Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 vervangende speakers - geen bas? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: vervangende speakers - geen bas?
Tja, als je het zo vertelt klinkt dat wel logisch met die kleinere diameter. Hoe jij zo snel ziet dat het een 13cm diameter is, is me niet duidelijk. Op de doos staat overigens Inbouwdiepte: 80mm, doorsnede 170mm. Hoe ze aan dat laatste komen is me een raadsel. Zelfs de kunststof ring die erOMheen zit (met gaas/rooster ervoor) is nog geen 160mm...
De werkelijke diameter van het frame (zonder de bevestigingsoren) is ca.128mm. En een conus van kunststof, dus een stukkie zwaarder dan van papier.

Alleen moet ik je tegenspreken op het gebied van de magneet: Diameter: 80mm, dik 22mm. Dat leek me nog niet zo slecht. Maar ja, houd ik toch die kleine diameter van de conus over... :-(

De miskoop lijkt overigens mee te vallen, want bij de Lidl mag je alles tot 30 dagen na aankoop terugbrengen zonder opgaaf van reden. Je krijgt gewoon je geld terug.
Jammer van de moeite, maar weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

04 aug 2009 14:37
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
de meeste/alle 130mm speakers hebben van die montagelipjes; 165mm modellen hebben dat doorgaans niet. Die afmetingen zijn behoorlijk gestandaardiseerd (het heeft geen nut speakers te maken die nergens inpassen ;)
Overigens zijn kunstof (polypropyleen) conussen doorgaans lichter dan papieren conussen. Alleen composietconussen (kevlar/carbon) zijn vaak zwaarder vanwege de epoxy-achtige hars. De laagweergave heeft voor een gedeelte te maken met het conusgewicht, maar ook met andere factoren (je kan niet automatisch zeggen welke conus de beste laagweergave heeft)

De magneet lijkt op jouw foto's inderdaad groter dan op de doos, en is ook groter dan de magneet van de standaard c5 speaker, maar het is niet speciaal groot ofzo. Ook wordt het rendement van een speaker bepaald door de spreekspoel en constructie daarvan tesamen met de luchtspleet (en het conusoppervlak dus).
Dat het rendement laag is bleek ook uit je verhaal; de tweeter van de c5 was te hard. En bij alleen vervangen van je speakers is al het rendement meegenomen doordat je radio dan minder vermogen hoeft te leveren (met bijbehorende vervorming). Neem je een losse versterker, dan is dat minder van belang, en meer van belang hoeveel vermogen je speaker kan bolwerken.
Daarin is deze speaker tot op zekere hoogte eerlijk:
het nominale vermogen is 20W (en zelfs dat kan nog overdreven zijn; 20 Watt nominaal over het hele spectrum is namelijk best veel).

Ik zo ze sowieso terugbrengen omdat ze ten eerste niet voldoen, maar ze passen ook niet goed.
Als ik een betere basweergave voor heel weinig geld zou willen, dan zou ik denk ik deze proberen (maar dat heb ik hier al verteld):
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1104
Volgens mij is deze prijs per 2 (ze worden per 2 in doos verzonden vanaf de fabriek althans)
ff mailen voor de zekerheid.

04 aug 2009 15:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Dank voor je ruime uitleg Guido.

Begrijp ik goed overigens dat je die 'gewone' basluidsprekers aanbeveelt omdat je 2- of 3-wegdingen niet zinvol acht? Of is dat omdat die meteen veel meer gaan kosten? Ik kan me zomaar voorstellen dat een 2-wegsysteem een helderder geluid geeft in de auto, of is dat maar illusie.

