later inbouwen van xenon ?!
Auteur |
Bericht |
DON
|
 later inbouwen van xenon ?!
Hallo, ik ben nieuw hier en heb me zojuist voorgesteld in de daarvoor bestemde topic
Ik vroeg me af of het mogelijk was om C5 xenonverlichting van de EXCLUSIVE over te zetten naar een Ligne Prestige ?
En wat de kosten hiervan zullen zijn ?!
Ik heb al op meerdere sites gekeken en de een heeft het er over dat auto na juli 2006 bij xenon verlichting OOK koplampsproeiers moeten hebben (dus na juli 2006 betekent ook montage na deze datum).
De andere sites beweren weer dat deze regeling pas ingaat vanaf januai 2007 ?!
En waar dient die sproeiinstallatie eigenlijk voor ??
gr Don
|
22 nov 2006 01:56 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
beste,
er is een verschil tussen NL en Belgie, ik spreek over B.
In B mag je xenon achteraf niet inbouwen. Wagens met Xenon moeten over volgende zaken beschikken:
- automatische regelaar voor lichten (een citroen staat altijd goed)
- koplampsproeiers/wissers: dit om eventuele vuile deeltjes op het glas weg te doen (kunnen de lichtstraal afbuigen, afbreken, of kunnen opwarmen en zo het een en ander doen kapotgaan)
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
22 nov 2006 09:19 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
maeseelek schreef: .... - automatische regelaar voor lichten (een citroen staat altijd goed) - koplampsproeiers/wissers: dit om eventuele vuile deeltjes op het glas weg te doen (kunnen de lichtstraal afbuigen, afbreken, of kunnen opwarmen en zo het een en ander doen kapotgaan)
Als een Citroen altijd goed staat, waarom zijn er dan nog aparte "snellere" stelmotortjes voorzien? Bij een drempel zie je de lichtbundels sneller dan de carrosserie zich herstellen...
Ik denk dat daarin al het antwoord opgesloten ligt.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
22 nov 2006 09:23 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Die strenge regels gelden nu vanaf 1 januari 2006 , nog niet voor auto's ouder dan dat  , deze hebben tijd om hun setje aan te passen ...
Lees deze site maar even , dat is de enige die klopt qua info :
Ministerie van verkeer & waterstaat
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 nov 2006 10:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|

Op de C5-L heeft een Engelsman de omgekeerde beweging gemaakt (Xenons vervangen door Halogeen, omdat hij vervangende pitten te duur vond  ) dat bleek te werken, maar er zijn een aantal zaken om rekening mee te houden, naast de wetgeving:
 Xenons hangen aan de Hydractive computer, C5s met Xenon hebben altijd H3+ een Ligne Prestige heeft dit niet, het lijkt me dus dat je ze dus ook niet kunt verbinden. Uit die Engelse ervaring blijkt dat H3+ geen input van de Xenons nodig heeft, maar dat het waarschijnlijk andersom werkt: De Xenons krijgen input van de Hydractive computer (over de stand van de auto)
 Xenons van de eerste generatie komen zonder mistlampen (is ook niet nodig)
 Sproeiers zijn zeker verplicht, hierbij hoort naat de sproeiers en de hogedrukpomp, ook een ander, groter, wisserreservoir en een nieuwe bumper. Ik ga er vanuit dat de bevestigingspunten voor de sproeiers er al zijn.
 Ik denk ook dat het verlichtingssignaal naar het grootlicht gaat bij Xenon, maar het zou kunnen dat dit vanuit de BSI in te stellen is.
 Een enkele 2e hands Xenon unit (onduidelijk of dit met starters, pitten, en elektronische ballast is) kost bij bart ebben ~500EUR
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 nov 2006 12:58 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Weinig rendabel lijkt mij en een hoop rompslomp ...
EvilTwin schreef: Op de C5-L heeft een Engelsman de omgekeerde beweging gemaakt (Xenons vervangen door Halogeen, omdat hij vervangende pitten te duur vond  ) dat bleek te werken
Had dit al eerder van je gelezen , blijf het onbegrijpelijk vinden ... Xenon is juist uitermate prettig , gaat tig x zo lang mee en valt best mee om te vervangen wat ik van Harm begreep ... hier al 275K met dezelfde pitten

