Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4880
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Super, nu wordt het plaatje duidelijker, dan kunnen we één en ander uitspitten door er dieper op in te gaan :D

Distributie niet op tijd is "worst case scenario" en ook het meest bewerkelijke om te controleren, ik zou daar persoonlijk niet gelijk mee beginnen. Als de nokkenas verstelling niet werkt, dan kun je ook een nokkenaspositiesensor storing krijgen (P0343), heb je de selenoid waarmee de nokkenas verstelling wordt aangestuurd al gecontroleerd? Betreffende selenoid wil ook weleens stuk gaan of de nokkenas verstelling is gewoon traag, meestal na paar dagen stilstand en een keer flink gas is het over. Stekker wilde je al gaan uitmeten, controleer dan ook die van de selenoid nokkenas versteller, eventueel testen met Diagbox.

Dat er sensoren vervangen zijn wil nog niets zeggen, zijn het ook de juiste of gewoon de goedkoopste van de automaterialenzaak op kenteken? Zelfs als het een bekend merk is en aangemerkt als geschikt voor je auto, kan het storingen geven. Zo werkte een luchtmassameter van Bosch niet in mijn C5, alleen een Pierburg werd geaccepteerd, het beste is monteren wat er af fabriek op zat.

Wat voor olie zit er in de motor? Nokkenas verstellingen en hydraulische stoters zijn gevoelig voor de verkeerde (te dikke) olie, zal niet de eerste C5 V6 zijn waar 5W40 of dikker ingedaan is. Zelf doe ik er altijd 5W30 C2 olie in dit blok, op de fles staat meestal een PSA .... specificatie.

Als laatste, staar je niet blind op de foutcodes (en Google), dat systeem is net zo slim of dom als de programmeur, het is echt niet de heilige graal dat uitlezen. Het kan je in de goede richting helpen, maar ook totaal de verkeerde kant op, vaak genoeg meegemaakt dat foutcodes totaal niet overeenkwamen met de werkelijke oorzaak.


08 mei 2025 23:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 maart 2024 22:59
Berichten: 26
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Inderdaad timing checken als laatste. Vandaar dat ik met de P0343 code bezig ben.
Gisteren de voorste sensor gedemonteerd om met een endoscoop de krans op de nokkenas te bekijken. Lastig om tot een conclusie te komen. Sensor weer gemonteerd. De foutcode is nu weer weg en de auto start weer goed. Dat de error komt en gaat betekend volgens mij dat het niet door een distributie timing fout wordt veroorzaakt. Een timing fout lijkt me een constante.
Op de lijst van ES9A foutcodes (benzine V6) staat voor P0343: Short circuit to positive or open circuit.
Toch anders dan de OBD error ?
Heb ook ontdekt dat de P1335 error: Inlet camshaft position unknown fault (Front or rear bank of cylinders) : Coherence,
ook voorkomt als de P0343 niet aanwezig is. Dat zou dan toch weer op een timingsfout kunnen wijzen, en is denk ik de oorzaak van het niet werken van de nokkenas verstelling, Diagbox zegt : geen synchronisatie tussen nokkenas en krukas, dus kan de nokkenasverstelling ook niet werken. Doet helemaal niets, verschillende solenoids geprobeerd.

Krukassensor heb ik ook vervangen (rotklusje) weet niet meer welk merk, geeft geen errors.
5W30 zit erin.

Krukassensor vervangen door b.v. een van Delphi? Hella?
Al schrijvende denk ik misschien toch de timing te laten nakijken..........

Gedachten??


09 mei 2025 11:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Ik weet niet precies hoe het bij dit blok zit, maar weet van de benzine 16vs met nokkenas verstelling dat de bedrading krokant kan worden van binnenuit.
Is die al uitgesloten qua factor?


09 mei 2025 12:40
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4880
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
De bedrading zou ik zeker niet uitsluiten, het blok is vrij groot, wordt goed warm onder de motorkap, na verloop van tijd niet best.

Heb je de selenoid voor de aansturing van de nokkenas versteller al gecontroleerd? Als dat niet werkt krijg je ook "timing fouten", tot nu toe heb je alleen de sensor gecontroleerd. Waar de selenoid precies zit durf ik niet te zeggen, meestal in de buurt van de nokkenas versteller zelf.

Als je toch uiteindelijk de timing gaat controleren, zorg dan dat je het juiste setje heb en lees even in hoe het met de nokkenas versteller zit. Volgens mij staat er iets in de procedure met handmatig terugdraaien tot een aanslag en dan pas de riem demonteren/monteren.


09 mei 2025 13:42
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 maart 2024 22:59
Berichten: 26
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
C5HDI110 schreef:
De bedrading zou ik zeker niet uitsluiten, het blok is vrij groot, wordt goed warm onder de motorkap, na verloop van tijd niet best.

Heb je de selenoid voor de aansturing van de nokkenas versteller al gecontroleerd? Als dat niet werkt krijg je ook "timing fouten", tot nu toe heb je alleen de sensor gecontroleerd. Waar de selenoid precies zit durf ik niet te zeggen, meestal in de buurt van de nokkenas versteller zelf.

Als je toch uiteindelijk de timing gaat controleren, zorg dan dat je het juiste setje heb en lees even in hoe het met de nokkenas versteller zit. Volgens mij staat er iets in de procedure met handmatig terugdraaien tot een aanslag en dan pas de riem demonteren/monteren.


Ik heb verschillende selenoids geprobeerd, doen allemaal niets, volgens Diagbox tenminste.
Was van de week bij de alom gewardeerde specialist uit Nieuw-Vennep. Johan zei dat Diagbox het niet altijd bij het juiste eind heeft, dus selenoids en stekkers maar eens doormeten. Diagbox zegt dat er geen spannning op staat.