04 aug 2009 15:37
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Voor de voorportieren raad ik absoluut een basluidspreker aan ipv een coaxiaalsetje.
Doorgaans zijn de 'losse' basluidsprekers beter gebouwd op het weergeven van lage tonen dan de coaxiaalluidsprekertjes die een tweetertje in het midden hebben (grotere rolrand, meer conusoppervlak (middenstuk mist niet), soms sterkere magneet).
Daarnaast heb je al een tweeter in je dashboard die voldoet. Een tweeter laag in de deuren kan ook nog voor een ongebalanceerd geluidzorgen: hoge tonen worden heel goed geabsorbeerd door stof zoals kleding. Als je alleen in de auto zit dan kunnen hoge tonen uit de rechterdeur ongedempt je oor bereiken. Als je daarop je tonale balans op afstemt, kom je hoog te kort als je een medepassagier hebt.

Achter kan je misschien beter een coaxiaal setje nemen; je hebt daar immers geen losse tweeter.
Zelf zou ik weg blijven van de '3 weg coaxiaalspeakertjes'.
De gebruikte scheidingsfrequentie is doorgaans zo hoog dat elke tweeter dit kan weergeven (en er geen behoefte is aan een 'mid tweeter', en hoe meer elementen, des de meer interferentie, en meer er ook bezuinigd wordt (het budget komt uit de lengte of uit de breedte zeg maar).
Eigenlijk alle 3weg coaxiaalsetjes klinken in mijn oren slechter dan de beter presterende 2 weg coaxiaalsetjes.
Kijk bij de aanschaf van een speaker ook naar de rolrand (ophangrand tussen conus en frame). Bij een goede speaker is deze van rubber, en niet van 'foamachtig' schuimrubber. Echt rubber heeft betere dempingseigenschappen en kan beter tegen veroudering door omgevingsfactoren (uv licht, temperatuurswisselingen). Foamranden zijn veel goedkoper, dus je weet dat als je een speaker met foamranden koopt hier serieus bezuinigd is (dus misschien ook op andere delen).

04 aug 2009 15:47
Profiel
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Als ik een betere basweergave voor heel weinig geld zou willen, dan zou ik denk ik deze proberen (maar dat heb ik hier al verteld):
http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=1104
Volgens mij is deze prijs per 2 (ze worden per 2 in doos verzonden vanaf de fabriek althans)
ff mailen voor de zekerheid.

Daar zal ik eens over nadenken. Als ik er twee bestel ben ik bijna 65 euro kwijt, alles bij elkaar. Da's toch een ander bedrag dan die dingen van de Lidl. Krijg er wellicht meer voor, maar toch. Zo heel ontevreden ben ik nou ook weer niet.

Gaan die 165mm diameter gewoon in mijn deur passen trouwens?

04 aug 2009 16:54
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
ja, ik denk dat zo ongeveer alle 165mm speakers passen. Bij mij was er althans voldoende ruimte voor de magneet.
Op ebay kost de betreffende speaker trouwens ongeveer 52 euro per paar incl verzenden:
http://cgi.ebay.de/16cm-Monacor-Carpowe ... 0.m14#shId
Heel wat anders natuurlijk dan 13 euro, maar wat ik begreep was dat meer een achteruitgang. Dan is 13 euro natuurlijk weer veel.

hier zijn ze ook niet duur (paarprijs):
http://www.n-joymusic.nl/nl/Carpower-CRB165PS.html

04 aug 2009 17:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik had in de Ph2 de speakerx van sony xplod en die waren prima..

idd 165 doorsnee ..
wilde ze in de ph3 inbouwen maar dan moet ik het hele deurpaneel loshalen.. :evil:

04 aug 2009 17:13
Profiel
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Op ebay kost de betreffende speaker trouwens ongeveer 52 euro per paar incl verzenden:
http://cgi.ebay.de/16cm-Monacor-Carpowe ... 0.m14#shId

Je verwacht dat dit een veel beter geluid gaat geven dan de standaard speakertjes?

GuidoK schreef:
Heel wat anders natuurlijk dan 13 euro, maar wat ik begreep was dat meer een achteruitgang. Dan is 13 euro natuurlijk weer veel.

:-) :-)

04 aug 2009 17:39
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroentje schreef:
Je verwacht dat dit een veel beter geluid gaat geven dan de standaard speakertjes?

