Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Risico verstopping roetfilter
Auteur |
Bericht |
BertP
C5club Rookie
Geregistreerd: 12 nov 2013 17:27 Berichten: 45 Woonplaats: Baarn
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Risico verstopping roetfilter
Sinds vorige week geeft mijn auto na het starten de waarschuwing "risico verstopping roetfilter". Begin deze week heeft GW-tje met zijn lexia de foutmeldingen uitgelezen. Geen foutmelding te bekennen hierover. Ook na resetten kwam er geen melding over de motor of het roetfilter.
In de lexia menu's wel de opties gevonden om het roetfilter geforceerd te regenereren, maar daat stond dat dit type daar te oud voor was. Ook bij de menuoptie om de hoeveelheid eolys uit te lezen stond dat de auto daar te oud voor was. Beide opties werken vanaf begin 2009 stond er; mijne is in 2008 gebouwd.
Na wat googlen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen: - is dit een gemeten waarde, of een berekende waarde op basis van de ingespoten hoeveelheid eolys ? - als het een berekende waarde is zou ik denken dat die weggehaald zou moeten kunnen worden tot er een melding komt dat het filter echt vol zit, toch ? - als het filter echt bijna vol zit, zou ik dan niet ook een melding van te hoge druk voro het roetfilter moeten krijgen ? - als de eolys op is, zou hij dat toch apart moeten melden ?
Wie van jullie weet hoe het echt zit met deze melding ?
Ik merk niet echt dat de auto slechter loopt, meer verbruikt en heb ook het idee dat hij pas aan het regenereren was (liep even stoterig, achterruit verwarming ging aan; koelfan ging aan).
De auto is een 1.6 hdi, orga nr 11676 en heeft 195.000 km gelopen. Gezien de km's zou het roetfilter er wel een keer aan komen.
|
29 okt 2014 21:43 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Je kan met de lexia zien hoever het filter vol zit in procenten. Dit wordt berekend aan de hand van het filtersensor die de tegendruk meet. Succes!
|
29 okt 2014 21:48 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
BertP schreef: Sinds vorige week geeft mijn auto na het starten de waarschuwing "risico verstopping roetfilter". Begin deze week heeft GW-tje met zijn lexia de foutmeldingen uitgelezen. Geen foutmelding te bekennen hierover. Ook na resetten kwam er geen melding over de motor of het roetfilter.
In de lexia menu's ...... Gezien het feit dat jij een PH3 hebt vraag ik me af of je dit wel helemaal met een Lexia kunt uitlezen. Uit veel andere berichten heb ik begrepen dat je hiervoor de Diagbox nodig hebt Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 okt 2014 21:52 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3632 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Sorry... JW je hebt gelijk. Dat heb je als terug in de tijd gaat.....over een jaar of twee rij ik in een gs 
|
29 okt 2014 22:04 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
normaal moet dat met de Diagbox
|
29 okt 2014 22:12 |
|
 |
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
boes schreef: Sorry... JW je hebt gelijk. Dat heb je als terug in de tijd gaat.....over een jaar of twee rij ik in een gs  Maak me niet jaloers. 
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
30 okt 2014 01:10 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Heb net voor de vakantie ook gehad en na veel issues is het uiteindelijk opgelost
vervangen Roetfilter nog steeds melding en opnieuw uitgelezen niets te vinden ! om een lang verhaal wat beperkt neer te zetten moet er twee waardes gereset worden de dealer was 1 vergeten en daardoor bleef de melding staan
mogelijke oorzaak door vorige eigenaar of verkoper was de Elyos teller gereset maar niet of verkeerd bij gevuld uiteindelijk dat ook bijgevuld en dus twee waardes gereset (jammer genoeg weet ik niet meer welke dat waren )
|
30 okt 2014 22:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Dat klopt inderdaad. en gaat in de praktijk wel vaker fout doordat niet de juiste teller wordt gereset. Teller 1: totaal afgezet eolys in FAP (sinds verv FAP) Teller 2: Afgezet eolys (sinds bijvullen van reservoir) oa in dit topic is dat ook een item: viewtopic.php?p=405956Verder staat er veel info over het roetfilter bij de FAQ viewtopic.php?f=2&t=9051
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 okt 2014 23:05 |
|
 |
Kukelu
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23 Berichten: 227 Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Ik had dit jaar bij ca. 205.000 km een melding risico verstopping roetfilter . Deze melding ging er niet uit ook niet na geforceerde regeneratie. Ik heb het roetfilter toen opnieuw aangemeld als nieuw filter en het probleem is over. Ik ben deze zomer ook naar Portugal geweest met c5 ph3 en verder geen problemen meer. Ik had bijna een nieuw filter gekocht!! In computer is ook te zien dat het filter OK is. Ik gebruik overigens een programma Superscan Solo met een bluetooth module en dit werkt sneller dan Diagbox en ik kan het zelfde ermee. Is ook voor peugeot te gebruiken.
