Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Stikstof ...
Helpt dit nu daadwerkelijk of ???
Aangezien 'lucht' al uit 78,09% stikstof bestaat en er dus percentueel meer stikstof in de banden komt te zitten elke keer bij het oppompen , aangezien het dunnere zuurstof ( 20,94% ) ' verdwijnt' ...
Heeft het dan zin om hiermee de banden te laten oppompen ( kost nog geld ook  )
Of gaat die vlieger van mij niet op ??
Code: http://www.alwaysbemobile.nl/index.asp?page='artikel.asp?id=149'
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
29 jun 2006 13:54 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
te duur volgens mij,
er zitten nog andere stoffen in de lucht ook zoals waterdamp enzo wat hiermee?
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
29 jun 2006 14:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
29 jun 2006 14:13 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Kon je stikstof niet beter samendrukken als lucht?
Hier hebben we stikstof 200bar 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
29 jun 2006 14:19 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
Bij Euromaster.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
29 jun 2006 14:30 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
als je regelmatig je banden bijvuld blijft er vanzelf stikstof over 
|
29 jun 2006 15:37 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
mijn "zomerbanden" zijn gevuld met stikstof.
deze blijven mooi op druk.

|
29 jun 2006 20:28 |
|
 |
rico
|
 Stikstof
FF een vraagje, in dit geval over de voordelen van stikstof in de band. Zoals vermeld door cmyc5. Hier wordt gesproken dat door de band te vullen met stikstof er minder kans is op "oververhitting en een klapband ". Kan deze oververhitting veroorzaakt worden door het uitzettingscoëfficiënt dat door het in verhouding minder uitzetten van de band hierdoor ook de kans op een klapband verminderd. Of is het toch nog iets anders 
|
01 jul 2006 11:34 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?
Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.
|
11 jul 2006 22:02 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Ik sluit me daarbij aan.
Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.
Correct me if I'm wrong.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 jul 2006 00:17 |
|
 |
Pieter1974
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29 Berichten: 269 Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|

Oldenhage schreef: ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet... en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?
Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje. Harm van Beek schreef: Ik sluit me daarbij aan.
Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof. Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk. De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.
Correct me if I'm wrong.
Dat zien jullie correct, je zou de banden eerst vacuum moeten trekken en dan vullen met stikstof voor een maximaal percentage. maar wanneer men naar de chemische samenstelling kijkt, zulo je ontdekken dat de buiten lucht al voor 78 % uit stikstof bestaat. Je moet dus veel moeite doen om die laatste 22% ook om te zetten in Stikstof
SAMENSTELLING VAN LUCHT
NAAM ............. SYMBOOL ............. PERCENTAGE
Stikstof ............ N2 ....................... 78,03 %
Zuurstof .......... O2 ........................ 20,99 %
Argon .............. Ar ........................ 0,93 %
Koolzuurgas ..... CO2 ..................... 0,03 %
Neon ............... Ne ........................ 0,0018 %
Helium ............. He ....................... 0,0005 %
Krypton ............ Kr ....................... 0,0001 %
Ozon ................ O3 ...................... 0,00006 %
Waterstof .......... H2 ...................... 0,00005 %
Xeon ................ Xe ...................... 0,000009 %
Sporen van koolwaterstof,
zwavelperoxide, zwavel- en
chloorverbindingen
..................................................... 0,017481 %
Totaal .......................................... 100 %
Waterdamp ....... H2O .................... 0 tot 4 %
Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......
_________________ Pieter van Lenten
|
12 jul 2006 01:06 |
|
 |
Pieter1974
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:29 Berichten: 269 Woonplaats: De Kwakel
Auto: Peugeot 407 XT 2.0-16V HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 126126
Kleur: Gris Fer
Naar boven
|
Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.
_________________ Pieter van Lenten
|
12 jul 2006 01:12 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Pieter1974 schreef: Het percentage vocht wordt natuurlijk kleiner door stikstof, vocht kan voor problemen zorgen. Echter een compressor installatie droogt de lucht ook dus zal het in een autoband wel loslopen met de luchtvochtigheid.
Niet elke luchtcompressor is voorzien van een luchtdrooginstallatie. Alleen in luchtdrooginstallaties waar de lucht een zeker dauwpunt (lees: lager dauwpunt betekent drogere lucht) moet hebben wordt een luchtdroger toegepast.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 jul 2006 09:37 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Citaat: Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......
Bij Scheikunde op school heb je kunnen leren dat stikstof N7 is en zuurstof O8. Het zuurstof molecuul is dus zeker niet kleiner, maar zuurstof heeft wel een andere eigenschap waardoor het makkelijker door een "rooster" van andere moleculen heen wandelt. Het lsot er als ware makkelijker in op
Waarschijnlijk zouden gassen met veel meer atomen ook beter blijven zitten, zoals Xenon bv. Dat is wel lachen, Xenon in je banden Tuners zijn er vast dol op! Heeft wel als nadeel dat het gas steeds zwaarder wordt (5 x zo zwaar als zuurstof), dus deel van je LM velgen teniet doet! Wat dat betreft moet je ze vullen met waterstof of helium. Geloof dat in F1 ze dat laatste ook doen. Waterstof is enigzins gevaarlijk...
|
12 jul 2006 10:17 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
N2 en O2 zijn qua molecuulformaat gelijkwaardig, beide hebben ze 2 schillen (als ik het me nog goed herinner) aan electronen. Tegen lekrijden zou je de banden met custardvla moeten vullen (zie Brainiac): zolang er plotselinge druk (rijden) op wordt uitgeoefend wordt het spul stevig, door langzame druk (stilstaan) gaat het spul lopen. Lijkt me echter weinig comfortabel  Wat bij N2-vulling in de banden ook meespeelt, is de zogenaamde partiële druk: 100% N2 bij 2,5 bar heeft meer gasdruk (partiële druk, wet van Dalton) dan 78 of 79% onder 1 bar: dat is namelijk 0,78 a 0,79 bar. Dan hangt het inderdaad van de doorlatendheid van het rubber af of het er uit gaat. Mijn gevoel zegt me:ja. Ergo: Windhandel!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 jul 2006 10:22 |
|
 |
|