Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1??? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Ik zag net een voorbeeld hoe je je koplamp moet vervangen van je C5.. :shock:
Dat is een complete operatie.. ik zag een kale neus.. de grill eraf, bumper.. etc. etc...
Terwijl de wet je verplicht reservelampjes bij je te hebben.. Ik ga echt niet de hele voorkant uit elkaar slopen voor een lampie!! Is dat echt zo moeilijk..
Ik heb strakkies een C5 ph1 Exlusive.. die behoort xenon lampen te hebben toch? En dan zo'n operatie..dat betekent bij mij.. garage! :oops:


21 jun 2009 14:40
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Bij een Ph1 kun je de lampen vervangen zonder de hele bumper eraf te halen, zeker als je er een spiegel en een punttang bij gebruikt.
Maar heb je niet al te dikke handen en een beetje ervaring lukt het blindelings ook wel.
Een groter punt kan zijn dat het stekkertje soms erg vast op de lamp zit.

Bij Xenon speelt dit probleem veel minder, die lampen zitten verder naar achteren en zijn makkelijker te bereiken.

Bij de Ph2 blijft het een probleem, voor het verwisselen van een halogeenlamp moet haast altijd de bumper eraf.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


21 jun 2009 16:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Die hele "verplichting" is met Xenon sowieso onzin

1) Xenon gaat 5* zo lang meer, voordat ze op zijn gaan ze van kleur veranderen (meer roze/paars)
2) niemand rijdt rond met reserve Xenon pitten (à 2*~80eur, altijd per twee vervangen ivm kleurverschil)
3) vanwege het hoogspanningscircuit (>20.000 V) wordt aangeraden Xenon pitten niet zelf te vervangen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


21 jun 2009 16:31
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33541
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Ik ben nog steeds met m'n eerste setje Xenon lampjes bezig, dus dat vervangen zal wel loslopen ( eer ze überhaupt stuk gaan ) ;)

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


21 jun 2009 17:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Mijn ex-C5 heb ik 1 nieuwe Xenonpit moeten geven. Inderdaad een best groot kleurverschil.
Heb ik overigens wel laten doen.

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


21 jun 2009 19:01
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Pfew.. ik hoop maar dat die lampen een tijdje mee blijven gaan dan, ik ga echt niet bij 20.000v zitten hannesen.. :smt017

*flashback naar brommer tijd, lekke bougiedop, al rijdend eraf getrokken, omdat de motor niet uit ging.. AAAUW!! *

Exclusives hebben altijd Xenon toch? :?: Ook al zijn het Ph 1 ..


21 jun 2009 19:52
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
The_M schreef:
Exclusives hebben altijd Xenon toch? :?: Ook al zijn het Ph 1 ..


Yep

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


21 jun 2009 20:23
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
EvilTwin schreef:
3) vanwege het hoogspanningscircuit (>20.000 V) wordt aangeraden Xenon pitten niet zelf te vervangen.


Hoe werkt dat dan die 20.000 volt?
Heb zelf één van mijn koplampen vervangen.
En afgezien van de schrik die me overkwam naar aanleiding van de verkoopprijs, kan ik me herinneren dat er op de verpakking zo iets stond van 35 volt - 85 watt :smt017 .

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


24 jun 2009 23:37
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Als je de auto verlichting ombouwt, dan resulteert dat in meer licht in combinatie met lager stroomverbruik. Met zo,n set beschik je over auto verlichting van de nieuwste generatie. Met een xenon conversie set vervang je de standaard halogeen verlichting van je auto met de nieuwste techniek.

xenon ombouwset De conversie sets bestaan uit 2 D2s of D2r buizen, voor iedere lamp een ballast en een starter, montage materiaal en een handleiding. Een xenonverlichting pakket wordt compleet geleverd met stekkers, starters en omvormers.

Als je xenon verlichting wilt aanschaffen, koop dan een goede set.
Er worden op internet veel goedkope conversie sets aangeboden. Koop altijd lampen in een goede verpakking, waarbij de lampen niet kunnen beschadigen. Let ook op de bedrading, die moet goed zijn want dit systeem werkt met 20.000 Volt.

XenonVision adviseert wel om de conversie set door een specialist in te laten bouwen. Er moeten onder meer twee omvormers worden geplaatst, die de spanning van 12 naar 20.000 Volt transformeren, nodig om de xenonverlichting te kunnen ontsteken.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


25 jun 2009 00:23
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
EvilTwin schreef:
3) vanwege het hoogspanningscircuit (>20.000 V) wordt aangeraden Xenon pitten niet zelf te vervangen.
Als fabrikant zou ik dat schrijven om claims te voorkomen want je weet maar nooit wat mensen gaan doen. En de fabrikant hoeft de garagerekening niet te betalen....
Wordt ook aangeraden om TL buizen ook door een elektricien te vervangen :lol: Die hebben tenslotte ook een ontsteekspanning (~1000V).

L A schreef:
Hoe werkt dat dan die 20.000 volt?
Heb zelf één van mijn koplampen vervangen.
En afgezien van de schrik die me overkwam naar aanleiding van de verkoopprijs, kan ik me herinneren dat er op de verpakking zo iets stond van 35 volt - 85 watt :smt017 .

Bijna goed ;-) De normale brandspanning is ~80V, het vermogen ~35 Watt. De hoogspanning is nodig om de ontlading in de lamp op gang te brengen. In principe hetzelfde als in een TL-buis, maar om verschillende redenen is de benodigde spanning een stuk hoger.


