Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Auteur |
Bericht |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
 , Ik zoek nog voetjes!Vraag regelmatig hier bij de dealer maar sneuvelen blijkbaar geen lampen hier!!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
26 jan 2012 16:00 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Tot mijn schrik zag ik afgelopen weekend na een lange rit en vrieskou dat beide DRLs het opeens opgegeven hadden. Heb nog geen diagnoase kunnen stellen of het zekering , LED of voet oorzaak hiervan is. Hans (HBR) meldde dat bij hem, na een lange rit, de zekering van de DRL's opeens uitlag (al 2 keer).
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
30 jan 2012 14:50 |
|
 |
HBR
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 21 maart 2009 20:32 Berichten: 158 Woonplaats: Leusden
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
De linker DRL doet het weer niet. Een nieuwe zekering geplaatst. Daarna brandde alleen de rechter. Conclusie, DRL heb ik uitgeschakeld en lekker doorgaan met zweven. De zekering heb je wel sneller verwisseld dan een lampje.  . Nu even niets meer.
_________________ Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG
Groeten Hans
|
31 jan 2012 13:23 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Hebben deze LED-DRL's CAN-Bus weerstanden? En hoe worden de DRL's geschakeld, gaat dat met Triac's zoals dat bij mijn PH2 met onder andere de stadslichten gaat?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jan 2012 13:35 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
De DRL leds van exroosje zullen 4 series van 3 leds(0,2W/led)+serieweerstand zijn en dan parallel geschakeld=12 leds. 0,2W Led =5050 chip. Zoals je kunt zien staan de Leds op een hogere stroom dan normaal om maar veel licht te geven. Daardoor worden ze iets te warm=minder efficientie.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
31 jan 2012 13:48 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Die hebben dus geen parallel weerstanden, waarmee een CAN-Bus signalering gefopt kan worden?
De vraag is of de Triac's, even aannnemend dat die de DRL's schakelen, er tegen kunnen dat er geen Ohmse belasting aan hangt. Dan zou een zekering mogelijkerwijs kapot kunnen gaan.
Hetzelfde heb ik een aantal keren gehad met zekeringen van dimmers. Die klapten er uit als de halogeenlamp die achter de dimmer zat kapot ging, waarschijnlijk door overspanningen als gevolg van di/dt.
Of dit hier óók het geval is weet ik niet. Maar het valt wel op dat de zekeringen er uitvliegen, zonder dat er sprake is van kortsluiting. Naar ik aanneem....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jan 2012 14:02 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Leds zijn een schijnbare ohms belasting. Het is eigenlijk een silicium overgang zoals een diode is. Maar de kenmerken zijn een ohmse belasting. Dat kan nooit de triac hebben verstoort. Wat wel kan is dat er inwendig in het lampje kortsluiting is ontstaan door tegen elkaar tikkende pootjes van de ledjes. Meet de lamp maar door dan weet je het. De meeste ledlampjes met meerdere ledjes in serie zijn heel slordig in elkaar gezet. Ik heb hier div. voorbeelden van. Ze kunnen het voetje hebben dichtgekit en inwendig alles los hebben zitten. Door trilling kan je dan kortsluiting krijgen als de naakte draadjes tegen elkaar komen.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
31 jan 2012 14:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Dat moet dus makkelijk te meten zijn, na demontage.....
Wat ik bedoelde met "geen Ohmse belasting" is dat het veel te hoog-Ohmig is. Dit itt een HP24W die een lage inwendige weerstand heeft.
Ik merkte dat toen ik LED vervangers zonder CAN-bus weerstand had in mijn stadslichten. Die bleven gloeien na het uitschakelen van de verlichting, door gebrek aan belasting van de Triac's. Hetzelfde zie je bij het derde remlicht van de Break, dat gloeit na zolang het systeem nog niet in de ruststand gekomen is.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jan 2012 14:39 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
JW, klopt. Dan moeten de Led lampjes dus ietsje blijven branden. Je hebt ook kans dat ie van binnen te heet is geweest en er van alles sluiting heeft gemaakt. Zou mij niet verbazen. Ik zet ze i.i.g. niet in mijn auto, heb er ook 2, tot ik een goede oplossing weet. Heb de fabrikant hier ook over gemaild. En die weten van het hitte probleem. Ze doen er alleen niets aan. Moet je maar zelf oplossen. Heb ze gemaild dat er ook geen constante stroombron inzit. Tja....weerstanden houden het toch constant  Wat een oenen  Een weerstand dempt t een beetje maar is absoluut geen stroombron.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
31 jan 2012 16:42 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
HBR schreef: De linker DRL doet het weer niet. Een nieuwe zekering geplaatst. Daarna brandde alleen de rechter. Conclusie, DRL heb ik uitgeschakeld en lekker doorgaan met zweven. De zekering heb je wel sneller verwisseld dan een lampje.  . Nu even niets meer. Dan moet je hem wel kunnen vinden. Ik zie alleen maar rijtje A en C, waar zit B?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
31 jan 2012 18:14 |
|
 |
HBR
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 21 maart 2009 20:32 Berichten: 158 Woonplaats: Leusden
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Exroosje, als de zekeringen van B wilt zien zal je links onder het dashboard het bakje eruit halen. Daarna het gedeelte waar het bakje ingeklemd zit. De plaat even met de 2 klemmen lostrekken. Rechts zie je dan vertikaal een strookje met een stuk of 5 zekeringen. Lijkt een hoop werk maar het is zo gepiept. Succes.
_________________ Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG
Groeten Hans
|
31 jan 2012 21:28 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Vervangen van zekeringen is één ding. Maar waarom gaan ze kapot? Daar zit duidelijk iets niet goed Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 jan 2012 21:31 |
|
 |
HBR
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 21 maart 2009 20:32 Berichten: 158 Woonplaats: Leusden
Auto: Volvo V60 D3 Momentum voorheen C5 2.0 Comfort Tourer
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 33.500
Kleur: Savile grey
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Misschien zit het toch in de ledjes. Op deze zekering zit alleen Appèlverlichting en de Diagnoseaansluiting.
_________________ Zastava 750, Fiat 127, Simca 1100, Ford Escort, Golf D (3x), Opel Kadett D, Citroen BX 1.4E Cannes LPG, Opel Vectra LPG, Opel Vectra Stationcar 2.0 D, Fiat Cinquecento, VW Lupo 1.4, Ford Mondeo 1.8 Stationcar, Opel Astra stationcar, Opel Astra LPG, Citroen C5 Tourer 2.0 Comfort LPG
Groeten Hans
|
31 jan 2012 22:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33541 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Ik heb de ledjes ook niet meer, hoewel het bij mij niet de zekering was, maar de stekker die los zat ( uitlezen was onmogelijk en DRL was uitgevallen ) , samenloop natuurlijk, maar alles is weer zoals het was met ouderwetse lampjes 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
31 jan 2012 22:20 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten
Is er een alternatief te bedenken met een mooi wit gloeilampje van ca 20W die we in de voet steken. De met kleurtemperatuur richting 4300K , maar wel gewoon halogeen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
31 jan 2012 23:53 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|