pitalo
pitalo
c5 hpi

Bericht door pitalo »

Hallo

ja ik ben nieuw hier en hoop dat ik dit op de goede pagina zet.
mijn vraag is eigenlijk of de hpi 2.0 16v bj 2002 190000 km dat het normaal is dat ie klink als een diesel .
wil er een kopen en heb er al in gereden rijd goed alleen tot 1500 toeren klinkt het net een diesel .
had al iets gelezen dat het normaal was maar vraag toch nog even .
nou hoor lees het wel.
trouwens verder ziet hij er toppie uit .
weet iemand ook wat deze ongeveer mag kosten?

groetjes fred :citrofiel
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door Klaverblaadje »

Hallo Pitalo, welkom op dit forum.

Simpel antwoord op je vraag.

Niet doen, blijf eraf.

Onderdelen ervoor worden ook niet meer gemaakt.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: c5 hpi

Bericht door Menno »

Je kan beter op zoek naar een normale 2.0 ( zie talloze draadjes hierover )
Zie o.a. : http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 55#p239155" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn er natuurlijk die er probleemloos in rondrijden, maar het is wel vragen om extra problemen, en zoals klaverblaadje opmerkt, sommige onderdelen zijn niet/nauwelijks verkrijgbaar ...

Dat een HPi als een diesel klinkt is overigens normaal, dat doen ze allemaal in meer of mindere maten ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door EvilTwin »

IDD, directe inspuiting hoort wel een beetje te Dieselen en 1500tpm is gewoon niet ideaal voor een benzine 4cil.
Voor een goede prijs zou ik hem niet bij voorbaat afschieten, maar weet wel wat je koopt. Er is al veel over geschreven.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door Klaverblaadje »

2002 HPI met 190.000km?

De eerste echte reparatie kon wel eens hoger uitvallen als de aanschafprijs van de auto. :smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
pitalo
pitalo
Re: c5 hpi

Bericht door pitalo »

oeps dit is nogal wat en we vonden deze zo lekker rijden.
ik heb wel gezien dat één bol lekt in het midden en twee voorbanden moeten worden vervangen.
de eigenaar heeft deze auto vanaf 2007 in bezit.
onderhouds boekje aanwezig tot 160000 km beurten gehad in amsterdam bij de dealer zag ik.
waar moet ik nog meer op letten?
vraagprijs was 3150 kan deze C5 voor 2800 ophalen lijkt me een goede prijs.
hebben jullie nog tips wat ik er zelf aan kan doen evt onderhoud?

nou groetjes fred :?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: c5 hpi

Bericht door Menno »

Tips ? zie ook de FAQ met aankooptips, ...
Verder : http://www.gaspedaal.nl/Citroen/C5/?pmax=4000" onclick="window.open(this.href);return false; ( genoeg alternatieve keus lijkt mij )

Suc6 ;)

Mijn persoonlijke tip, niet kopen !!

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door EvilTwin »

Ik denk nog altijd dat de verhalen rondom de HPI zwaar overtrokken zijn (zie ook die andere draadjes.) Dan is het makkelijk om te zeggen dat er meer aan onderhoud aan kan zitten dan hij nog waard is. Maar dat heb je met iedere auto van 10jr oud. Doe maar eens een grote beurt met 4 banden, of een DB wissel.

De horrorverhalen komen vooral door verkeerd gebruik en de standaard dealeroplossing: als eerste het duurste onderdeel vervangen. Daarnaast bleken dealers er zo weinig van te snappen dat ze zelfs inruil gingen weigeren, lekker vertrouwenwekkend :roll:

Nu kan je zeggen dat het vervangen bij een HPi extra moeilijk wordt omdat je niet alles meer kunt krijgen, maar ik vraag me nog steeds af waarom een BMI van de HPi eerder kapot zou moeten zijn, dan denk ik toch dat de diagnose fout was. En falende HPi injectiepompen is 100% te wijten aan verkeerd gebruik/onderhoud.
Voor de rest zitten er geen wezenlijk moeilijkere of kwetsbaardere onderdelen aan dan aan een andere motor.

Het is echt jammer dat ze zulke mooie techniek zelf de grond in geboord hebben en daarmee tien jaar voorsprong weggegooid hebben. :(
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: c5 hpi

Bericht door Menno »

Dat ben ik best eens ET, echter om dit nu aan te raden om te kopen terwijl en honderden normale 2.0 C5'en te koop staan, tja ... nee dus.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: c5 hpi

Bericht door Jalu »

10 Jaar voorsprong? Misschien, maar ook nú nog zijn de motoren met vergelijkbare technieken als de HPi minder betrouwbaar dan reguliere benzinemotoren...
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door willy4 »

wat is speciaal aan die motor
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door Maarten »

willy4 schreef:Wat is speciaal aan die motor?
Zoek en vind...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door willy4 »

dank u :smt023
pitalo
pitalo
Re: c5 hpi

Bericht door pitalo »

oke hier ben ik nogmaals.

even over de onderdelen van een hpi.
zoals dynamo/aircopomp/waterpomp
zulke dingen zijn toch nog het zelfde als een gewone 2.0 16 C5.
of niet ? :smt017
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: c5 hpi

Bericht door EvilTwin »

koelvloeistofpomp is idd gelijk met de EW10J4,
de rest is niet eens hetzelfde over de productieduur van één type/motor/model, maar wel compatibel over alle benzines. Dus een Dynamo of Airco is geen probleem.

Een DB wissel+pomp moet gewoon kunnen en is niet duurder dan een gewone EW10J4.

Bijzondere zaken waar je met de EW10D wél in de knoop kunt komen:
-BSI/BMI (horen m.i. niet stuk te gaan, maar zijn wel typisch een lekker dure dingen waarvan de garage makkelijk zegt dat die het is. :roll: )
-injectoren: revisie/ruildelen prima mogelijk. Minder problematisch dan HDi injectoren.
-EGR (meestal niet echt stuk -> schoonmaken)
-HD pomp.

Die laatste is denk ik het meest kritieke onderdeel (ook omdat het door een cascade van slecht gebruik icm slecht onderhoud stuk gaat) en vrij prijzig (90eur ex.ex.) ik heb wel eens vernomen van leveringsproblemen hiermee (al 7jaar niet meer in productie!) maar hij staat nog altijd in de database.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie