Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt! 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt!
EvilTwin schreef:
De eerste dealer heeft zeker wat steken laten vallen, maar je was het niet eens met de conclusie van die andere dealer die bollen en lagers wilde vervangen, maar dat is dan wel weer logisch. Ik ben het niet eens met het gemak waarmee die de gescheurde tank wegwuifde. Als je 2L LDS bijvult moet je ook altijd nadenken of de bollen nog heel zijn.

Hij zou alleen het lager vervangen en ook hij heeft mij niet op de mogelijkheid van kapotte bollen gewezen. Daar is hij na drie dagen sleutelen pas achtergekomen. Vervolgens heeft hij niet de moeite genomen om mij even te bellen.
Alle schuld werd door hem bij de dealer gelegd die olie bijgevuld had en dat is weer Nizet. Terwijl Nizet achteraf zegt dat het systeem helemaal niet afgelaten hoeft te worden om adals te vervangen. Buiten dat kan ik zelfs bedenken dat als je uit voorzorg de dop van het vat afhaalt dergelijke dingen niet kunnen gebeuren.
Waar ik een probleem mee heb is het feit dat twee dealers in de fout zijn gegaan en ik voor de extra kosten opdraai.
Citaat:
Water is niet het grootste probleem voor de ADALs, maar de manier waarop ze belast worden. Ze zijn ontworpen om stuk te gaan (bij 250 à 300dkm) maar bij lekke bollen moeten ze veel hogere dynamische belastingen (maal 4) opvangen en dan blijkt dat lagers helemaal niet goed tegen dit soort dingen kunnen. Ze zijn ontworpen om al draaiende last te dragen, maar bij de ADALs worden ze zwaar beladen rond een vaste positie, met hele kleine hoekverdraaiingen. De hoofdlagers in bijv windturbines gaan bij stilstand op dezelfde wijze stuk.

Bij meting bij Nizet bleek 1 bol nog 25 Atm en de andere 0 Atm te hebben. De meter waarop het gebeurde leek niet al te fris meer. Bij Nizet hadden ze na alle signalen bij het normale onderhoud toch kunnen constateren dat er dingen niet meer in orde waren. Ze hebben zelfs geen nieuwe rubbers gemonteerd die bij controle bij Spronken helemaal verdwenen waren. Voor mij is het duidelijk genoeg dat ze bij Nizet heel wat steken hebben laten vallen en er vervolgens bij Spronken ook een zooitje van is gemaakt.

07 dec 2009 08:39
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
wat voor auto heb je eigenlijk? 2.0 benzine met hydractive 3+ ??

In dat geval is 25bar de juiste boldruk voor een buitenbol, zoals ik al zei: ze zijn of stuk (0bar) of goed (binnen 10% van origineel) Ik gok dat de middenbol dan ook nog goed is. (~44bar)

Heb je simpel HA3 (geen middenbol) dan is 31bar origineel, 25bar is dan meer verlies dan ik had verwacht maar niet onacceptabel (na 7jr)

Citaat:
Bij Nizet hadden ze na alle signalen bij het normale onderhoud toch kunnen constateren dat er dingen niet meer in orde waren.

ja als je moet bijvullen moet je er bij stilstaan dat er mogelijk een bol lek is, idem met de aanslagnokken en ADALs. Maar je hoort dit als bestuurder ook zelf door te hebben.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

07 dec 2009 10:43
Profiel
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
wat voor auto heb je eigenlijk? 2.0 benzine met hydractive 3+ ??

ja als je moet bijvullen moet je er bij stilstaan dat er mogelijk een bol lek is, idem met de aanslagnokken en ADALs. Maar je hoort dit als bestuurder ook zelf door te hebben.

Het is een 2.0 benzine hydroactive bouwjaar 2002. :oops: 3+ zegt mij niets.
Ik rij 37 jaar auto en ben redelijk op de hoogte wat techniek betreft. De reden waarom ik naar de dealer ga voor onderhoud is dat het niet mijn hobby is om aan auto's te sleutelen. Als er een veerbol kapot was voordat ik naar de garage ging had ik dat zeker gemerkt. Dat ik niet allert genoeg geweest ben om te onderzoeken waar het gepiep vandaan kwam wil ik mijzelf ook nog wel aanrekenen en wellicht had ik ook niet zo veel vertrouwen in de garage moeten hebben. Alleen vraag ik mij dan af waar we mee bezig zijn. Veel geld betalen voor onderhoud en dan zelf toch nog alles moeten controleren lijkt mij eerlijk gezegd wel erg ver gezocht. Ik denk dat ik toch genoeg signalen heb gegeven of had ik ook nog de monteur aan zijn handje moeten pakken en hem moeten wijzen waar hij naar moet kijken. Lijkt mij toch niet!

07 dec 2009 13:25
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
alle C5s hebben Hydractive 3, maar sommige hebben Hydractive 3+.

In dat laatste geval heb je variabele veer- en demperkarakteristiek, dmw een extra inschakelbare bol, per as. De computer schakelt die bollen in of uit, afhankelijk van snelheid, stuuruitslag, langs- en dwarsversnelling etc.

HA3: 1 bol per wiel, 4 totaal.
HA3+: 1 bol/w + 1bol/as, 6 totaal.

