Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 nieuw leiding veersysteem 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht nieuw leiding veersysteem
Ik heb van het veersysteem, hydractive 3 plus, de drukleiding lek. Als ik deze wil vervangen is het dan voldoende om de auto op blokken te zetten, zodat de wielen zweven. Of moet ik het systeem nog op een bepaalde manier van druk af halen. Ik ben van plan om alleen de dunne druk leiding te vervangen en de andere 2, een retourleiding en een wat dikkere naar het rechter voorwiel te laten zitten.

Is er iemand die raad voor me heeft?

14 aug 2007 18:11
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuw leiding veersysteem
Volgens mij zijn er hier erg weinig mensen, misschien wel geen die zelf aan de gang zijn geweest met HD leidingen. Het is sterk af te raden om er zelf aan te werken, tenzij je erg ervaren bent. Bij een Xantia kon je zelf nog wel het een en ander doen, maar bij een C5 is de electronica een spelbreker wat dat betreft. Ik denk wel dat de druk van het systeem moet, maar hoe je dat doet en dan voorkomt dat de auto zichzelf weer oppompt durf ik niet te zeggen.
Succes met het project en let goed op, de drukken in het systeem zijn erg hoog.
Wellicht is het leuk om wat foto's te maken, ben wel beniewd hoe je het er vanaf brengt!

Misschien kun je met Chyparse bellen, zij vervangen ook bollen van een C5, dus weten je vast wel wat te vertellen over drukloos maken en aandachtspunten. Gebruik even de zoekfunctie van 't forum dan vind zo hun telefoonnummer.

15 aug 2007 19:39
Profiel
Antwoord met een citaat
Nou, ik ben er vanmorgen aanbegonnen en zo veel werk is het ook weer niet. Heb de auto zowel voor al achter op blokken gezet, zodat de wielen van de grond waren. Daarna heb ik de beschermplaat onder de motor en die om de uitlaat zit verwijderd. Daarna de drie leidingen van de bundel zowel boven als onder los gemaakt. Wel met een opvangbak eronder, omdat er toch olie uitkomt. Ik heb even hulp gehad om de oude leidingen eruit te halen en de nieuwe er weer in het 'frommelen'. Na alles weer gemonteerd te hebben en wat olie bijgevuld te hebben, was ik met 2 uurtjes weer klaar. De garage heeft er 2,5 uur voorstaan, dus niet slecht dacht ik zelf.

Ik heb de auto een aantal keren helemaal om hoog en weer omlaag gedaan en dat gaat allemaal goed. Ook met het rijden merk ik niets en krijg ook geen foutcodes, ik neem dus aan dat het oke is.

15 aug 2007 20:09
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
:smt038

Heb je nog foto's kunnen schieten?

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

18 aug 2007 19:20
Profiel
Antwoord met een citaat
Nee, ik heb er geen foto's van gemaakt. Zo spectaculair was het ook weer niet (en heb er ook niet aangedacht).

18 aug 2007 21:40
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
geen :smt160 ?

:smt075

;-) Jammer

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

18 aug 2007 23:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz

Naar boven
Antwoord met een citaat
We lopen niet allemaal de hele dag met een camera te sjouwen hoor ;-)

[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring

19 aug 2007 10:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ook niet... Maar soms is het wel handig, hoor... :smt003

19 aug 2007 15:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000

Naar boven
Antwoord met een citaat
De slang in de hogedruk leiding is bij mij ook lek.
Ik wil deze binnenkort een keertje gaan vervangen.
volgens de Citroen garage is deze leiding niet los leverbaar.
de bundel van 3 slangen kost bij hen 310Euro

waardoor heb je de leiding met slang vervangen?

Ik werk bij een machinefabriek waar we zelf slangen kunnen persen echter niet dunner dan 6mm ik had het iedee om met koper 2 stalen busjes op de 3,5mm leiding te lassen en hier onze slang op te monteren.

Ik ga dan direct de slang van de stuurbekrachtiging vervangen daar deze ook al 15.000Km zit te zweten en waarschijnlijk spoedig zal gaan lekken.
ook deze slang maak ik zelf.
Ik zal dan wel eens op papier zetten wat het me alemaal gekost heeft.
de citroen dealer was zelf ook erg nieuwsgierig.

