Hallo allemaal,

Na een Citroën-only autocarriere (2CV6, CX, BX, C5-I, C5-II) ben ik nu bij de C5-III tourer aangeland. Met RFJ (EW10A) blok; die kenden we nog van de vorige dus die doet het wel op LPG. Maar nu het weer wat warmer wordt loop ik weer tegen het probleem van de vorige vakantie: benzinelucht. Toen bij de lokale Citroën concessionaire geweest, maar die concludeerde: “Er is geen lek, dus er is geen probleem” (maar dan in het Frans).
Omschrijving: tijdens het rijden ruik je een (soms zeer sterke) benzinelucht, maar alleen als de raampjes open zijn. Of het warme weer invloed heeft weet ik (dus) niet, want dan heb ik de ramen dicht en ruik je sowieso niks. Als ik in Frankrijk rij ruik je het vooral als je een tijdje met 90km/u een helling op rijdt. Hier in Nederland rook ik het laatst ook toen ik (ook omhoog) een tunnel uit reed (toen de zomer op vrijdag viel).
Ik lees van veel C4-rijders met stankklachten dat het het koolfilter/absorptievat/tank breather kan zijn. Maar die kan ik zomaar niet vinden onder de kap. Bij de phase 1/2 zit ie achter het spatscherm van het rechter voorwiel, maar volgens Albert van Oldenhage is hij bij de X7 naast de benzinetank te vinden. Maar, als dat ding dáár zit, dan kan de lucht daarvan niet door de raampjes naar binnen bij 90km/u. Dus: op zoek naar de ontluchtklep richting inlaatspruitstuk. Service DocBackup aangezwengeld, maar die wil niet meer. Foutmelding over nieuwe documentatie i.v.m. EURO5… klok veranderd, nieuwe aanmeldcode; na drie uur aankloten wilde helemaal niks meer (‘programma is verlopen en moet geupdate worden’).
Dus, kan iemand voor mij uit de Service DocBackup het totaalschema halen van de tankontluchting, en eventuele detailschema’s van hoe en waar het op de luchtinlaat zit en waar het klepje zit. Het gaat om een C5 X7 Tourer 2.0 (RFJ / EW10A) met handbak uit 2009 (ORGA 11937)
Als iemand de problemen kent ben ik natuurlijk ook benieuwd...
-Marten-