Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Help, mijn automaat heeft kuren
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=6046
Pagina 1 van 2

Auteur:  Ger S [ 23 nov 2009 22:12 ]
Berichttitel:  Help, mijn automaat heeft kuren

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een C5 2.0 automaat van 2002 met 300.000 km op de teller waarbij de eerste week zonder problemen maar sinds een week mét problemen.
Allereerst begon de auto stotterend te rijden bij constante snelheid, niet heel erg maar licht hinderlijk. Ook kwam de melding; uitlaatgasstoring maar deze werd door een allroundgarage vlug weer weggetoverd en zoals ik in dit forum vaker lees is het van weinig betekenis.
Nu het grootste probleem; bij koude motor, dus s'morgens als ik naar het werk rij en s'avonds wanneer ik terugrij klapt de automaat na zo'n 4 á 5 kilometer gereden te hebben in de noodloop en verteld de boordcomputer mij vriendelijk dat ik een storing heb in de automaat. De watertemperatuur is dan normaal, zeg 80/ 85 graden maar de olietemperatuurwijzer is nog niet in beweging. Als ik direct stop, de motor uit- en aan doe en wegrijd krijg ik het weer. Als ik een kilometertje blijf rijden in de noodloop en daarna de motor uit- en aan doe is de storing verdwenen en kan ik normaal mijn weg vervolgen. sowieso wilde ik al even langs een dealer gaan om alles te checken maar dit is noodzaak geworden. Inmiddels heb ik een afspraak lopen bij de Citroendealer in Assen echter dat duurt nog meer dan 1 week wegens ziekte en drukte daar. liever rijdt ik ook deze week zonder deze vervelende klacht en goed voor de motor is dit al helemaal niet...
Btw, de versnellingsbak is bij 214000 km gereviseerd in Staphorst.
Heeft iemand ervaring of kan deze klacht verklaren?

Auteur:  M_F [ 23 nov 2009 22:24 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Ik heb exact hetzelfde probleem. Meestal gaat het gewoon goed, maar toch gebeurt het regelmatig dat mijn C5 van 2003 na enkele kilometers de melding "Automatische versnellingsbak defect" geeft en in de noodloop springt. Al rijdend zet ik 'm even van contact, 3 seconden erna weer op contact en we kunnen gewoon verder. De hele rit daarna heb ik er geen last meer van. Deze ook in mijn ogen toch ietwat rare gedraging heb ik bij 2 garage's aangekaart en geen van beide kan er iets zinnigs over zeggen. Ik hou het voorlopig op een karaktereigenschap. ;)

EDIT: ik lees net nog verder in dit hoofdstuk en zie dit draadje:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5715

Lees dat eens door.

Auteur:  Ger S [ 23 nov 2009 22:46 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Oké, bedankt voor de reactie maar ik hoop niet dat dit een karaktereigenschap blijkt te zijn :smt089 En wat mijzelf verbaast is dat het echt elke dag op dezelfde lokaties gebeurt. Weet niet of er iets temperatuurgestuurd is aan de bak of eventuele regelunit maar zo voelt het wel. Tuurlijk kan ik de remschakelaar vervangen maar heb hier nog niet echt een gevoel bij dat dit gaat helpen.
Voorlopig droom ik er alleen nog maar van om te zweven over neerlands wegen met de C5 zonder kuren :lol:

Auteur:  geerts11 [ 23 nov 2009 23:56 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Hadden wij ook, bleken 2 klepjes te zijn in de automaatbak, die moesten vervangen, en nu geen last meer gehad
van melding en noodloop. kosten zo'n 500 euro..... tja dure reparaties bij de C5

Auteur:  Ger S [ 24 nov 2009 00:02 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

hallo "geerts 11"
ook enig idee welke klepjes destijds vervangen zijn?
Deze bak is namelijk 85000 km geleden gereviseerd en mijn ervaring is (met eerdere auto's) dat je daarna eigenlijk geen problemen meer hebt.
En is jouw storing ook uitgelezen of is er enkel gerepareerd?
van meerderen heb ik al vernomen dat een garage wel heel vlug reageert van, hmm reviseren dus, terwijl veel storingen door andere mankementen worden veroorzaakt.

Ben benieuwd..

Auteur:  bschneider [ 24 nov 2009 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Hallo,

Ik had exact dezelfde problemen met mijn bak. Na uitlezen computer bij JO bleek inderdaad dat de klepjes vervangen moesten worden. Ik kom dezelfde week nog terecht, en rij sindsdien probleemloos rond. Bij de volgende beurt word nog een keer de bakolie ververst.

Ongeveer 400 euries armer, maar hij schakelt weer als een zonnetje....

Auteur:  geerts11 [ 24 nov 2009 00:54 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Ger S schreef:
hallo "geerts 11"
ook enig idee welke klepjes destijds vervangen zijn?
Deze bak is namelijk 85000 km geleden gereviseerd en mijn ervaring is (met eerdere auto's) dat je daarna eigenlijk geen problemen meer hebt.
En is jouw storing ook uitgelezen of is er enkel gerepareerd?
van meerderen heb ik al vernomen dat een garage wel heel vlug reageert van, hmm reviseren dus, terwijl veel storingen door andere mankementen worden veroorzaakt.