Groetjes

07 sep 2007 21:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Die prijs klopt wel, bij mij was het 261 euro ex. BTW. Ik ben naar een Peugeot/Citroen sloper geweest en heb een gebruikte leidingbundel meegenomen. Deze auto had volgens het kaartje slechts 36000 km gelopen. Er stond nog een complete sloopauto, maar ook hier was de dunne drukleiding lek.

Kun je de slang op je werk niet iets strakker persen? Het kan best wezen dat de slangen niet goed geperst zijn. Ik heb het van mijn mobiele graafmachine ook weleens gedaan. Een slang die begint te lekken nog een keer persen en zit weer dicht.

Nou succes ermee. Veel werk is het niet.

08 sep 2007 19:51
Antwoord met een citaat
Hoi,

Mijn leiding lekte ook, en Citonda in Delfgauw stelde eerste voor de bundel te vervangen. De monteur heeft nu echter een soort knip gegeven in de afdichting van het centrale reservoir waardoor de piekdruk lager is. De monteur vermoedt dat hiermee de problemen opgelost zijn. Zou wel mooi zijn, want dit kostte € 175,- ipv een dikke vijfhonderd. Hij heeft alles schoongemaakt en we hebben afgesproken dat we over een maand opnieuw zullen kijken.

groetjes,
Sjors

08 sep 2007 20:09
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik prefereer de slang te vervangen door een type dat voor veel hogere druk geschikt is.

Extra aanpersen kan maar help niet altijd en het gevaar bestaat dat de stalen leiding/pilaar waar de slang op zit dicht geperst word waardoor de doorlaat te klein word.
De leiding is slechts 3,5 mm uitwendig. bij 1 mm wanddikte slechts 1,5mm doorlaat dus nooit doen! Het moet wel goed en veilig gebeuren.

En knip in de afdichting van het reservior?
als je de retourleiding lek hebt zou het invloed kunnen hebben door e.v.t. overdruk in het reservior weg te laten.

Als dit het geval is bedenk dan wel dat elke keer dat het nivo van de auto veranderd ook het olienivo in je tank veranderd. Lucht stroom dan in en uit je reservior.
Met lucht komt er vocht en vuil je systeem binnen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Veel olieen zijn hygroscopisch en nemen vocht op.
Een schoon hydraulisch systeem is bepalend voor de levensduur.

Heeft er iemand een gebruikte e.v.t. lekke bundel (gratis af te halen)
Ik zou dan de leiding kunnen herstellen en bij mijn auto kunnen monteren.
idem voor de hydrauliekleiding / slang van de hydraulische stuurinrichting.
Het liefste op redelijke afstand van winterswijk.
Het is voor mij dan ook makelijker een mooie reportage met foto,s te maken

Mvgr, Harmen Beskers

08 sep 2007 22:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Dat je de leiding dichtknijpt zal wel meevallen. De dunne leiding zit op een of andere manier in de slangpilaar en die is groot genoeg. De slang is het probleem niet, bij de garage zeggen ze dat er ca. 60 bar opstaat en dit kunnen deze slangen makkelijk hebben. Nogmaals ik denk dat de slangen niet juist geperst zijn. Als ik op dit forum leest hoeveel er al lek zijn geraakt, is dit gezien de leeftijd (mijn auto is van 2003) te veel.

Als je er een andere slang op wilt zetten, waarom laat je dan geen nieuwe leiding maken zonder slang. Volgens mij zijn die slangen er alleen voor om het makkelijker te monteren, verder hebben ze geen functie.

09 sep 2007 11:25
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI 163
Opties: Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 200000
Kleur: Mativoire

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb ook net die leidingbundel laten vervangen, kostelijke zaak.
Volgens een aanbeveling van Citroen moet er ook nog een hitteschildje aan de onderkant geplaatst worden, want daar ligt blijkbaar de oorzaak van het voortijdig lekken van de leiding: te dicht bij de uitlaat!
Ik had de auto was in feite binnengebracht omdat de achtervering rare kuren vertoont (tijdens het rijden valt de achterkant soms naar de laagste stand of springt naar de hoogste stand, dit in een fractie van een seconde).
Of dit nu verholpen is weet ik nog niet, de Lexia meldt geen enkele fout, maar de boordcomputer geeft nog steeds regelmatig de waarschuwing "Pneumatische druk te laag" en noch mijn garage noch de hoofdverdeler in Antwerpen weten wat dit betekent ...

18 sep 2007 15:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
:lol:

Banden oppompen helpt... ;-)

Zie de FAQ :smt003

18 sep 2007 15:25
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende