gauw door naar de 6 bij een snelheid van 90 km/uur. Is dat af of aan te raden? Ik heb nl. ergens iets gelezen dat het slecht zou voor de drukgroep o.i.d. Kan het niet meer terugvinden. Wie spreekt een wijs en verlossend woord? Alvast bedankt en vriendelijke groeten JvH
_________________ C5 Exclusive, Break 2006, AT6
|
10 dec 2007 16:21 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
John, ik ken deze motor niet. Maar als de motor niet bokt of erg gromt bij wat extra gas zit je niet te laag in de toeren. Bij 2000 geeft zo´n diesel voldoende koppel om te kunnen acceleren hoor. Je voelt het vanzelf, als de motor niet protesteert, zit je goed en zuinig. Relatie tot drukgroep/koppeling zie ik niet zo, maar ik ben niet zo heel erg technisch.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
11 dec 2007 01:31 |
|
 |
navigator
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
Ik heb dezelfde c5 , tegen mij werd gezegd van de 6de versnelling te gebruiken vanaf 110km en vind dit persoonlijk ook beter . Schakelen op 2000 toeren kan maar ik schakel altijd 2500 toeren en dat daardoor de motor soepeler is en heb een gemiddeld verbruik van 1op13.5 wat niet zo slecht is.
|
21 jan 2008 22:16 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
Of het nu met 138pk is of 110 pk Met een diesel kan je wat lager in de toeren schakelen Daar zit je beste koppel en het is geruststellend dat erboven ook nog hoop vermogen zit
Ik schakel mijn hele ( diesel) leven al bij 2000 toeren en alle blokken vonden dat fijn doe dat ook bij deze hdi en als hij met 75 km in de 5 gaat en ik de cc aanzet die op 130km staat, voel dat heel goed aan het blok
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
21 jan 2008 22:21 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm. 
|
21 jan 2008 22:29 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
zou kunnen ik heb geen roetfilter 2000 of 2500 maakt ook niet zoveel uit schakel ook wel bij 2500. Denk dat er ook bedoelt wordt het doortrekken zoals benzine auto's doen dat hoeft niet met een diesel
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
21 jan 2008 22:37 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
ik trek altijd ff door, en dat is voor mijn gevoel beter. als ik eea vergelijk rijdt hij soepeler.
|
21 jan 2008 22:40 |
|
 |
manonbridges
V.I.P & Kalender beheerder
Geregistreerd: 29 aug 2006 00:20 Berichten: 656 Woonplaats: Tilburg
Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
ronama schreef: ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm.  Heb ik geen last van, rijd dikwijls van mijn werk vlak bij Bergen op Zoom naar huis in Tilburg met de CC op 90 in zijn 5; toerental zit dan net onder de 2000 rpm. Vooral tussen Breda en Tilburg is dat 's avonds vaak nog te hard i.v.m. de filevorming. Is wel gunstig voor het brandstofverbruik; zolang als je niet stilstaat  N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer.
_________________ Groeten, Rob
Historie:
BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997 Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006 C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....
|
22 jan 2008 00:07 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
manonbridges schreef: N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer. Tip: zet je CC dan op ca. 117. Kun je met een beetje anticiperen perfect doorrijden!
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
22 jan 2008 08:38 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
manonbridges schreef: ronama schreef: ik heb toch problemen als ik onder de 2000 rpm blijf. volgens mij verstopt zo je roetfilter sneller, op deze manier krijg ik altijd last van stotteren tijdens het rijden. ik schakel op 2500 rpm.  Heb ik geen last van, rijd dikwijls van mijn werk vlak bij Bergen op Zoom naar huis in Tilburg met de CC op 90 in zijn 5; toerental zit dan net onder de 2000 rpm. Vooral tussen Breda en Tilburg is dat 's avonds vaak nog te hard i.v.m. de filevorming. Is wel gunstig voor het brandstofverbruik; zolang als je niet stilstaat  N.B. 's morgens rijd ik dan bijna altijd steviger door met 130. Zonder CC, omdat ik dan teveel mijn snelheid konstant moet bijregelen i.v.m. het drukke verkeer. jij heb ook geen roetfilter (FAP)
|
22 jan 2008 14:01 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
Ik denk net als velen hierboven dat het een kwestie van gevoel is, dus als de motor zonder bokken wil lopen en voldoende vlot wil versnellen bij het opschakelen er geen probleem is. Wel is het denk ik zo dat de drukgroep meer op z'n donder krijgt als je de motor uit de (te) lage toeren moet halen in een bepaalde versnelling. I.v.m. inwendige motorvervuiling is het wel raadzaam om met enige regelmaat een diesel de sporen te geven en wat hoger in toeren door te trekken. (na voorzichtig opwarmen natuurlijk) Dit kan een hoop narigheid voorkomen en dan blijkt dat altijd "zuinig" rijden verkeerde zuinigheid is.
Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
22 jan 2008 14:24 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
Mijn automaat komt sporadisch boven de 2000rpm...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
18 feb 2008 12:24 |
|
 |
pieter melissen
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
Harm van Beek schreef: Mijn automaat komt sporadisch boven de 2000rpm... je mag echt 120 op de snelweg hoor...
|
19 feb 2008 18:53 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Schakelen met een HDI 138 PK
oohhh...
Weet ik, maar met opschakelen gaat het allemaal redelijk relaxed. Bij een zware voet komen de toeren echt wel hoger hoor...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 feb 2008 19:44 |
|
 |
|