Ben benieuwd..


Storing is uitgelezen aan computer, en ja ze hadden erg snel door wat het probleem was, 2 klepjes in de automaat,geen idee
hoe ze heten. nieuwe software update, olie en testen. mijn auto had 130000 km gereden..

Auteur:  Menno [ 24 nov 2009 10:19 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

viewtopic.php?p=143665#p143665 ... !!

Auteur:  JHV [ 24 nov 2009 10:34 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Hoi ger S,
Ik had ook klachten over het schakelen van mijn AL4 automatische bak. Bij JO(Oldenhaghe) zijn toen de beide drukregelkleppen van de bak vervangen. En daarna zweef ik weer met een veel beter schakelende bak. Zelfs de motor loopt voor mijn gevoel prettiger. Kortom zeer tevreden.
Wat is bij jouw gebeurd bij de revisie, heb je nog een rekening. Ik zag dat je naar de dealer in Assen (Bolt) gaat. Op zich een prettige garage, maar met het uitlezen en begrijpen heb ik goede ervaringen met bv Ceulen en Ko in Groningen. Die lezen en begrijpen en kunnen goed overleggen.
Is geen dealer maar een franse autospecialist MET lexia. Bij een probleem in garantietijd kwam Ceulen en Ko er wel uit en Bolt niet. De monteur van C en K heeft de docenten van de streekschool(monteursopleiding) "bijgeschoold" over de lexia en de mogelijkheden daarmee begreep ik. Zijn eigenlijk van die prettig gestoorde fanaten.
Er zijn in Groningen C dealers, maar geen ervaring mee. Ik woon in de buurt van Bolt, wanneer je denkt over de remschakelaar, of een andere C5 er wil laten "voelen"wat er gebeurd, moet je een Pbtje sturen. Remschakelaar kost eigenlijk niks en levert soms echt een grote verbetering.
Ik kan je helpen met vervangen, duurt slechts enkele minuten.
Ik heb welliswaar een HDI, maar kun je wel even laten voelen of er verschil is tussen jouw bak en de mijne. Wanneer ik iets voor je kan betekenen hoor ik het wel.
Johan

Auteur:  JW-C5 [ 24 nov 2009 13:58 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Ik heb in dat andere draadje die remschakelaar voorbij zien komen, maar mij ontgaat hoe die verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de problemen met de lock-up in de koppelomvormer.

Groet,
JW

Auteur:  JHV [ 24 nov 2009 20:21 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

JW,
Ik zal het proberen uit te leggen. Nadat ik opmerkingen over onze remschakelaar had gehoord heb ik deze vervangen. En de problemen met de lock-up waren over. Omdat ik nogal nieuwsgierig ben en niet begreep wat deze schakelaar nu doet met de bak, heb ik de schakelaar gesloopt en nagedacht en rondgevraagd over schakelaar en lock-up.
Wel, de remschakelaar beinvloed direct de lock-up door deze vrij te maken zodat ontkoppelen mogelijk wordt. Er zijn veel meer factoren die dit beinvloeden. Vergeef me als ik een en ander wat te simpel neerzet, ik bedoel dus het principe.
Volgende stap: bij het openen van de remschakelaar zag ik dat er 2 maal 2 contactpuntjes in deze schakelaar zitten. Twee punten vormen 1 setje. Dus twee setjes in de schakelaar.
Een setje zag er schoon en netjes uit, de contactpuntjes waren heel en glimmend. De andere set zag eruit als contactpunten van een eend(2VC) die al lang geleden vervangen hadden moeten worden. Ik heb toen mijn multimeter op beide sets gezet en zag dat de goede set geen weerstand had. De andere puntjes leverden wel een overgangsweerstand op. Deze overgangsweerstand beinvloed natuurlijk de sensoren en de schakeling voor de bak, oa de lock-up. Volgens een versnellingsbakken man(fanaat eigenlijk) ook daarmee afstellingen die de motor beinvloeden. Althans dit laatste vroeg hij zich af. Daarom gaat hij ook altijd proefrijden wanneer er problemen/klachten met een automatische bak zijn. Ook en juist na 1 of 2 dagen stilstand.
De puntjes in de remschakelaar zouden ook kunnen blijven plakken en dan natuurlijk helemaal de zaak beinvloeden.
Misschien dat het zo iets duidelijker is dat de remschakelaar en lock-up in het complexe elektronische deel van onze C5en met elkaar in contact staan.
Johan

Auteur:  cafevdb [ 24 nov 2009 20:52 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Menno schreef:


Kunnen we het draadje niet overzetten??

