Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Auteur |
Bericht |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Dan ben ik wel benieuwd naar het gewicht dat nodig was om dat wiel te balanceren... En zit dat dan enigszins op de plek van de hap?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 mei 2008 00:00 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Onbalans uit 'kromme' schijven is idd iets wat gemakkelijk kan , .... ook bij mijn C5 gebeurt , schijven trokken krom omdat de handremkabel 'op' was ( komt helaas vaak voor ) en die zorgde ervoor dat de handrem altijd lichtjes aangetrokken was en dus de schijven heet werden en krom trokken , ... Onbalans zit er volgens mij altijd wel in een C5 , zeer gevoelige auto , gelukkig niet zo erg als een Peugeot 307 daar zitten exemplaren tussen die simpelweg elke 5 à10 K gebalanceerd moeten worden , volgens mijn bandenboer de moeilijkste auto om echt goed te krijgen , maar de C5 doet ook aardig z'n best om in dit rijtje in de top te staan 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
13 mei 2008 08:50 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Harm van Beek schreef: Dan ben ik wel benieuwd naar het gewicht dat nodig was om dat wiel te balanceren... En zit dat dan enigszins op de plek van de hap?  Kijk maar eens bovenachter op de schijf , 1 foto zegt meer dan 100 woorden 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
13 mei 2008 16:06 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Lijkt een platte kant, niet? 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
13 mei 2008 16:15 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Xinghoe schreef: Vragen: Kunnen de 2 jaar oude voorbanden zo maar naar achteren worden gelegd. (Uiteraard link-links en rechts-rechts). Moet je nieuwe banden na x-aantal km opnieuw laten balanceren? En: Hoe zit het met uitlijnen? Iedereen zal je vertellen dat dit niet kan en niet mag, maar ik doe het al jaren, en als de banden geen vaste draairichting hebben doe ik het zelfs kruiselings. Ik heb er geen problemen mee bij de C5 en bij een vroegere ervaring met de Bora hadden de 5 (!) banden bij 100.000 km nog 4 mm profiel.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
13 mei 2008 16:25 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Zou daar iets opgelast of gelast worden zodat het iets dikker wordt.?? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
13 mei 2008 17:29 |
|
 |
c5hdiaut
V.I.P.
Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51 Berichten: 55 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Als topic-starter wil ik toch nog een aanvulling geven.
Na mijn wielbout-wisseltruc dacht ik dat het goed was, doch bleef er een vervelende vibratie in de voetenruimte en in het stuur (dus NIET echt trillen), ik noem het altijd maar een soort "onrust". Omdat ik al bij Euromaster tot op de gram was gebalanceerd, nu maar even naar "Profile Tyrecenter" en alleen de voorwielen laten balanceren, wat gebeurde door een oudere ervaren monteur, die wist dat C5 een probleem kan zijn en de wielen dan ook met de hand vastzette en met een momentsleutel natrok. Ik heb bij het balanceren gestaan en gezien dat is secuur gedaan,er zat aan iedere kant tussen de 6 en 9 gram. Vol goede hoop (maar met een door ervaring gezonde portie wantrouwen) weer op weg en jahoor, nu was het nog erger, zodat ik tussen de 110 en 130 een serieuze trilling in mijn stuur had! Zelf de "irritante Profile voorwielen" maar even naar achteren gezet, toen was het al weer beter (Euromaster nu dus weer voor) op die vervelende vibratie na. Teruggegaan, klacht voorgelegd, nogmaals balanceren, links en rechts wederom tussen de 6 en 8 gram onbalans binnen een paar dagen?????? Eindelijk nu is het echt goed, maar zoals je ziet kan het balanceren bij hetzelfde bedrijf op dezelfde machine toch verschillende waarden opleveren, wat natuurlijk heel vreemd is, wellicht de manier van opspannen toch net even anders. De opnieuw gebalanceerde "profile" wielen gewoon achter laten zitten, omdat de vervelende vibratie nu geheel weg was en de auto eindelijk rustig is na ± 8 weken klieren. Je bent snel geneigd het probleem bij de banden te zoeken, maar tot nu toe is het altijd weer een kwestie van balanceren gebleken, maar ik kan snappen dat mensen er moedeloos van worden en dan niet eens zozeer van de kosten.