_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 nov 2006 13:00 |
|
 |
maeseelek
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:13 Berichten: 592 Woonplaats: Vlaanderen
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Naar boven
|
EvilTwin schreef: :arrow: Xenons van de eerste generatie komen zonder mistlampen (is ook niet nodig)
waarom hebben ze er dan bij de phII wel bijgestoken?
_________________ op de oprit: ... (in bestelling) 1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13 1 x C4 1.6e-HDI '12
TE KOOP 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ... 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris
exit: 1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06 C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03 Smart For2 cabrio CDi
|
22 nov 2006 13:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Staat mooi ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 nov 2006 13:12 |
|
 |
DON
|
hmmm leuk dat het al een aardig discussiepuntje is geworden !
Ik heb contact gehad met een XENON-verkoper en die mailde mij dit antwoord:
Citaat: Beste Don, Voor de C5 heeft u een H7 fitting Xenon set nodig. Deze is vanaf € 179,- te bestellen via onze website. U kunt dan tevens een keuze maken uit verschillende kleurtemperaturen. Aangezien wij een internet winkel zijn kunnen wij de inbouw niet voor U verzorgen. De inbouw is gemakkelijk zelf te doen aangezien de kit plug & play is. De enige eis waaraan de auto moet voldoen is dat de auto een bouwjaar moet hebben van voor 1-01-2007. De nieuwe wetgeving van de koplampsproeier en de automatische niveauregeling geldt aleen voor auto's die vanaf 2007 gekentekent worden. Mocht U verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag.
dus zoals ik het nu lees gelden de eisen voor xenon alleen voor nieuwe auto's of iig auto's gemaakt NA medio 2006 of januari 2007 ???!!!
wie ? 
|
22 nov 2006 15:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 nov 2006 15:39 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
tja , let op verkoopsbabbeltjes zijn leuk maar achteraf??
ik heb nooit Xenon gehad en in belgie ook niet echt nodig omdat hier alle straten voldoende verlicht zijn zodat je zelfs zonder verlichting zou kunnen rijden.
maar ik vind de gewone verlichting op de C5 zeker niet slecht te noemen.
deze geven ook op donkere wegen echt een goed zicht. 
|
22 nov 2006 15:42 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|

DON schreef: hmmm leuk dat het al een aardig discussiepuntje is geworden ! Ik heb contact gehad met een XENON-verkoper en die mailde mij dit antwoord: Citaat: Beste Don, Voor de C5 heeft u een H7 fitting Xenon set nodig. Deze is vanaf € 179,- te bestellen via onze website. U kunt dan tevens een keuze maken uit verschillende kleurtemperaturen. Aangezien wij een internet winkel zijn kunnen wij de inbouw niet voor U verzorgen. De inbouw is gemakkelijk zelf te doen aangezien de kit plug & play is. De enige eis waaraan de auto moet voldoen is dat de auto een bouwjaar moet hebben van voor 1-01-2007. De nieuwe wetgeving van de koplampsproeier en de automatische niveauregeling geldt aleen voor auto's die vanaf 2007 gekentekent worden. Mocht U verder nog vragen hebben dan horen wij dat graag.
dus zoals ik het nu lees gelden de eisen voor xenon alleen voor nieuwe auto's of iig auto's gemaakt NA medio 2006 of januari 2007 ???!!! wie ? 
Maar nu stel je opeens een andere vraag!. De vraag was of je een originele Xenon set over kunt bouwen. Dit laatste mailtje gaat over een aftermarket setje en inderdaad, dit mag voor auto's t/m bouwjaar 2006. Je krijgt dan ee xenon lamp die in een H7 fitting past, origineel Xenon heeft D2R
De originele xenons overzetten is dus een stuk ingewikkelder, wat ook een oorzaak kan zijn dat je het nooit kon krijgen als optie op de Ligne Prestige.
Voor wat betreft de mistlampen: Jammer dat die missen op de ph1. Dit terwijl de voorbumoper er de perfecte gaten voor heeft!. Misschien dat iemand er ooit nog dagrijlichten oid in weet te plaatsen op een fraaie manier (dit heeft iemand op het duitse C5 forum gedaan, omdat het daar wettelijk verplicht schijnt te worden)

_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
22 nov 2006 15:44 |
|
 |
DON
|
nou de vraag was niet zo specifiek bedoeld om de originele over te zetten, was eigenlijk mijn eerste suggestie tot dat ik ging googlen op xenon+inbouwen
Maar waarom moet je bij een originele set wel aan de eisen voldoen en de, zoals jij ze noemt, aftermarket sets niet ?? 
|
22 nov 2006 15:49 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Heren lees nu even de site van verkeer & waterstaat ! :
Citaat: Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
22 nov 2006 15:51 |
|
 |
DON
|
logisch dat je steeds verwijst naar deze site, maar dan nu deze site...
http://www.goxenon.nl/
en dan zoeken bij FAQ en dan de laatste vraag
Ik werk zelf voor de overheid en het verbaast me niets, mocht dit kloppen, dat ze deze nieuwe uitzondering nog niet hebben doorgevoerd op de site van het Ministerie van verkeer & waterstaat...
meerdere sites waar ze dus die xenon-kits verkopen hebben dus dezelfde conclussie. En natuurlijk zou dit ook een verkooptruc kunnen zijn, maar vind het wel vreemd dat dit dus op de meeste sites staat....
|
22 nov 2006 16:40 |
|
 |
|