Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Winterbanden topic ...
Ik blijf kritisch t.o.v. wb's , ze komen er bij mij nog niet onder, veel te warm ...  Dat ze geen nut hebben zal ik zeker niet beweren, daarvoor waren mijn ervaringen met de A4's te fijn !! Sterker nog, perfect bij winterse omstandigheden. En tevens de reden dat ik wederom winterbanden heb gekocht voor mijn C5-3  JW-NHS schreef: En in die tussentijd is er wel het eea aan ontwikkelingen geweest. Yep, zowel wb's als zb's 
18 okt 2011 12:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Bij mij gaan ze er ook nog niet onder Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 okt 2011 12:12 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Bij mij ook nog niet. Er komen een paar nachten van 2 a 3 graden, maar daarna weer 's nachts rond de 6 en overdag rond de 12. Dat zijn geen winterbanden temperaturen. Met nachtvorst en overdag onder de 10 graden wordt het wel zo'n beetje tijd.
_________________ Groeten, Marc
|
18 okt 2011 12:28 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Naar boven
|
Ik heb vorig jaar een slip en grip cursus gedaan. Oke het was op het terrein van de ANWB en met een Golf  . Maar op de nagemaakte baan heb ik wel degenlijk verschil ervaren tussen winterbanden of niet. Bochtsnelheid was hoger en remweg korter met de winterbanden. Gereden in Golf met en zonder winterbanden. Maar daar is gelijk ook mijn vraag duidelijk: wanneer voldoet de openbare weg in Nederland aan deze kunstmatig nagebootste gladde wegen? Ik heb ook ervaren dat de vorige C5 met winterbanden op ijs en sneeuw strakker bleef rijden. Minder wegglijden in bochten of met remmen. Maar dat is natuurlijk een "gevoelskwestie", want niet even snel tussendoor de banden gewisseld. En ik merkte bij de "grip en slip" cursus dat ik behoorlijk gewend ben om de grenzen van de auto en de banden te voelen. En die te laten bepalen hoe hard ik rij. Dan praat ik natuurlijk over beheersbare en te voorziene omstandigheden. En het resultaat is dan dat ik met winterbanden net even wat sneller ga. Maar in onverwachte situaties was het wel zo dat ik de auto eerder tot stilstand kreeg, op de baan, met winterbanden. En ook sneller onder controle had. Dezelfde aanrijsnelheid en ingrijpen van de trainer, dus onverwacht. Ik deed de cursus samen met onze dochter. Die had nog niet zoveel rijervaring. Bij haar was het helemaal opvallend hoeveel sneller ze de auto weer onder controle had bij de auto met winterbanden. Maar nogmaals, dit alles op de aangepaste baan. En wanneer komt dit overeen met de openbare weg? Een ander punt waarom er bij ons wel weer winterbanden onderkomen is dat we verwachten in Duitsland te gaan rijden een paar keer. En dan zijn winterbanden wel handig/noodzakelijk. Bij echt gladde wegen met ijs en sneeuw rij ik graag met winterbanden. Tja, en wanneer heb je ijs en sneeuw? In de winterperiode is de kans daarop het grootst. Een zeer belangrijk punt voor mij in de discussie over 7 graden wel/niet, is dat ik niet elke keer de winterbanden wil gaan wisselen bij meer en minder kou. Met ervaring en gevoel dat winterbanden bij sneeuw en ijs me meer grip geven, EN het gegeven dat ik niet wekelijks op grond van de temperatuur de banden wil wisselen, komen over 3 a 4 weken bij mij de winterbanden er weer onder. In de racerij wisselen ze banden alnaar gelang het wegvlak verschillende bandenprofiel vraagt. Ik zweef wel en graag, maar race niet. Dan maar een gemiddelde. Johan
|
18 okt 2011 12:36 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
VK artikel, al is het 4 jaar oud, is een eye-opener.
Het nut van winterbanden vorig jaar mogen meemaken in het sneeuwweekend vlak voor de kerst. (Lille-> Rdam in heftige sneeuw- en ijzelstorm). Bijna levensreddend
Op sneeuw en ijs, totaal geen twijfel. Maar wanneer hebben wij hier in Nederland die omstandigheden. Bij warmer (boven de 2 graden) en nat weer wint de gewone zomerband nog steeds (ook daar heeft de ontwikkeling in 4 jaar niet stil gestaan).