Makkelijk herkenbaar: je hebt bij HA3+ een sportknop tussen de hoogteregelaars:
Afbeelding

Bij HA3+ zijn de buitenbollen achter 25bar, dus die vervangen als die 25bar heeft slaat echt nergens op.

Citaat:
Maar je hoort dit als bestuurder ook zelf door te hebben.

Het gaat mij er meer om dat je meestal een Citroën hebt voor het comfort en dat wordt met een lekke bol wel wat minder, ik ken mensen die al bij 10% drukverlies klagen. Een missende aanslagnok levert bij iedere drempel een luide kloink op, stukke ADALs, piepen en kraken, maar omdat het achter is kan je dat wel eens missen als je er niet op let.
Je hoeft dus geen verstand te hebben van auto's, om dat te constateren.

In de familie

07 dec 2009 18:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
ET ik ben het wel met je eens wat betreft dat bestuurders ok moeten letten op mankementen..
maar de TS heeft de auto naar de dealer gebracht omwille van het piepen en kraken..
en als de dealer je dan "wandelen" stuurt of zegt dat het gemaakt is..
hoef je zelf als leek toch niet als nog bedenkingen te hebben...

ik heb de dealers waar ik vroeger kwam ook altijd duidelijk gemaakt..
jullie staan in voor onderhoud en wat het kost, kost het..
maar zodra ik voel dat jullie mij bedonderen of wat dan ook.. dan kunnen jullie de boom in...

ik vind dat je moet kunnen vertrouwen op de kundigheid van een dealer.. want als je dat niet meer kan.... :(

07 dec 2009 20:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Laat duidelijk zijn dat ik de dealer(s) absoluut niet in bescherming neem, sterker nog, ik heb al meerdere malen in dit draadje vraagtekens gezet bij hun acties, vooral dat laatste nieuws dat een in mijn ogen goede bol met 25bar vervangen is.

Daarnaast verwacht ik gewoon van bestuurders dat ze een bepaalde mate van kennis hebben van de auto. Als die ontbreekt dan zal ik proberen die leemte op te vullen, maar ik mag daar toch wel verbaasd over zijn?

Dus ja, het onderhoud door de dealers is knullig en ondeskundig gebleken, dat is in dit geval duidelijk, da's ook al vaak genoeg voorbij gekomen. Maar je mag je daar als bestuurder nooit achter verschuilen; je blijft zelf verantwoordelijk.

In de familie

07 dec 2009 22:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik ben het ook niet oneens met je hier ..
maar ik wil alleen zeggen, dat als een dealer zegt dat iets normaal is of gerepareerd dan mag je ervanuit gaan dat het inorde is.. ten minste als het HP betreft..

jij zit wat meer in het hele gebeuren en dan weet je precies waar je op moet letten etc
maar als iemand voor het eerst een HP auto koopt dan ben je eigenlijk een leek.. en dan kan het zijn dat sommige dingen niet opvallen..

Citaat:
In juni mijn C5 voor een beurt bij de dealer geweest en deze heeft een leiding + retour code 4014ET vervangen. Ook is er toen 2 liter LDS olie bijgevuld. De auto piepte en kraakte rechtsachter bij het uitstappen als de auto omhoogkwam. De dealer heeft iets gesmeerd en het was een kleinigheid volgens hem

dus ga je ervan uit het is inorde vooral bij Nizet (die op zijn kph's een heeft staan dat hij al 40 jaar dealer is...)

Citaat:
Twee weken geleden echter begon de auto weer rechtsachter te piepen. Ben naar de dealer geweest maar deze gaf aan geen tijd te hebben en vroeg of ik later eens kon terug komen.
Omdat de auto op een gegeven moment ook tijdens het optrekken en af remmen flink kraakte (steeds rechtsachter) vertrouwde ik het niet meer en ben naar de dichtsbijzijnde deale in Beek (L) gereden

de TS heeft echt wel aktie ondernomen maar de dealer had geen tijd...
daar gaat in mijn ogen de dealer de fout in...

07 dec 2009 22:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik heb dus een H3+ met het sportknopje!
Wat het controleren betreft ben ik het ook helemaal met je eens. Ik heb ook vaker de veerwerking gecontroleerd zelfs met twee man tegelijk de achterkant ingedrukt maar het was net zoiets als met het verhaal van de kiespijn, bij de tandarts is de pijn altijd weg. Zo hier ook geen gepiep te horen op dat moment om promt weer terug te keren op een moment dat je het niet verwachtte. De vering werkte ook prima geen geklonk of andere geluiden. Ik klus niet graag aan auto's maar ben best freakerig in het controleren van de olie, bandenspanning verlichting en zelfs de LDS. Er is mij niets opgevallen van een te hoog peil de olie was net te zien onder in het filter. Denk dat ik dus eigenlijk best wel OK ben wat zelf opletten betreft maar ik lig inderdaad niet regelmatig met een zaklamp onder de C5. Zou ik trouwens ook nooit doen zonder hem op te bokken. Krijg ik nu mijn diploma betrokken C5 rijder? :smt193

08 dec 2009 00:29
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
hbamp schreef:
Krijg ik nu mijn diploma betrokken C5 rijder? :smt193

Dat werd je al toen je je hier inschreef :P ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

08 dec 2009 09:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
maar die dealers moeten hun diploma inleveren :P

In de familie

08 dec 2009 10:56
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6