Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010
MichielC5 schreef:
Lees je goed wat je zegt? Al die moeite en reparaties.....en dat vaak met motoren die veel minder dan een ton gelopen hebben. Dat zou toch echt niet moeten mogen.
Overigens vraag ik mij af of het probleem hiermee opgelost is. Als het zo simpel was.....
Het probleem is hiermee volledig opgelost. De ketting hadden ze in 2010/2011 al wel getackled, maar de vervuiling zorgde daarna nog voor de meeste problemen. Het grootste issue is feitelijk dat Citroen het gewoon al die jaren niet tot zeer slecht heeft opgelost en mij - en andere klanten - veel te lang heeft laten rijden met een motor die voor geen meter liep. Pappen en nathouden in plaats van fatsoenlijk oplossen en dealers die door kennisgebrek gewoon geen idee hadden wat het probleem was en dus het probleem maar ontkenden.
Citroen had vanaf dag 1 moeten erkennen wat er aan de hand was, preventief reinigen en iets doen aan die carterventilatie waarmee erg veel olie in de inlaat wordt geblazen.
Overigens is die dichtkoekende inlaat geen uniek probleem voor deze THP motoren. De plek waar ik uiteindelijk de walnut blasting door heb laten doen had bijvoorbeeld een speciaal gemodificeerd inlaatspruitstuk voor een BMW 6 cilinder liggen om het stralen makkelijk te maken. Ook gebruikte hij apparatuur voor het stralen van Mitsubishi wat al jaren oud was. Youtube staat vol met filmpjes hoe je de inlaat van allerlei direct ingespoten motoren kunt reinigen door een vloeistof in te spuiten.