De P0343 error is weer geruime tijd verdwenen, ik verdenk nu de stekker. Wat kan daar mis mee zijn?
Hij denkt ook dat de P1335 error niet komt door een distributie timings fout. "Niet weg te krijgen die error"
Dus laat ik het maar even los, ook omdat ik nu een probleem heb met het inleren van de hoogtes....

Nieuwe post denk ik........

Groet Ben


17 mei 2025 12:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 841
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Waarschijnlijk heb je dat al gedaan maar de stekkers zijn aan beide kanten schoon en sluiten goed aan?


17 mei 2025 12:20
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4880
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Bobmaster schreef:
Was van de week bij de alom gewardeerde specialist uit Nieuw-Vennep. Johan zei dat Diagbox het niet altijd bij het juiste eind heeft, dus selenoids en stekkers maar eens doormeten. Diagbox zegt dat er geen spannning op staat.

Dat roep ik met regelmaat, hier, helaas denkt de gemiddelde automobilist dat uitlezen de heilige graal is :?


17 mei 2025 20:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 529
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Inleren v.d. hoogte is volgen, wat de diagbox aangeeft, wel ook de 2e handeling uitvoeren!
Mocht je dan de melding krijgen "inleren mislukt", dan is er een probleem met de data, die van de hoogte sensor komt.
In mijn situatie was het gevolg van de nieuwe draagarmen, waarbij de plaatjes die op de armen zitten, die gekoppeld worden aan de hoogte sensor dezelfde afmeting hebben.
Orginele zijn verschillend tussen rechts en links.


17 mei 2025 21:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
C5HDI110 schreef:
Bobmaster schreef:
Was van de week bij de alom gewardeerde specialist uit Nieuw-Vennep. Johan zei dat Diagbox het niet altijd bij het juiste eind heeft, dus selenoids en stekkers maar eens doormeten. Diagbox zegt dat er geen spannning op staat.

Dat roep ik met regelmaat, hier, helaas denkt de gemiddelde automobilist dat uitlezen de heilige graal is :?

Warempel, soms moet je nog echt zelf wat doen daarna :D


17 mei 2025 22:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 maart 2024 22:59
Berichten: 26
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
kees05 schreef:
Inleren v.d. hoogte is volgen, wat de diagbox aangeeft, wel ook de 2e handeling uitvoeren!
Mocht je dan de melding krijgen "inleren mislukt", dan is er een probleem met de data, die van de hoogte sensor komt.
In mijn situatie was het gevolg van de nieuwe draagarmen, waarbij de plaatjes die op de armen zitten, die gekoppeld worden aan de hoogte sensor dezelfde afmeting hebben.
Orginele zijn verschillend tussen rechts en links.


Ik krijg na inleren mislukt de mededeling de hoogte sensoren te checken.
Ik kan bij de ingeleerde hoogtes zien dat rechtsvoor op 0 staat.
Dus sensor rechtsvoor maar vervangen om te beginnen.
Dit alles omdat de auto voor te laag staat volgens mij. Vanaf spatbord gemeten krap 67 cm.
Drempels moeten zeer rustig genomen worden.


18 mei 2025 10:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 529
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
De hoogte zou +- 73 cm moeten zijn.
Met de diagbox heb je ook een pagina, die aangeeft of en hoeveel de hoogte per sensor in mm is.
Deze melding krijg je, omdat de sensors gemiddeld worden,
Als er een qwa waarde teveel afwijkt krijg je deze melding.
Dat komt, omdat de veerpoten niet afzonderlijk door de LDS onder druk gezet worden.
Ik heb het vermoeden, dat Citroën deze uitvoering ook met AMVAR wilde leveren, maar daar vanaf zag i.v.m de kosten


18 mei 2025 13:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 maart 2024 22:59
Berichten: 26
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Zijn die sensoren met contactspray te reinigen?
Zie dat er een gaatje voor lijkt te zijn. Het zijn gewoon potmeters toch?


18 mei 2025 13:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 529
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Nee, het is een hall sensor, dus valt niets te reinigen, dat gaatje heeft te maken met sommige standaard instellingen.
Ik heb zojuist even gekeken waar je moet zijn in de diagbox.
Deze waarde zou 0,0 mm moeten zijn, maar dan op een vlakke vloer en niemand in de auto.
Bijlage:
20250518_134710(1).jpg


Je heb nog geen bericht gegeven over die plaatjes op de draagarmen, er moet een verschil zitten van +- 4mm in hoogte van de kogeltjes onderling, waar dat slangetje aan gekoppeld wordt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


18 mei 2025 13:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 10 maart 2024 22:59
Berichten: 26
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
kees05 schreef:
De hoogte zou +- 73 cm moeten zijn.
Dat komt, omdat de veerpoten niet afzonderlijk door de LDS onder druk gezet worden.
Ik heb het vermoeden, dat Citroën deze uitvoering ook met AMVAR wilde leveren, maar daar vanaf zag i.v.m de kosten

Dus die 4 sensoren hadden er ook 2 kunnen zijn? Als ik het goed begrijp.

Kan de rijhoogte bij deze auto ook nog zonder computer aangepast worden?


18 mei 2025 14:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 529
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bosch ME7.4.7 ECU voltage naar nokkenas sensor
Ja, dat klopt, dat is ook zo bij b.v. de 2.0
Maar die hebben ook niet de CSS computer en zit de hoogte regeling en veer karakter allemaal in die box (BHI) bovenop de pomp.
Bijlage:
Screenshot_20250518_140733_WhatsApp(1).jpg


Dit is wat ik bedoel met die plaatjes en nee, je kunt de hoogte niet op een andere manier instellen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


18 mei 2025 14:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.