Auteur |
Bericht |
glenn09
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 dec 2012 10:11 Berichten: 2
Auto: c5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 startmotor
hallo beste mensen ,ik heb een vraag over mijn c5 break 2003, hij heeft de laatste tijd startkuren hij doet soms helemaal niks als je de sleutel omdraait,geen klik niks alle lampjes gaan wel aan en accumeter geeft vol power aan,maar dan zet ik em in zen 1 zonder koppeling in te trappen en dan start hij gelijk ,dus mijn vraag is zou dit de startmotor kunnen zijn en kan iemand mij alstublieft vertellen waar dat ding precies zit kan em niet vinden ,alvast bedankt
|
04 dec 2012 10:22 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: startmotor
Dit klinkt inderdaad naar de startmotor.
Het, zonder koppeling, de auto in de eerste versnelling zetten ('rammen'?) is iets waar je later vanzelf spijt van gaat krijgen als je dit nog lang doet.
Alternatieven: 1) Haal de auto even van de handrem, laat hem in de eerste of tweede versnelling staan, sleutel uit het contact en geef hem een goed zetje. Iets verder dan de weerstand die je van de versnellingsbak/aandrijving krijgt. De contacten in de startmotor draaien dan iets door en je kan meestal weer starten. 2) Ferme tik met hamer op startmotor (hij hoeft niet kapot!)
Beide huismiddeltjes dienen ervoor om de startmotor even een tikje te laten draaien waardoor het niet contact kunnen maken wordt opgeheven. Dit duidde meestal op versleten koolstofborstels.
Het beste wat je kunt doen is even langs je garage gaan. Een gereviseerde startmotor incl montage zijn ook de kosten niet. Rijdt je er langer mee door dan kunnen die huismiddeltjes je aanmerkelijk meer gaan kosten.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
04 dec 2012 10:48 |
|
 |
glenn09
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 dec 2012 10:11 Berichten: 2
Auto: c5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: startmotor
ok bedankt ,ik heb er al 1 gezien op internet nu wil ik dit zelf gaan doen ,en ik heb best vaak al gesleuteld aan auto"s ,maar ik kan deze gewoon effe niet vinden waar zit deze startmotor verstopt
|
04 dec 2012 10:53 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: startmotor
Dan zul je iets meer informatie over je auto moeten geven, vele types hebben andere motoren.
Ik kan je hier niet helpen, vele mede forumleden wel.
Kleine tip van een (voormalig) sleutelaar:
Als je niet absoluut zeker weet dat je het kan en je hebt de juiste gereedschappen niet, laat het dan lekker door mensen doen die er verstand van (zouden moeten) hebben. Dan heb je ook garantie, dat slaapt (en rijdt) een stuk beter.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
04 dec 2012 11:00 |
|
 |
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: startmotor
Versleten borstels of een droog contact bij een van de spoelen.
Sent from my XT910
|
04 dec 2012 12:07 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: startmotor
Ik snap niet hoe schakelen in de eerste versnelling en koppelen van invloed kan zijn, maar heb wel iets soortgelijks gehad. Moest steeds meer startpogingen doen voordat de startmotor begon te draaien. Dit bleek vuil in de solenoid van de startmotor te zijn (Als je in Google zoekt op 'startmotor solenoid' zie je wel een aantal plaatjes) waardoor er geen stroom naar de startmotor zelf ging. Dit solenoid drukt namelijk niet alleen het pinion (bendix) in de tanden van het vliegwiel, maar werkt ook als relais voor de stroom naar de startmotor zelf. De startmotor was in mijn geval gemakkelijk uit te bouwen, uit elkaar te halen en schoon te maken. Sindsdien werkt het starten weer probleemloos.
Jacco
|
04 dec 2012 13:58 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: startmotor
Het schakele/het een zetje geven in de versnelling etc laat de diverse aandrijvingsonderdelen een klein beetje (tikkie') draaien. In dit aandrijvingsgedeelte zit ook de startmotor. Die draait dan ook een stukje, zo'n draai is meestal voldoende om beter contact te kunnen maken.
Bij problemen door vervuiling ipv opgebruikte koolstofborstels werkt dit mogelijk niet.
Daarnaast is het reinigen van een startmotor niet voor iedereen een fluitje van een cent.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
04 dec 2012 14:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: startmotor
De startmotor hangt voor de motor aan de linkerkant tussen scheiding bak en motor. Van bovenaf kijkend naar je gasklephuis en inlaatspruitstuk en dan naar rechts naar de luchtinlaatkast, daar tussenin hangt 'ie, zeg maar. De startmotor drijft de vertanding op je vliegwiel aan dus zo moeilijk mag dat niet te vinden zijn..... Hij zit met 3 torxschroeven vast en er zitten 2 draden aan.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
04 dec 2012 16:32 |
|
 |
|