Groet Ulfred
_________________ Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
|
16 mei 2008 15:31 |
|
 |
THEFXR
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 15 jul 2007 04:03 Berichten: 590 Woonplaats: Zuid-limburg
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
dat is al langer bekend, dat de verschillende machines anders gecalibrieerd zijn.
|
16 mei 2008 18:58 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Sjever schreef: Harm van Beek schreef: Dan ben ik wel benieuwd naar het gewicht dat nodig was om dat wiel te balanceren... En zit dat dan enigszins op de plek van de hap? http://img411.imageshack.us/img411/1038 ... fc5ig8.jpgKijk maar eens bovenachter op de schijf , 1 foto zegt meer dan 100 woorden  Ik heb dit ook eens gezien bij de schijven van mijn vorige auto (Xsara). De garage eens gevraagd wat dat was en die zei dat daarmee de remschijf gebalanceerd werd.
_________________ Groeten, Marc
|
16 mei 2008 22:44 |
|
 |
Xinghoe
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Gisteren weer terug naar naar de bandenspecialist met als klacht dat de 2 nieuwe voorbanden trillingen in het stuur veroorzaken (althans daar ging ik van uit). De monteur die mij hielp keek hier niet vreemd van op. Hem gevraagd of hij die klacht meer had gehoord? Ja, antwoordde hij, je rijdt ook Citroen hè...? Zou aan het veersysteem liggen? Enfin, de banden werden weer gebalanceerd en er was dus wederom sprake van onbalans (na een week?). Hij heeft de beide banden tot 4 keer toe op het apparaat laten draaien en telkenmale de band op de velg een halve of kwart slag gedraaid. Vervolgens heeft hij de laatste onbalans met gewichten eruit gehaald en de auto rijdt inderdaad trillingsvrij! 
|
18 mei 2008 21:43 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Xinghoe schreef: Hem gevraagd of hij die klacht meer had gehoord? Ja, antwoordde hij, je rijdt ook Citroen hè...? Zou aan het veersysteem liggen?
Dit is de grootste lulkoek wat ik ooit heb gehoord! Denk dat het eerder aan zijn balanceer kunsten ligt dan aan het veersysteem wat hier totaal niets mee te doen heeft!
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
18 mei 2008 23:18 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Feit is wel dat een citroen ( HP's ) er erg gevoelig voor is ( sommige modellen van Peugeot trouwens ook ) ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
19 mei 2008 08:53 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
nog even een reactie op de foto van de voorremschijf in het bericht van Sjever. Ik heb exact dezelfde "afgeplatte" kant op BEIDE schijven aan de voorzijde. Ik dacht eerst dat er iets door de hitte afgebrokkeld was maar het loopt dermate glad over in het ronde gedeelte dat ik denk dat dit zo hoort, maar vraag me niet waarom. De reden dat ik dit vermeld is dat ik sinds ik mijn C5 heb het stuur of de auto zelf, bij welke snelheid dan ook geheel trillingvrij is. Dus ik denk dat de oorzaak van optredende trillingen zoals in dit onderwerp aangesneden niet ligt in de "afgeplatte" schijven.... Maar misschien heeft iemand een technische uitleg voor deze constructie.
|
19 mei 2008 10:24 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
Vermoedelijk is het inderdaad conform produktie en zal er inderdaad ergens een iets zwaarder stukje ter plaatse van de afplatting zitten...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 mei 2008 10:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Eeuwige onbelans-perikelen bij nieuwe banden
ik zag gisteren op de duitse tv een stukje over een firma die zich had gespecialiseerd in dit soort zaken. daar kwamen mensen met splinter nieuwe audi's en Bmw's die "zwabberde"over de weg.
het eerste wat die man deed was de bandenspanning verlagen, dus het blijkt bij nieuwe auto's toch vaker voor te komen. totale kosten voor zo'n uitlijn/correctie sessie om en nabij de 600 euro...
|
19 mei 2008 15:41 |
|
 |
|