
Raammechanisme vervangen C5 III
Bij deze een al eerder beloofd verslag van het vervangen van een raammechanisme van de C5 III (Exclusive 2008 voorportier met stoel geheugen functie)
1) Benodigdheden:Een setje Torx schroevendraaiers (liever geen setje met uitklapbare tori sleutels, die kunnen te kort zijn en werken onprettig)
Een kunststof bandenlichter voor fietsbanden of een paar platte schroevendraaiers in verschillende lengtes
Een doosje vervangende "deurpaneelklemmen" van dit type: onderdeel nummer 6991S6 a 0,15 ex. BTW
Uiteraard een nieuw raammechanisme zonder motor:
https://i.ebayimg.com/images/g/TqUAAOSw ... -l1600.jpgKosten zo rond de 25 tot 35 € met wat zoekwerk
2) ProcedureEerst alle ingeklikte onderdelen loswippen. Ik doe dit met een kunststof fietsbandenlichter omdat die het minste kans geeft op beschadigingen. Maar je kunt uiteraard ook een platte schroevendraaier gebruiken.
Begin met de kunststof omlijsting van de deurgreep.
Zet je gereedschap aan de rechterbovenkant (voorportier bestuurderskant) tussen het paneel en de kunststof omlijsting en wrik deze los. Werk zo je weg naar onder tot je de boel half los hebt. Daarna kun je de omlijsting naar rechts schuiven om hem uit te nemen:
Daarna kun je de stekkertjes loshalen, maar let op! niet bruut trekken, er zit een lipje aan wat je in moet drukken. Een beetje pielwerk maar met wat beleid kom je er wel uit

Daarna maak je achtereenvolgens de handgreep van de deur los en de ruitbediening. Die laatste is vrij makkelijk: loswippen en stekkers losmaken (ook hier weer opletten hoe! de grote heeft een blauw lipje wat je naar achter trekt en dan komt hij los, de kleine hebben weer een lipje wat je in moet drukken)
De handgreep is wat lastiger: begin rechtsboven en werk zo naar beneden/links. Een schroevendraaier er tussen en die een kwartslag draaien werkt het makkelijkst. Doe de bovenzijde als laatste want die bestaat uit twee delen.
*1Ten slotte haal je de deurverlichting los onderaan het deurpaneel. Deze gaat er makkelijk uit; loswippen en stekkertje loshalen (één van de schaarse makkelijke stekkers trouwens). Onthoud voor het terugplaatsen: rood is achterzijde, wit is voorzijde bij geopende deur.
2.1) Deurpaneel loshalenHet deurpaneel zit vast met twee schroeven (Torx) die zich in de deurgreep bevinden. Daarnaast zijn er een aantal kunststof klemmen die je los moet trekken. Dit kun je voorzichtig met beleid doen maar ze sneuvelen hoe dan ook omdat het kunststof meestal al te bros is geworden om nog flexibel te zijn. Zorg dus dat je die op reserve hebt (zie lijst met benodigdheden)
Draai de twee torxboutjes in de handgreep er uit (zie:
*1) en geef een ferme ruk aan de onderkant van het deurpaneel zodat deze loskomt:
Nu kun je de bovenzijde van het deurpaneel, aan de raamkant dus, omhoogtrekken en loshalen. Daarna moet je nog één stekkertje, ter hoogte van de speaker loshalen en je deurpaneel kan aan de kant gelegd worden.
je hebt nu deze situatie:
De volgende stap is het zwarte blok in het midden verwijderen Haal hiervoor eerst de kabelboom van de ruitbediening los, die zit er in geklikt en kun je gewoon lostrekken.
Draai nu de torxbout een paar slagen los maar niet helemaal er uit! Je kunt nu dit blok verwijderen doordat het blokje aan de achterzijde nu een kwartslag gedraaid is:
2.2) Beschermfolie loshalen:De witte bescherm-isolatie folie kun je goed loshalen en weer terugplaatsen bij hermontage. Dit in tegenstelling tot de Ph 1 modellen en de Xantia...
Trek een stukje los en snijd vervolgens met een Stanley of breekmesje de lijmrand los. Ongeveer door het midden van de lijmrand dan kun je hem straks weer gewoon terug plakken.
(zie hieronder voor het vervolg)