Als je dan niet speciaal naar Duitsland , op wintersport met de auto, of andere landen met een winterbandenwet moet kan je je afvragen of het een verstandige aanschaf is. Zeker als je, net als ik, meer dan 600-1000 km per week rijdt en zo bij warmer weer je profiel er bijna af ziet vliegen (lichte overdrijvings mode)
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
18 okt 2011 12:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Dat VK verhaal is inmiddels vier jaar oud En in die tussentijd is er wel het eea aan ontwikkelingen geweest. Er stond net in de autovisie een grote test en aan de cijfers (remweg) kun je duidelijk zien dat zelfs de allernieuwste winterbanden op nat en droog nog altijd sterk in het nadeel zijn tov zomerbanden. De Alpin A4 kwam er dacht ik als 2 of 3 uit. Citaat: Met ervaring en gevoel dat winterbanden bij sneeuw en ijs me meer grip geven/ Dit exact een van de gevaren achter de winterbandlobby: op ijs/ijzel heb je ook met sneeuwbanden nauwelijks grip. Mensen denken dus: "ik heb winterbanden, de winter doet mij niks". Dat is pertinent onwaar. Citaat: In de racerij wisselen ze banden alnaar gelang het wegvlak verschillende bandenprofiel vraagt. In de racerij rijden ze op slicks als het droog is en op opgesneden slicks als het nat en koud is. Bij echte nattigheid rijden ze op regenbanden, die prima te vergelijken zijn met wat wij als zomerbanden aanduiden. Winterbanden, zoals wij ze kennen, gebruiken ze niet op dezelfde wijze, omdat ze dan met spikes rijden. Met 4wd+300pk kan je bovendien rijden en sturen door materiaal naar achteren te slingeren (als een straalmotor) wat niet te vergelijken is met de wijze waarop wij tractie op moeten wekken door wrijving met zuiver rollen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 okt 2011 12:55 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
ET, Wat ik ook al aangaf was dat ik gemerkt heb dat ik de grens van de banden en auto redelijk goed aanvoel in te overziene situaties. Daar vertrouw ik meer op dan op een "winterbandenlobby". En dan nog blijft het mijn gevoel en ervaring waarom ik al dan niet overga op winterbanden, helaas voor de winterbandenlobby. Voor mij zal het dan ook geen feit zijn, maar een gevoel dat met winterbanden bij ijs en sneeuw er iets meer grip/stabiliteit is. Dat het ik wel ervaren op de aangepaste baan bij de grip en slip cursus. Die instructeurs gaven trouwens goed aan dat sneeuw en ijs gewoon een andere rijstijl vraagt dan nat en droog wegdek. Daar helpt geen ene bandensoort ook aan. Is de door jou genoemde test ergens te downloaden/in te zien, of alleen in autovisie? De opmerking over de racerij was niet inhoudelijk bedoelt, alleen maar om aan te geven dat ik 2 keer per jaar de banden wissel en niet dagelijks/wekelijks al naar gelang het weer. Ik ben niet gehinderd door al te veel technische kennis omtrendt de banden en de racerij Ik zie ze alleen heel snel wisselen en omdat ik dat niet kan (zelfs met goede "losse" wielbouten  ) dus zelf 2 keer per jaar. Johan
|
18 okt 2011 13:14 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Naar boven
|
http://www.telegraaf.nl/autovisie/video ... and__.htmlBoodschap : Alleen bij volledig besneeuwd en glad en niet bij droog of nat (en de laatste 2 is 99,x% van het jaar)  Zeg het zelf maar
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
18 okt 2011 13:21 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Duidelijk fimpje, komt overeen met de baan waarop wij de cursus deden en de resultaten. Het afgelopen jaar staat me nog bij dat de keren dat er sneeuw/ijs lag, ik blij was met de winterbanden. Wij konden wegrijden van ons parkeerplein. De buren met toen ook een C5 en zomerbanden niet. Enige verschil was dat wij een HDI en AL4 bak hadden en zij de 1800 benzine en AL4. Maar ze gleden gewoon weg ipv weg kunnen rijden. Misschien dat rijstijl er mee te maken heeft. En al die dagen die binnen het kader "niet glad en geen sneeuw vielen" ben ik vergeten. De keren wel sneeuw en glad was ik blij met de winterbanden. Er is net een onderzoek geweest dat ons brein geneigd is(voorkeur heeft voor) positieve informatie op te slaan  . Op de slip en grip cursus gewoon kunnen spelen met de auto en gladde Epoxy laag. Dan merk je wanneer wel en geen verschil. En dan kies ik voor de winterband. Voor die paar keer wel glad en sneeuw? Ja dus. Nog niet genoemd en toch een bezwaar tegen winterbanden is dat het opslaan van de wisselset steeds duurder word. Ongezien opslaan kost zo maar een 100 a 120 euro per jaar!!! Johan
|
18 okt 2011 13:44 |
|
 |
rabbi
C5club Rookie
Geregistreerd: 16 jul 2010 09:43 Berichten: 29 Woonplaats: Leiderdorp
Auto: C5 tourer 1.6 Business automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 101500
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Gelukkig maak ik niet veel kilometers, dus onnodige slijtage valt nogal mee. Afgelopen weekend in het zonnetje de banden gewisseld. Wel zo prettig als je dat buiten moet doen. Laat de winter maar komen.