25 jun 2009 06:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 12 jun 2009 17:41
Berichten: 26
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Break 2.0 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9292
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Een Xenonlamp heeft een anode (+)en een kathode (-). Hiertussen moet een vonk onstaan die het werkelijke licht gaat geven. Om die vonkoverslag van anode naar kathode te krijgen, moet er heel kortstondig een ontsteekspanning opgebouwd worden van 20.000 volt. Het xenongas is een goede geleiding van de vonk tussen de anode en kathode en realiseert een helder licht welk kleurenspectrum het daglicht het meest benaderd. Of de brandspanning 80 volt is, weet ik niet uit mijn hoofd. Lijkt me aan de hoge kant.

Om een lamp te vervangen is goed te doen. Geen gevaarlijk klusje. Wel het advies om een veiligeidsbril op te zetten omdat de lamp onder druk staat. Better safe then sorry.

In de bioscopen wordt ook gewerkt met xenonlampen. Een lamp van 3000W heeft de zelfde ontsteekspanning nodig van 20.000 volt. Daarna draait de lamp op een spanning van 28-30V met een stroom van 100 Amp.


25 jun 2009 15:31
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Fillempie schreef:
Een Xenonlamp heeft een anode (+)en een kathode (-). Hiertussen moet een vonk onstaan die het werkelijke licht gaat geven. Om die vonkoverslag van anode naar kathode te krijgen, moet er heel kortstondig een ontsteekspanning opgebouwd worden van 20.000 volt. Het xenongas is een goede geleiding van de vonk tussen de anode en kathode en realiseert een helder licht welk kleurenspectrum het daglicht het meest benaderd. Of de brandspanning 80 volt is, weet ik niet uit mijn hoofd. Lijkt me aan de hoge kant.
Het Xenon-gas geeft licht direct na het ontsteken. Er gaat dan een flinke stroom door de lamp die metaalzouten laat verdampen. Deze worden geioniseerd en stralen het 'echte' licht uit (een Xenon lamp is dus een metaalhalogenide gas-ontladingslamp met Xenon vulgas). De samenstelling van de metaalzouten bepaalt de kleur.
Voordeel van Xenon tov bv. Argon is dat het opwarmproces sneller gaat (seconden ipv minuten). Dat is bij auto's belangrijk. Nadeel is dat de hoge druk nodig en hoge ontsteekspanning. Bij een koude lamp zou een onsteekspanning van 7 kV kunnen lukken. Bij ~10 kV lukt het zeker. Maar om ook een warme lamp te kunnen onsteken is >12kV nodig. Voor de zekerheid worden er pulsen van 20 kV opgewekt.
De brandspanning is echt ~85 V (zie hier). De ballast varieert de spanning om de lamp om het vermogen te sturen. En er staat een wisselspanning op.
Jacco


25 jun 2009 20:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Dank voor de uitleg :smt023 en de veiligheidstip :smt038 goed om te weten

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


27 jun 2009 00:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Ik heb zelf de lampen vervangen van mijn c5, ik had geen zin om 60 euro te gaan betalen bij een garage.
Heb ff het forum doorgelezen, en zag het eingenlijk niet zitten om het zelf te gaan doen. Toch maar aan de gang gegaan, en het viel mee.

Motorkap open, de plastic kappen links en rechts eraf gehaalt. Eerst de accu eruit gehaald (10min) Toen kon ik mooi bij de draaidop waar het lampje achter zit. stekkertje eraf (zit redelijk vast) daarna ijzeren klipje losklikken, dan zit het lampje al los (goed vasthouden, anders kan hij in de koplamp vallen). Lampje eruit gehaald (goed kijken hoe je hem er uithaald, dan weet je precies hoe het nieuwe lampje er weer in moet). Nieuwe lampje er weer in gedaan, klipje er weer op, stekkertje er weer aan, en draaidop er weer op. Vergeet de accu niet , anders krijg je een start probleem hahaha.

De andere kant gaat iets moeilijker, maar je weet nu hoe het gaat, want je hebt net de andere kant gedaan.

Mijn handen zijn niet redelijk groot, das wel een voordeel. Als je grote handen hebt kan je wel eens een probleem hebben.

Al met al ben ik er ongeveer 40 min mee bezig geweest.

Succes

Groet Harald. :cit4


22 apr 2010 21:23
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 jun 2009 20:38
Berichten: 16
Woonplaats: Biddinghuizen
Auto: Citroen C5 1.8 tourer
Opties: veel en lekker lux
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: wooooow! Lampje vervangen bij de C5 ph1???
Goedenavond

Vandaag ook eens 2 lampjes vervangen.
Rechterhand is van al het vel ontdaan zo weinig ruimte heb je aan de rechter kant.
Ik heb ze beide vervangen want als er 1 stuk is komt de ander ook zo is mijn ervaring.
Aan de linkerkant kan je gellukig de accu weghalen.geeft veel ruimte voor mijn niet al te kleine handjes.
Het is een beetje als viool speelen met boks handschoenen aan.
O ja, wat mij ook opviel is dat het instruktie boekje anders aangaf dan dat het in werkelijkheid is,
dat hielp ook niet echt mee. Een spiegeltje bood uitkomst.
Tuurlijk heb ik eerst de moeilijke kant gedaan zodat 1 lampje mij al 40 minuten kostte :smt043 :smt043

_________________
Groeten, Hans Vollebregt


22 apr 2010 21:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.