_________________ andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
|
30 okt 2016 16:04 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Deze melding heb je gekregen op basis van hoeveelheid ingespoten additief. Die zit in het roetfilter. Waardoor de opslag capaciteit te weinig is geworden.
Vraag mij af hoe jij met de tester de staat van het roetfilter als ok hebt kunnen beoordelen. Daarvoor moet je de juiste meetgegevens selecteren gaan rijden en dit op de juiste manier beoordelen.
Kijk je alleen naar de parameter staat filter of aswaarde dan kom je niet goed uit omdat je deze zojuist hebt gereset.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 okt 2016 17:12 |
|
 |
Kukelu
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23 Berichten: 227 Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
De druk voor en na het filter zijn prima, dwz drukverschil is laag. Zoals het moet zijn. Bij lange afstanden regeneratie om de 1000 km, bij stadsverkeer vaker C5 rijdt verder prima
_________________ andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
|
30 okt 2016 17:20 |
|
 |
Kukelu
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23 Berichten: 227 Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Ik heb inmiddels met dan 25000 km gereden!
_________________ andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
|
30 okt 2016 17:21 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Mag ik vragen wat het drukverschil is volgas rijdend? En dat nadat en succesvolle regeneratie is uitgevoerd. Dat is namelijk de conditie om dit te beoordelen.
Dat hij keurig om de 1000 km regenereert komt omdat je het filter als vervangen hebt aangegeven. Overigens kan een fap prima 250 000 a 300 00 mee gaan begrijp mij niet verkeerd maar de melding kwam niet uit de lucht vallen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 okt 2016 17:50 |
|
 |
Kukelu
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 apr 2013 18:23 Berichten: 227 Woonplaats: Goedereede
Auto: C5 tourer 2009 exclusive 2.2 hdi 210 pk 6,5 op 100 km
Opties: alles, behalve opschakelindicator!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 2890000
Kleur: Noir perla
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Volgens mij is die melding een melding die na ca. 2 ton standaard komt. De regeneratie wordt uitgevoerd aan de hand van parameters van auto. Als ik veel stadsverkeer doe regenereert de auto vaker. En lange afstanden met hoge snelheid minder vaak. Meet waarden zijn verder correct, heb ze niet paraat. Leuke discussie wel. Van het filter worden ook percentage vervuiling aangegeven
_________________ andere auto's:c2 2004, c3 pluriel, Xantia activa 2.0 tct (rijdt fantatisch!!), chevrolet nationale 1928 Vroeger: BX 16tgi, Opel Kadett 2.0GSI met Heku-carcamp, bestel-eend, datsun 1200, renault 5 TD. Het ergst: Mazda 323(gelukkig niet in gestorven).c3 trefle 1925
|
30 okt 2016 18:06 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Risico verstopping roetfilter
Klopt, bij stadsverkeer wordt meer roet uitgestoten. De C5 regenereert op berekende roetbelasting, dat is ook het percentage wat je ziet. Na regeneratie staat hij weer op 0%
Dat die melding rond de twee ton komt is omdat er dan zoveel additief is ingespoten dat het roetfilter onder de marge is gekomen qua opslagcapaciteit. Ik heb ze gezien bij 180 k maar ook wel bij 250 k. Maar ergens daartussen komt het gegarandeerd. Iemand die meer brandstof verbruikt krijgt de melding eerder, iemand die zuiniger rijdt later. De nieuwere software versies voorspellen zelfs wanneer het FaP aan de beurt is, zodat je bij iedere onderhoudsbeurt kunt inschatten of het FaP nog tot de volgende onderhoudsbeurt mee kan. Het is gewoon de hoeveelheid additief die als as in het roetfilter terecht komt.
Ik ben echt benieuwd naar het drukverschil, dus als je eens kans ziet te meten houd ik mij aanbevolen. Dat kan namelijk iets zeggen over de melding op basis van ingespoten additief. Is je drukverschil nu namelijk écht nog steeds goed, dan komt de melding gewoon veel te vroeg.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 okt 2016 22:27 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|