Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 climate control 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Menno schreef:
Onder de 4C doet de AC niets meer, ... vriesbeveiliging

Ik begrijp dat de airco een vriesbeveiliging heeft. Ik vond het alleen raar dat het 'ecolampje' bij lage temperatuur niet meer aangaat.
Vanmiddag, toen het buiten 3 graden was (op het display) wilde het ecolampje weer wel aan.
Blijkbaar kan de airco niet worden uitgeschakeld (aangegeven door het eco-lampje) als die al vanwege een lage temperatuur is uitgeschakeld.
Dit zal wel Citroen-logica zijn.
Jacco


31 okt 2008 21:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 26 dec 2006 19:51
Berichten: 55
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
@ Harm

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft mijn verwisseling condensor/verdamper :oops:

Ulfred

_________________
Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km
Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km
Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km

C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)


01 nov 2008 00:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Sssstt, niet verder verklappen.... ;)

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


01 nov 2008 00:19
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33526
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Nog even over de 'vriesbeveiliging' ... van XCNL 'geleend'

Citaat:
De oorzaak zit in het feit dat de verdamper, die dus gekoeld wordt door het verdampen/laten expanderen van de gecomprimeerde koelvloeistof (HFC 134a), bij die lage temperaturen aan de buitenkant zou bevriezen, en er dus een laag ijs op zou komen zitten afkomstig van vochtige lucht die zich daar dan afzet.
En dat mag nu eenmaal niet, om verschillende redenen:
-IJs op de verdamper laat geen lucht meer door.
-IJs zet uit, en dus kan er makkelijk wat kapot vriezen aan die, toch tamelijk kwetsbare verdamper. Die moet zelf gewoon kunnen krimpen en uitzetten tijdens z'n functioneren, en dat wordt dan geblokkeerd.

Het systeem zorgt er dus voor dat de temperatuur aan de buitenkant van de verdamper altijd boven nul blijft.
Als je nou in de winter, bij temperaturen zo rond het vriespunt in een redelijk warme auto stapt, die ook aan de buitenkant redelijk warm is, omdat 'ie in een (parkeer)garage heeft gestaan, zal je airco wel gaan werken. De vraag is natuurlijk hoe lang dat duurt, oftewel wanneer op de verdamper dat kritische punt van 3 a  4 graden bereikt wordt. Want dan houdt 'ie er mee op.

Naar verluidt zijn er auto's met wat uitvoeriger, en ongetwijfeld duurdere systemen, die wel geschikt zijn voor die lagere temperaturen. Daar zal dan ongetwijfeld een andere verdamper inzitten, wellicht is voor dat doel een tweede, andersoortige verdamper ingebouwd.

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


25 nov 2008 00:03
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Of je gebruikt de recirculatiestand in een warme auto!


25 nov 2008 09:34
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Dag heren,

even een vraagje tussen door. Wanneer ik de luchttemp. links lager instel blijft de lucht gewoon warm, terwijl rechts wel regelt. Ik las eerder bij dit onderwerp dat er een asje van een stelmotor kapot gaat. Kan iemand mij vertellen, waar deze motor zit en of deze makkelijk te vervangen is.

Gr Marcel van der Burg


02 maart 2009 23:05
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: climate control
Hahaha, arme Marcel.
Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen, maar door de vele draadjes op het forum weet ik dat het een hels karwei is, en als de dealer het doet een duur karwei.

Er staat ergens op dit forum (goed zoeken) wel een handleiding, ik meen dat iemand erbij kwam door de klokkenwinkel te demonteren.

Bij Bart Ebben (de sloperij) heb ik het laatst bekeken, daar lagen bij veel auto's de complete dashboarden eraf, uiteindelijk zit het dashboard maar met 4 bouten vast. (achter de zijdekseltjes links en rechts van de voorportieren)
Vroeger zat bij een auto de motor in die grote bult naast je voeten, maar nu zit daar de kachel, een enorm apparaat, met het dashboard eraf kun je zien dat hij het formaat heeft van een ouderwetse kolenkachel.
Er zitten drie motortjes op, 1 links boven, dat schijnt de schuldige te zijn, en 1 links en rechts ongeveer op halve hoogte.
Die eerste mengt constant warm en koud en is dus de hele dag bezig en slijt daarom het meest.
Die andere twee bedienen de kleppen voor boven en onder en gaan normaal gesproken de hele levensduur mee.
Graag aanvulling als iemand ervaring heeft. :smt017

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


03 maart 2009 11:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.