_________________ DS 2.3 pallas 1974, Blue Delta C5 Tourer 2011, automaat, grijs
|
18 okt 2011 13:46 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Naar boven
|
@rabbi Dan ben je, ondanks je weinige kilometers, bezig je winterbanden flink te laten slijten voor niks en heb je een langere remweg bij nat weer. Voor jou te hopen dat het snel koud en ijzig wordt. VEILIG 
|
18 okt 2011 13:49 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
EvilTwin schreef: 7C grens is bewezen onzin (geen discussie over mogelijk Roman  ). Het omslag punt ligt droog eerder op -2C, op nat ook onder de +2C. . ik beweer ook niet het tegendeel... ik weet uit ervaring dat mijn winterbanden in de regen (geen sneeuw) betere grip hebben dan de michelin zomer banden.. ik leg de winterbanden er nu ook nog niet op, maar als ik nu moest kiezen tussen versleten zomerbanden en winterbanden dan wist ik het wel... en dat van die langere remweg heb ik ook nog niet ervaren... en ieder doet wat ie zelf wil, ik ook!! 
|
18 okt 2011 14:31 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Naar boven
|
Mijn zomerbanden zijn bijna versleten, maar ik ga na dit alles keihard weer voor zomerbanden. De remweg bij nat (=grip) van winterbanden is bewezen minder. Geen idee hoe Roman betere nat-ervaringen daarmee heeft, maar opeenvolgende tests bewijzen dat de grip aanmerkelijk minder is. Als ik voor die 2-4 dagen sneeuw/ijs op de wegen per jaar (daarna is er gestrooid en geruimd) deze banden moet kopen ben ik ik grote dief van mijn portemonee. Zomerbanden met voldoende profiel zijn dan veiliger in 99% van de optredende rijomstandigheden. De sneeuw/ijsveiligheid los ik dan wel op door dan mijn snelheid aan te passen en anders te rijden (en/of thuis te werken). Voor eenieder : Wat je ook kiest, veel veilige kilometers gewenst PS. Ook voor de deur van je huis strooien bij gladheid. Goede banden op je auto voorkomen niet dat je op je eigen stoep je nek kan breken 
|
18 okt 2011 14:41 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
JHV schreef: Nog niet genoemd en toch een bezwaar tegen winterbanden is dat het opslaan van de wisselset steeds duurder word. Ongezien opslaan kost zo maar een 100 a 120 euro per jaar!!! Johan opslaan kost mij niks.. ik heb de set van de C5 en de C3P gewoon thuis op zolder staan... en wissel ze zelf wel in de garage of in de tuin..
|
18 okt 2011 14:42 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
CitroFrance schreef: . Geen idee hoe Roman betere nat-ervaringen daarmee heeft, maar opeenvolgende tests bewijzen dat de grip aanmerkelijk minder is.
: omdat ik dat zelf ervaar!! en nog mensen rond mij die hetzelfde ervaren met de winterbanden en onlangs kreeg ik een verwijt dat ik de remmen te snel slijt.. dus aan mijn rijstijl zal het ook niet liggen...... en als ik puur op tests zou afgaan, stonden er ook geen 3 citroen's in de tuin.. maar eerder toyota's ofzo...
|
18 okt 2011 14:45 |
|
 |
|