Ik kan natuurlijk niet met jouw oren luisteren, maar ik verwacht van wel.
Het opgegeven rendement is aardig (89dB), voor de rest worden àlle denkbare speakerparameters vrijgegeven, en zijn best behoorlijk (redelijk lage resonantiefrequentie en goede dempingsfactor; geschikt voor semi-open inbouw (deuren), en ik had in mijn vorige auto'tje de 13cm versie, die behoorlijk goed in het laag presteerde. In mijn huidige c5 vond ik het geluid ook behoorlijk vooruitgaan bij vervanging van de speakers (door welliswaar een ander setje, maar enigzins vergelijkbaar).
Alle factoren voor een aanzienlijke verbetering zijn in theorie aanwezig.
Echter als je een enorme discodreun verwacht zoals je wel eens hoort langskomen moet ik je teleurstellen; dan behaal je alleen maar met een behoorlijke subwoofer en dito versterker.

04 aug 2009 18:34
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat handig kan zijn, is om de originele luidsprekers uit te proberen op een gewone versterker met dezelfde impedantie, gewoon in huis en ongemonteerd. Je beoordeelt dan bij een vaste stand van het volume hoe één en ander klinkt op een geluidssterkte waarop nog net geen vervorming optreedt maar net even daronder.
Nadien, zonder aan de volumeregeling te komen, luister je dan naar een zelfde passage muziek om te kunnen vergelijken of je andere luidsprekers van de zolder (philips) even hard of minder hard klinken.
Dit geeft een indruk over het rendement van de luidsprekers.
Daarna kun je boordelen hoe je verder handelt want je hebt grote kans dat je originele speakers beter (lees luider) klinken.
Gevolg is dan dat je inderdaad en grotere eindversterker nodig zou hebben om die philips speakrs tot hun recht te kunnen laten komen.
Naar mijn stellige overtuiging doe je er dan goed aan om deze extra versterker aan te sturen vanuit een uitgangsniveau liggend voor de einddtrap van de huidige radio. Om reden van de voorheen genoemde kans op extra vervorming.

Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

04 aug 2009 19:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik neem aan dat je reactie aan staatsbosbeheer (topicstarter) gericht is en niet aan citroentje :smt017
Overigens gaat je voorbeeld niet voor de volle 100% op; het gekoppelde volume (kast) is van invloed op je spectrale rendement; de laagweergave.
Of je meer lage tonen krijgt of niet kan je zo dus niet vaststellen. Daarnaast is de hoeveelheid lage tonen die je ervaart natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid midden- en hoge tonen die er zijn :)

04 aug 2009 19:40
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Ik neem aan dat je reactie aan staatsbosbeheer (topicstarter) gericht is en niet aan citroentje :smt017

correct!
GuidoK schreef:
gaat je voorbeeld niet voor de volle 100% op; het gekoppelde volume (kast) is van invloed op je spectrale rendement; de laagweergave.
Of je meer lage tonen krijgt of niet kan je zo dus niet vaststellen. Daarnaast is de hoeveelheid lage tonen die je ervaart natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid midden- en hoge tonen die er zijn :)

Helemaal mee eens.

Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

06 aug 2009 00:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
gaat je voorbeeld niet voor de volle 100% op; het gekoppelde volume (kast) is van invloed op je spectrale rendement; de laagweergave.

Daarbij scheelt het ook nog of je een diesel of een benzine uitvoering hebt. Luister maar eens bij uitgeschakelde motor en dan begrijp je niet dat je nog meer laag nodig zou hebben en waarom al rijdend het laag sneller gaat vervormen bij hogere geluidsniveau's. Dit vooral in het geval van een standaard radio door het gebrek aan vermogen om over de motorrumble heen te komen. Ook in een relatief stille auto als de C5 heb je bij 120 km per uur toch al 67 dB, van vooral laag, waar de radio eerst over heen moet.

Chris.

4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding

06 aug 2009 01:31
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4