Re: Hoeveel benzine heb ik nog.
Mosterd na de maaltijd:
Ook ik heb vreemde gedragingen waargenomen bij diverse op LPG omgebouwde citroens. Zelf ben ik meer van Diesel dan van LPG, voornamelijk omdat ik als gevolg van de hogere verbrandingstemperaturen en in combinatie met een hoge werklast (aanhanger rijden) motorschade heb zien ontstaan doordat onderdelen (kleppen) onvoldoende en niet voor langere tijd, goed met deze hogere temperatuur om kunnen gaan. Dit probleem geldt echter niet voor elke auto. Sommige merken en types zijn uitstekend op gas om te bouwen. Maar ik vind het dan al snel lastig om te bepalen welke dan wel en minder geschikt zijn. LPG rijders zijn uiteraard wel schoner bezig dan Dieselrijders en dat verdient een positieve aantekening!
MAGNEETJES BENZINEDOP:
Hier gaat het mij echter om. Ik zie hier deze magneten enkele malen genoemd. Maar deze magneten worden fabelachtig weggeschreven.
Wat ik erover begrepen heb van een garagist: in de vullerhals zit een microswitch (modernere C5's maar ook C4 en C4 Picasso bijvoorbeeld.) zou je de vullerpijp verwijderen dan kom je deze switch en haar verbinding op de kabelboom tegen. In de dop zitten idd normaliter 2 magneetjes. De dop kan er door zijn ontwerp op twee manieren opgedraaid worden. (180 graden t.o.v. Elkaar) De microswitch zit echter aan een zijde. Dus zijn er twee magneten nodig om ervoor te zorgen dat de microswitch geactiveerd kan worden in bijde posities. (Deze magneten heb ik zelf zien zitten in een dop!) soms verdwijnt er 1. Wat er dan gebeurt is dat wanneer je de dop dus 180 draait bij het opschroeven, de microswitch wel, of dus juist niet (zijde zonder magneet) wordt geactiveerd. Zit er geen magneet meer in dan wordt de microswitch nooit geactiveerd. Ben je een gewoontedier dan kan zijn dat het of altijd goed gaat, of altijd fout.
Ik heb hierop de vraag gesteld:"Waarom wil de auto weten of de tankdop erop zit of eraf is geweest?" Het antwoord was vaag. Ik denk dan zelf dat je misschien een melding ziet wanneer je vergeten bent de tankdop terug te plaatsen. Maar na het lezen van dit draadje denk ik dat deze microswitch ook wel eens verantwoordelijk kan zijn voor de Reset van de brandstofmeter.
Check je dop op twee metalen plaatjes die precies tegenover elkaar zitten. Ze moeten er zijn bij een groot aantal moderne citroens. Ook de diesels hebben ze. Mis je er een, draai de dop dan eens een halve draai. Misschien is het dan wel opgelost..