Aantrekmomenten wielbouten
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
de garage waar ik de C3 heb gekocht liep de wielen na met de momentsleutel.. met de evasion kwam ik in een garage die had mijn wielen vast gezet met de luchtsleutel.. en bijna 1 wiel verloren.. tis dat ik hele rare geluiden hoorde met remmen dat ik ben gaan nakijken... 4 bouten bijna eruit.. 
|
24 maart 2011 21:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33550 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
zo'n luchtsleutel heb je niets aan als je het goed wil hebben ..
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
24 maart 2011 21:37 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13973 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
ik heb er al wel veel plezier gehad van een luchtsleutel
|
24 maart 2011 21:39 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Voor mijn mountainbike heb ik een pot Shimano montagepasta staan. Heb ik ook een klein beetje van op de schroefdraad van de bouten gedaan, om te voorkomen dat ze zo vast gaan zitten/roesten, dat ik ze niet meer loskrijg. Werkt perfect. En toen ik laatst de zomerwielen er weer onder zette zaten de bouten echt niet losser, dan bij het monteren van de winterwielen. En het is niet zo dat het gebruik van de pasta mij er toe aanzet om nog even extra vast te draaien.
_________________ Groeten, Marc
|
24 maart 2011 21:41 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
sja ook hier geldt... iedereen doet wat hij of zij zelf wil... iig ben nu aan het googlen en de specialisten raden het ten zeerste af,,,, dus ik doe het niet... 
|
24 maart 2011 21:43 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Wat raden ze af ? Vet of montagepasta. Dat zijn wel twee wezenlijk verschillende dingen.
_________________ Groeten, Marc
|
24 maart 2011 22:35 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13973 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
als men iets vast zet met een momentsleutel(of zonder momensleutel) vast zet in droge of vochtige toestand,dat wat er tussen zit zit er minder vast tussen in droge toestand
|
24 maart 2011 22:55 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Ja, het belangrijkste is dat je bout en gat schoon is. Dus dat er geen gruis (roest) of zand inzit. Of bedoel je dat niet willy?
Maar gebruik van montagepasta's is een beetje welles nietus verhaal. De een zegt dat je de boel dan te vast draait; de ander dat je de kans loopt dat ze los raken (heel tegenstrijdig). Je hebt ook zat service manuals die zeggen dat je bij nieuwe bouten geen vet/pasta etc moet gebruiken, en dat je bij gebruikte bouten een lichte film moet aanbrengen (meestal hebben ze het dan over motorolie).
In de meer professionelere wereld (bijv. vliegtuigen of scheepvaart) wordt bijna alles met een pasta gemonteerd. Soms om het vaster te maken (loctite etc), en anders dus tegen fretting. Maar daar zijn de aanhaalmomenten dus op afgestemd. Iedereen heeft wel eens op een sleutel staan dansen omdat de wielbout zo vast zat, en deze vervolgens met een knak of gekraak loskomt. Die laatste 2 zaken zijn heel slecht voor de draad (fretting).
Maar als je winterbanden gebruikt gaan je bouten sowieso 2x per jaar los, dus dan is het wat minder kritisch.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
24 maart 2011 23:07 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Maar als er nou gewoon 110 Nm voorgeschreven word, dan zit het toch gewoon goed als dat instelt op de momentsleutel? En met de hand langs de snelweg na een lekke band gewoon flink aantrekken en daarna eventueel (laten) controleren,
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
25 maart 2011 08:27 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Als 110 Nm staat dan is dit een droge torque mits aangegeven dat dit een natte moet zijn. In de vliegtuigbranche werken wij alleen maar met deze torque/momentsleutels en droge en natte (olie of vet) torque waardes. Als je een droge torque waarde nat maakt trek je de bout veel vaster aan dan is voorgeschreven door de constructeur. Materiaal vervorming kan een gevolg zijn (lees beschadigde draad ed.). Met in het ergste geval breuk tot gevolg. Dus ik houdt me strikt aan dit soort waardes welke gegeven worden en al helemaal nat of droog.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
27 maart 2011 20:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Dit is dus precies waarom ik niet wil dat er met een momentsleutel geklooid wordt. Nergens voor nodig als het ook met de hand kan. Vast=vast.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 maart 2011 11:21 |
|
 |
stafford
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2011 12:16 Berichten: 443 Woonplaats: Den Helder stad
Auto: Citroen C5 berline 1.8i 16v
Opties: airco,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 08992
Productienummer: 0460
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 142.000
Kleur: Grilyne ( KNAC**)
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Is het aantrekmoment voor LM anders dan stalen velgen.. mijn Lm velgen zijn aangetrokken op 120Nm..
_________________ Citroen Xantia 1.8i "93 Citroen Xantia 1.8i 16V Pallas "99 Citroen C5 Break 2.0i 16V "01 Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V "00 Citroen C8 2.2i 16V "02 Citroen C5 berline 1.8i 16V "01
Www.garagerene.nl
|
25 apr 2011 17:29 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
en het gevolg dat als je onderweg een wiel moet wisselen je de bouten niet los krijgt misschien de mannen nog wel , maar mijn vrouw zeker niet.
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
25 apr 2011 18:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33550 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Stafford, van de LM's is het ook 110Nm ..
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
26 apr 2011 09:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Aantrekmomenten wielbouten
Dat koppel van 110 Nm wordt (hier?) door iedereen gehanteerd.
Maar het merkwaardige is dat er in de Citroën documenten telkenmale het getal 90 Nm genoemd wordt: Draai de wielbouten vast met 9 ± 1 daNm.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 apr 2011 10:29 |
|
 |
|