Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=8789 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | C5_C5 [ 18 jan 2011 22:06 ] |
Berichttitel: | Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Beste forumleden, dit is inmiddels mijn tweede topic op het forum ![]() Via een tip van een citrosport-forum lid ben eens gaan nadenken om de normale rijstand (hoogte) een cm of 2 te laten aanpassen (laten zakken)... Heeft u ervaringen hiermee? Wat zijn de consequenties? Alvast een foto van normale stand... ![]() |
Auteur: | Menno [ 18 jan 2011 22:09 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Ik heb mijn C5 laten zakken/aanpassen, maar enkel omdat hij te hoog stond, exroosje heeft dit volgens mij ook gedaan ![]() |
Auteur: | Bert65 [ 19 jan 2011 02:09 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Oprijden van drempels? Nog lager bij hogere snelheid? Ik weet niet of je voldoende hoogte overhoudt met je spoilers, |
Auteur: | EvilTwin [ 19 jan 2011 03:10 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Dat ziet er niet uit als de normale stand, of er zitten veel te kleine wieltjes onder, maar da's lastig te zien met die skirts/dorpels. Je moet je eerst afvragen waarom je dit wil, het is geen vag-produkt of ander Duits barrel. ![]() Is het puur voor de looks dan moet je hem gewoon in de lage stand parkeren. ![]() Er was al een uitgebreid draadje over verlagen waarin de achterliggende techniek en overwegingen voor HP worden besproken. zie deze link Hier nog een draadje over een aftermarket flutje om de boel te verklooien, met daarin ook de exacte methode om de hoogte te controleren en te stellen: zie deze link Sowieso gaat de auto al vanzelf hoger (+13mm) en lager (-10mm) afhankelijk van de staat van het wegdek en de snelheid. zie dit plaatje NB De combinatie van brede(re) banden en een nog lagere rijstand (dan de -15mm verlaagde snelwegstand) levert dankzij een hele lichte camberverandering vóór een versmalling op van de effectieve spoorbreedte, waarmee je dus de stabiliteit en grip aantast. Zoals ik in de link hierboven als zei: als het lonend was geweest om de C5 op snelheid nog verder te verlagen dan had men dat wel af-fabriek gedaan. |
Auteur: | BJG [ 19 jan 2011 22:44 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Ter aanvulling: ik heb hier zelf een keer mee geexperimenteerd, ongeveer 2 cm lager voor en achter. Conclusie, het is echt geen rijden meer, totaal geen veerslag, meteen bij een hobbel op de aanslagen. Vooral als je harder rijdt, en de vering zelf al lager gaat (zie reactie ET) Mogelijkheid voor jou, gezien het plaatje doe je het voor de looks, zet hem in de laagste stand weg. |
Auteur: | exroosje [ 20 jan 2011 10:59 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Er zit wat tolerantie in de afstelling van citroen (+- 1 cm) Ik kwam er achter dat de mijne aan de hoge kant stond en heb hem tegen de ondergrens van de tolerantie af laten stellen. Daarmee is de vering nog prima, nooit iets nadelig van gemerkt. Kennelijk ligt het wel gevoelig want als je te laag gaat heb je opeens geen vering meer. Verstellen is overigens een werkje van niks als de auto op de brug staat: Meten; Boutje los; iets verdraaien; boutje vast; meten tot het naar het zin is. Een ph1 kun je zelfs nog fijn regelen in de computer per mm. Bij de juiste bandenmaat /rol omtrek moet de onderkant van het hoogste punt van het spatbord (midden boven de band) ca 69-70cm boven de straat staan. Zo uit mijn hoofd was het bij mij ruim 70 cm, nu is het tegen de 69cm . Onder de 68 moet je dus niet komen. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 jan 2011 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Zoals ook in het andere draadje duidelijk vermeld, is het meten aan de buitenkant wel een aardige indicatie, maar bij echt afstellen veel te grof, denk ook aan de gevolgen van bandenspanning vs belading. Daarnaast is er oa. door hysterese en het feit dat de C5 zelf de slechte wegdekmodus kan kiezen altijd het gevaar dat de auto überhaupt niet op de rijhoogte staat bij het parkeren. Bijvoorbeeld: laatste stukje drempels - > auto omhoog -> regeling schiet paar mm door -> je stopt en stapt uit -> auto regelt terug naar rijhoogte (vanaf grotere hoogte dan slecht wegdekmodus) -> blijft hangen op paar mm boven rijstand. Volg gewoon de aanwijzingen uit die (engelse) documenten en bepaal dan of de auto idd onjuist staat. NB de tolerantie is officiëel +/- 6mm, uit het hoofd zeg ik dat de mogelijke range van fijnafstemming mbv de Lexia op de Ph.I twee maal groter is dan dat en tien maal fijner. Met draaien aan de manchetten zit je idd op +/- 1cm, maar dat is dus te grof. |
Auteur: | C5_C5 [ 01 feb 2011 14:40 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
Heb idd gemerkt dat de auto nog verder zakt tijdens het rijden. Ik ben eigenlijk van mening veranderd. Het heeft geen zin om de auto te laten zakken i.v.m. met verlaagde bumpers/sideskirts ![]() ![]() ![]() ![]() Wat mijn betreft is deze topic gesloten. Dank iedereen voor de reacties ![]() ![]() |
Auteur: | Menno [ 01 feb 2011 18:46 ] |
Berichttitel: | Re: Normale rijstand laten aanpassen (hoogte verstelling) |
OK ... ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |