wagen te stug... veerbollen kapot?
Auteur |
Bericht |
nafanja
|
 wagen te stug... veerbollen kapot?
Beste mensen, ik heb nog een vraag: Ik heb C5 van 2002 met H3+ veersysteem en 235 dkm op de teller. Helaas wordt mijn auto sinds een maand of 4 steeds stugger. Nadat de wagen door een dealer was nagekeken, heeft men de conclusie getrokken, dat dat aan de stugheidsregelaar achterin ligt (zo'n ding met de derde bol erin, dat tussen de wielen zit). Eerste poging tot revalidatie was gewoon LDS olie te verversen... "Er kwam klonterig en troebel iets uit..." zei degene die dat voor mij heeft gedaan. Het werd een tikje beter, maar niet voor lang. Tweede poging was het vervangen van stugheidsregelaar zelf, met de bol daarbij, en nog eens verse olie... Het werd weer een kleine stukje beter, maar helaas... Op vrijdag heb ik de hoogtesensor achterin vervangen, het veert nu veel beter, maar toch niet zoals ik het had. In het najaar is ook een van de veercilinders vervangen geweest... Verschijnselen zijn als volgt, als je op een drempel op- of afrijdt, dan vangt de voorkant het redelijk goed op(toch ook iets stugger dan voorheen) en de achterkant vangt het heel hard op, alsof b.v. een oude BX met kapotte veerbollen. Heeft iemand toevallig al zoiets gehad, of gehoord/gerepareerd Zijn dat de veerbollen die stuk zijn of is dat nog iets anders Is het dan ook mogelijk om de werking van de hoogtesensoren, bollen en die stugheidsregelaars te controleren  Mijn indruk is dat het iig niet aan de veercilinders ligt, want de wagen veert. Als b.v. iemand in- of uitstapt, of je legt iets in de kofferbak dan gaat ie keurig omhoog of omlaag... Help  mijn vrouw is hoogzwanger  maar, na 3 jaar genieten van de wagen, heeft zij nu de hekel aan 
|
08 okt 2007 00:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
Kapotte veerbollen komen niet echt voor , zijn wel te testen bij sommige citro garage's , er bestaan C5 bollen testers ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
08 okt 2007 00:25 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
Je zegt dus eigenlijk, dat de dealer vanalles geprobeerd heeft, maar het probleem is niet opgelost en je hebt wel veel geld betaald? wat een loser van een dealer This wel zo dat, als je een drempel afrijdt, dat ie dan al stug staat, vanwege het oprijden van de drempel. p.s. hoogzwangere vrouwen kunnen wel onberekenbaar zijn. 
|
08 okt 2007 17:59 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
hoe is de status? al opgelost?
|
25 okt 2007 15:45 |
|
 |
nafanja
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
nee, het blijft een raadsel. soms veert ie goed, maar dat, wanneer de achterkant van de drempel afrijdt, kom er een raar gekraak van achteren, ergens onderaan... anders blijft ie stug. Wat mij opvalt is dat ie niet alleen stug is als je van de drempel afrijdt, maar ook dat achterkant omhoog "schiet" op het moment dat achterkant de hoogste punt van de bv drempel bereikt. elektronica misschien?
|
26 okt 2007 00:22 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
Zijn het niet je draagarmlagers die erg ver heen zijn? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
29 okt 2007 13:19 |
|
 |
nafanja
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
als jij bedoelt dat ie kraakt, dan het zou zomaar kunnen... maar de lager rechts is 20dkm geleden vervangen. Ik kan het niet uitsluiten dat ie weer stuk is, bv door kapotte veersysteem 
|
29 okt 2007 13:35 |
|
 |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
Maar staat de draagarm ook 'scheef' onder de auto??
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
29 okt 2007 18:04 |
|
 |
nafanja
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
wat bedoel jij met "scheef" 
|
29 okt 2007 18:22 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
nafanja schreef: wat bedoel jij met "scheef"  Zonder je eigen dealer tekort te willen doen en zonder alle goed bedoelde gissingen van onze medeforummers te willen bagataliseren, blijft het feit dat je met een hoogzwangere vrouw in een niet goed verende C5 zit. Lijkt me niet de bedoeling!!!! Je profiel geeft niet aan waar je woont, maar het wordt tijd voor de ´huisdealer´ denk ik. Als eerder gezegd, geen wonderdokter, maar wel eentje die het echte probleem opspoort en fixed! Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
29 okt 2007 19:51 |
|
 |
nafanja
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
ik zit nu zelf ook te denken om naar "de huisdealer" te gaan  de laatste keer dat ik daar naartoe ging loste het probleem dat ik toen had vanzelf op ...  toen ik op de stoplicht stond net 500 meter voor de inrit 
|
29 okt 2007 22:40 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
ik heb zelf ook last van stugge vering achter, was wel zo dat de LSD te laag stond. maar nu ist nog niet veel beter, ik kijk het nog even aan, anders toch maar eens naar de belgische dealer.
|
29 okt 2007 22:44 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
nafanja schreef: ik zit nu zelf ook te denken om naar "de huisdealer" te gaan  de laatste keer dat ik daar naartoe ging loste het probleem dat ik toen had vanzelf op ...  toen ik op de stoplicht stond net 500 meter voor de inrit  Da's goedkoop! 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
30 okt 2007 09:57 |
|
 |
nafanja
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
na lang zoeken heeft mijn verhal een vervolg gekregen: draagarm rechts achter is vorige week maandag goednagekeken en het is zeken niet de lager, want de dragarm bewegt soepel en geluidsloos. volgens degene die het nagekeken heeft ligt dat zeer waarschijnlijk aan de ... nieuwe veercilinder. Er schijnen meer C5-en te zijn met dit soort probleem, ook bij de andere dealers elders buiten amsterdam en omstreken, die dus kraken en springen. Men beweert dat het ligt aan het vervangen veercilinder, die zou niet per stuk maar per paar moeten gaan, anderst wort het ergens niet goed afgesteld, opgevangen ... zoiets. Ik ben zelf redelijk technisch, maar uitleg had ik niet helemaal opgevangen. Ik zit dus te wachten wanneer de andere garage twee veercilinders tegelijk vervangt en het resultaat aan mijn garage vertelt. Volgens alle garages, die op dit moment door mijn "mannetje" zijn benaderd, weet Citroen Nederland geen raad(misschien wel, maar ze zwijgen als een graaf). Toevallig kwam ik vandaag deze twee draadjes tegen: viewtopic.php?f=8&t=1404viewtopic.php?f=8&t=2007MIJN varaag aan iedereen: zijn er nog meer mensen bij wie veercilinder is vervangen? zo ja, heeft iemand daarna dit probleem gehad - bonken, springen etc? ik zou het zeer op prijs stellen dat men dit poll beaantwordt. viewtopic.php?f=8&t=2033
|
26 nov 2007 22:24 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: wagen te stug... veerbollen kapot?
Volgens mij wordt je aan het bekende lijntje gehouden door een stelletje knutselaars. Veercilinders... per paar... afstellen, kom nou... allemaal gel.l! Veercilinders kan je gewoon per stuk vervangen. veercilinders bepalen niet het veergedrag. Veercilinders lekken alleen. Wat heeft Amsterdam en daarbuiten er mee te maken.... ze maken je maar wat wijs. Draagarmlagers moet je naar laten kijken. Tot nu zijn bij mij 9 van de 10 draagarmlagers links versleten. je geeft aan dat er een kraak in zit, laat ze links naar de lagers kijken Ik denk dat iemand wel wat goed te maken met je heeft dus vraag ze om coulant te zijn met deze reparatie!
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
26 nov 2007 23:00 |
|
 |
|