Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Draadjes trekken 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 HDI 80kw Break Difference II
Opties: Antieke Nokia carkit, afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 10087
Productienummer: 10082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 153377
Kleur: Gris Orageux

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Draadjes trekken
Heb gezocht maar nog geen topic kunnen vinden wat gaat over trekken van stroomdraadjes etc door het interieur

Wat ik wil:
ik ga een aftermarket radio plaatsen en een versterker(tje) in de achterbak, speakeraansluitingen blijven vooralsnog waar ze zitten (in de radioruimte)
Deze versterker (maar waarschijnlijk ook de radio) heeft een aparte voeding nodig ivm computersysteem in de auto

Wat is de meest handige manier om een stroomdraad te trekken vanaf de accu naar de kofferbak ?
En wat is de meest handige manier om ook weer wat draadjes terug te trekken van de versterker naar de speakeraansluitingen & vanaf de radio naar de versterker ?

Stoelen eruit en onder het tapijt door ? Iemand hier ervaring mee ?

Alle tips zijn welkom :smt023

03 jan 2009 21:27
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Draadjes trekken
Ik denk dat je vanaf de accu het best onderlangs kan onder allerlei beplatingen, maar dan heb je eigenlijk wel een brug nodig.
Ik zat met hetzelfde dilemma en wou eerst een 10mm² draad door het schutbord vogelen, maar dat is denk ik heel lastig.
Voor zover ik weet is het schutbord dubbelwandig met schuim ertussen (misschien wel enkele centimeters dik), en om zo'n dikke draad bij de bestaande kabelboom (achter de zekeringenkast) naar binnen te sturen is denk ik onbegonnen werk.
Achter het dashboard zit nog een kleine doorgang waar een slangetje doorheenkomt (waarschijnlijk ruitensproeier), maar ook daar krijg je geen draad van enige betekenis bij door denk ik.
Ik had het geluk dat naar mijn trekhaak door de garage in het verleden eens een aparte 6mm² was getrokken (onder de onderbeplating door), dus ik heb eieren voor m'n geld gekozen en deze kabel als voeding voor m'n versterker gebruikt (klein gaatje in de achterbak geboort en met tectyl/bitak tegen roest behandeld).
Maar de onderzijde is wel the way to go denk ik, vanwege het schutbord.

Line out draden van de radio naar versterker en luidsprekerdraden terug richting de speakeraansluiting achter de radio heb ik door de cabine gedaan. Links onderlangs, door de dorpels; de plastic dorpellijsten etc zijn te verwijderen. Daarna naar boven, door de zekeringenkast over het stuur langs.
Onder het tapijt door zal je altijd wat voelen, zeker bij zo'n dikke dradenbundel, dus de dorpels zijn de aangewezen plek.
Datgene waar ik het meest voor vreesde, het bij de dorpels omhoog, over het stuur heen bleek erg mee te vallen. Misschien ook wel omdat ik de speakerkabels in 1 dikke multikabel (8x1,5mm²) had zitten. Het punt waarbij je uit de dorpels omhoog de zekeringenkast ingaat is even lastig.

Wat altijd irritant is, is dat bij het verwijderen er altijd wel 1 of 2 klempalletjes afbreken (misschien door ouderdom). Je krijgt alles wel weer netjes terug, maar op sommige punten zit het dan net niet zo strak als uit de fabriek. Irritaties van een perfectionist zeg maar :mrgreen:

03 jan 2009 22:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 2.0 HDI 80kw Break Difference II
Opties: Antieke Nokia carkit, afneembare trekhaak
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 10087
Productienummer: 10082
kilometerstand: 153377
Kleur: Gris Orageux

Naar boven
Antwoord met een citaat
Thnx :!:

Heb het geluk dat de stroomdraad wasrchijnlijk door de garage gedaan gaat worden (draad zelf aanleveren :lol: ) maar overige draadjes wil ik zelf doen 8-)

03 jan 2009 22:09
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir

Naar boven
Antwoord met een citaat
Even aan de garage vragen langs welke zijde de kabel voor voeding uiteindelijk is gelegd dit ivm eventuele storing op je signaalkabels. De signaal kabels kun je eenvoudig wegwerken onder de kustof binnenbekleding van je c5 die langs de onderzijde loopt. Alleen ter hoogte van d egordels van de voorstoelen gaat het wat lastiger.

04 jan 2009 09:43
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]