Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
gvwijnen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05 Berichten: 460 Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Toch een pracht van een wagen die C6 Maar even over die bmw'tjes  Ik bedoelde het eigenlijk vooral op de metalen ophanging van de C5. (die trouwens op slecht wegdek veel stabieler en beter is dan die van een bmw) Door zijn zachtheid maak je een auto gevoeliger voor zijwind. En zo een C5 heeft wel een erg goed afgestemde ophanging, maar dit kan niet beletten dat ze door de zachtheid ervan de auto relatief gezien zijwindgevoeliger maakt dan een C5 met (ook goed afgestemd dan wel) fictief sportonderstel. Ik spreek nu duidelijk over goed afgestemd onderstel, want daar durven ze bij bmw de bal soms erg mis slaan. Korte zachte veerwegen die dan kurkdroog opgevangen worden als ze tegen de aansagpunten komen (heel de tijd op slecht wegdek) Ik heb al genoeg met 1tjes en 3tjes gereden om te weten dat het op goed wegdek een plezier is in de bochten maar voor de rest eigenlijk op niets trekt.
|
22 dec 2009 16:05 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi 
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
22 dec 2009 17:01 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
de wokkel C5 vind ik veel minder zijwindgevoelig als mij vorige C5 met HP
|
22 dec 2009 17:03 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
bgt schreef: ja, idd, wat is de C6 toch onvoorstelbaar mooi  Vind wel dat hij diep duikt tijdens het remmen...zeker andere draagarmen achter?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
22 dec 2009 17:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
multilink net als de C5-3. Maar hij duikt niet zo veel, hij wil de achterkant optillen 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 dec 2009 17:51 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Voorwiel zit toch vrij diep in zijn wielkast..
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
22 dec 2009 19:08 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Hij remt daar met dik 1,1 g natuurlijk, maar eigenlijk duikt hij nauwelijks; hij staat van nature vrij laag:  Hoe de bovenrand van het wiel erin valt is overigens ook optisch een slechte referentie, kijk gewoon naar de as tov de chroomlijst.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 dec 2009 10:50 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Deze foto geeft optisch ook geen betrouwbaar beeld, daar deze iets van boven is genomen ipv in hetzelfde horizontale vlak. Maar, je hebt gelijk, hij staat voor redelijk laag, vooral vergeleken met een C5.
Dan blijft dus over dat de bips ver omhoog komt..
Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen. Medepassagiers krijgen ook de indruk dat je minder hard remt als de koets vlak blijft iit fel duiken.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
23 dec 2009 11:26 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Maar even terug naar de zijwindgevoeligheid: kan EvilTwin dan uitleggen waarom je in de C5 dan lijkt meer last te hebben van zijwind dan bij andere auto's? Ik ervaar het nl. ook, alleen niet in een mate dat het me ergert.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
23 dec 2009 17:41 |
|
 |
josok
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 maart 2009 16:29 Berichten: 338
Auto: C6 exclusive 2.7 l hdi, 12-2007
Opties: RT4, pack hifi, nav, leer, schuifdak, webasto, trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 319000
Kleur: grijsblauw
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Na die verhalen over zijwindgevoeligheid ben ik er eens extra op gaan letten.
De C5 is in vergelijking zo ontzettend koersstabiel, dat je sturen ongeveer kunt vergeten. Als er dan toch wat windcorrectie nodig is, valt dat extra op.
Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk.
Mijn conclusie is dat de C5 niet meer, misschien zelfs minder zijwindgevoelig is.
_________________ Groetjes,
Jos
Jos Okhuijsen Ukonjärventie 141 99801 IVALO Finland
+358405007853
|
24 dec 2009 08:44 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Dat vind ik van de C4 Picasso, waar ik nu nog in rijd, nou ook. Voor jouw gevoel is ie instabiel bijv. op de snelweg bij hoge snelheid. Maar let je erop bij bijv. een harde zijwind dan merk je dat t de koets is die wiebelt. Je slingert niet meer dan n ander over de weg.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
24 dec 2009 10:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Ploffie schreef: Dat vlak blijven tijdens het remmen van een HP geveerde auto vond en vind ik juist 1 van fijn prettige eigenschappen. Traditioneel hebben alle HP Citroëns achter langsarmen, en die hebben van nature een sterkte anit-duikwerking, omdat ze de kont naar beneden trekken door het remkoppel. Een DS duikt voor en trekt de boel achter naar beneden, dus die zakt rechtstandig. Maar dat werkt onafhankelijk vd HP. Wél is HP van nature soepeler en dat merk je in de absolute waarde van het inveren. Vanaf de CX is er ook vóór een anti-duik geometrie, en vanaf de Xm hydractive, maar zelfs dat met AMVAR is achter niet in staat de auto naar beneden te trekken. Op hoge snelheid werkt de automatische spoiler vd C6 mee om de boel wat aan te drukken. Citaat: Het andere effect is overhellen, bewegen van de carosserie, zonder dat de koers echt veranderd. Als je daar op reageert door tegen te sturen wordt het echt hinderlijk. Dát is wel typisch HP: er is niet te veel stijfheid tegen langzaam rollen, behalve als het hydractieve naar HARD gaat, maar zoals je al opmerkt, rollen heeft nauwelijks invloed op de koers (dat zit hem in de geometrie, want zo werkt het op de 2cv ook al). Wat wél van invloed is dat is het camber van de weg (schuin voor afwatering) maar daar doen ze niet overal aan. En omdat in NL de bochten in kommetjes liggen kan je er op de snelweg erg hard doorheen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 dec 2009 11:02 |
|
 |
Diwil
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 okt 2009 19:17 Berichten: 13 Woonplaats: Vriezenveen
Auto: C5 2.0 16V Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 170000
Kleur: Blue Leman
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Hallo, wij hebben nu enkele maanden een C5 PH1 uit 2001 en helaas ook hinderlijk veel last van de zijwind. Vandaag ook weer aardig wat kilometers gereden en zelfs de mensen die achter me reden vielen het op dat ik over de weg zwalkte.. Dit allemaal terwijl er niet eens zo heel veel wind stond.
Ik heb voor deze C5 2x BX, 1x XM en 2x Xantia gereden maar nooit heb ik deze zelfde ervaring gehad. Het is eigenlijk net alsof de wielen er los onder zitten.. Okee, ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal (C5) maar ik vindt dit echt niet normaal.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Kan het zijn dat de veerbollen vervangen moeten worden? Of hebben de veerbollen hier geen invloed op.. Of is er misschien wat anders aan de hand?
Met mijn laatste Xantia heb ik lang met versleten veerbollen rondgereden, maar buiten het stapvoets over drempels moeten rijden en minder comfort, weinig andere problemen.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Grt,
Dion
|
21 maart 2010 21:59 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Probeer eens bandjes die stugger zijn....
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
21 maart 2010 22:02 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Zijwindgevoeligheid ...
Dat lijkt me praktisch niet handig, waar haal je zo even een paar stuggere bandjes vandaan?
Misschien eens een iemand in de buurt zien te vinden die ook een C5 heeft en daar eens in rijden. Merk je dan duidelijk verschil dan weet je iig dat het aan jouw auto ligt.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
21 maart 2010 22:08 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|