Auteur:  Ger S [ 25 nov 2009 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Tjonge, wat een reacties allemaal, perfect!! :smt023
Ik zal C&K in Groningen straks even bellen en kijken wat zij voor mij kunnen betekenen.
Wat mij en de garagehouder van de allroundgarage bevreemd is dat hij de storing niet eens met zijn testkast kan zien terwijl bij andere merken (duits) dit wel het geval is. Wel stelde hij voor om de auto te laten staan zodat hij met een koude motor kan gaan rijden met testkast en dan exact kan zien/ meten wat er gebeurt.
Hij kan zich niet voorstellen dat wanneer een bak is gereviseerd, zo'n 85000 km geleden, de kleppen/ solenoids alweer kapot zullen zijn. Maarjah, niets is tegenwoordig meer onmogelijk met auto's volgens mij.
Als iemand een auto kan aanwijzen zonder gebreken en problemen dan graag :lol:
Hoop op een goede oplossing maar nogmaals, super zoals gereageerd wordt!!!

Auteur:  JHV [ 25 nov 2009 13:10 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

Ger,
De kleppen/ solenoïdes die oldenhage bij mij erin heeft gezet waren van Borg warner, een wat zwaarder uitgevoerd type dan erin zit. Althans zo heb ik dit begrepen.
Tevens was er middels een update iets veranderd aan de aansturing, van 50 hertz naar 100 hertz aansturing.
Het kan natuurlijk dat bij jouw vorige revisie niet de versterkte kleppen en recente update gebruikt zijn.
Een remschakelaar die problemen geeft is(dacht ik) meestal niet te zien via het uitlezen.
Mocht C&K er ook niet uitkomen, ik heb een adres voor revisie en onderhoud aan versnellingsbakken bij het adressen item gezet:

Transmissie Service Fryslân
Leeksterweg 67
8433 KW Haulerwijk
t: 0516 - 422446
f: 0516 - 422446
e: tsstwee@hotmail.com

Is iemand die voor zichzelf begonnen is na meer dan 30 jaar bij autrans te hebben gewerkt.
Is ook iemand waar je de auto neer moet zetten want hij onderzoekt de klachten nog echt.
Wanneer ik zijn adres hier noemde moest ik ook aangeven dat hij geen bedrijf is van "vandaag brengen - gisteren klaar". Hij is voor zichzelf begonnen omdat hij zelf zijn eigen werkdruk en werk kwaliteit wilde kunnen beïnvloeden. Dus mocht je er bij C&K niet uitkomen, bel eens met deze man. Of misschien sowieso met hem even overleggen. Het (telefoon)gesprek zal waarschijnlijk al een genot zijn, een prettige technische vakman. Met hart voor zijn werk, en oor voor jou klachten/problemen.
johan

Auteur:  JW-C5 [ 25 nov 2009 13:26 ]
Berichttitel:  Re: Help, mijn automaat heeft kuren

JHV schreef:
JW,
Ik zal het proberen uit te leggen. Nadat ik opmerkingen over onze remschakelaar had gehoord heb ik deze vervangen. En de problemen met de lock-up waren over. Omdat ik nogal nieuwsgierig ben en niet begreep wat deze schakelaar nu doet met de bak, heb ik de schakelaar gesloopt en nagedacht en rondgevraagd over schakelaar en lock-up.
Wel, de remschakelaar beinvloed direct de lock-up door deze vrij te maken zodat ontkoppelen mogelijk wordt. Er zijn veel meer factoren die dit beinvloeden. Vergeef me als ik een en ander wat te simpel neerzet, ik bedoel dus het principe.
Volgende stap: bij het openen van de remschakelaar zag ik dat er 2 maal 2 contactpuntjes in deze schakelaar zitten. Twee punten vormen 1 setje. Dus twee setjes in de schakelaar.
Een setje zag er schoon en netjes uit, de contactpuntjes waren heel en glimmend. De andere set zag eruit als contactpunten van een eend(2VC) die al lang geleden vervangen hadden moeten worden. Ik heb toen mijn multimeter op beide sets gezet en zag dat de goede set geen weerstand had. De andere puntjes leverden wel een overgangsweerstand op. Deze overgangsweerstand beinvloed natuurlijk de sensoren en de schakeling voor de bak, oa de lock-up. Volgens een versnellingsbakken man(fanaat eigenlijk) ook daarmee afstellingen die de motor beinvloeden. Althans dit laatste vroeg hij zich af. Daarom gaat hij ook altijd proefrijden wanneer er problemen/klachten met een automatische bak zijn. Ook en juist na 1 of 2 dagen stilstand.
De puntjes in de remschakelaar zouden ook kunnen blijven plakken en dan natuurlijk helemaal de zaak beinvloeden.
Misschien dat het zo iets duidelijker is dat de remschakelaar en lock-up in het complexe elektronische deel van onze C5en met elkaar in contact staan.Johan


Bedankt voor de toelichting.

Ik heb eens zitten kijken in de documentatie die ik heb van de AL4, en vond daarin de beschrijving zie onder.

Dat bevestigt jouw verhaal.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/